Beredningskedjan

Dir.SOUDsProp.Bet.Rskr.
  • behandlas i Bet. 2025/26:FiU48 Extra ändringsbudget för 2026 – Sänkt skatt på drivmedel sam

Extra ändringsbudget för 2026 – Sänkt skatt på drivmedel samt el- och gasprisstöd

2026-04-13 · 65 sidor, varav 65 med tryckt sidnummer


Så kom texten hit

  • Källa: Sveriges riksdag — originalets PDF · riksdagens sida
  • Textkvalitet: God — ungefär 0,1 % av orden ser trasiga ut — samma nivå som 1900-talstrycket i litteraturen
  • Sidnummer: alla 65 sidor bär sitt tryckta sidnummer ur källan

Varje sida nedan har en egen länk ”Kontrollera mot PDF” till originalet på just den sidan.

Citera

Prop. 2025/26:236, Extra ändringsbudget för 2026 – Sänkt skatt på drivmedel samt el- och gasprisstöd

Dokumentets text

s. 1 Regeringens proposition 2025/26:236 Kontrollera mot PDF

Regeringens proposition 2025/26:236

Extra ändringsbudget för 2026 – Sänkt skatt på
Prop.

drivmedel samt el- och gasprisstöd
2025/26:236

Regeringen överlämnar denna proposition till riksdagen.

Stockholm den 13 april 2026

Lotta Edholm

Niklas Wykman (Finansdepartementet)

Propositionens huvudsakliga innehåll

I denna proposition lämnar regeringen förslag till ändringar i statens budget för 2026. Förslagen är en följd av konflikten i Mellanöstern, vilken påverkar drivmedelspriserna, samt de höga elpriserna och den stränga kyla som har gjort att hushållens kostnader för uppvärmning varit höga under inledningen av 2026.

I propositionen föreslås att energiskatten på bensin sänks med 82 öre per liter och att energiskatten på diesel sänks med 319 kronor per kubikmeter, vilket för bensin och diesel i miljöklass 1 innebär en sänkning ner till energiskattedirektivets minimiskattenivå. Energiskatten på alkylatbensin sänks så mycket det är möjligt utan att understiga minimiskattenivån. Energiskatten på s.k. märkt diesel lämnas oförändrad.

I propositionen föreslås också att medel tillförs för ett nytt tillfälligt el- och gasprisstöd till hushållen avseende januari och februari 2026.

1

s. 2 Regeringens proposition 2025/26:236 Kontrollera mot PDF

Prop. 2025/26:236 Innehållsförteckning

1
Förslag till riksdagsbeslut .................................................................
3

2
Lagtext ..............................................................................................
4

2.1
Förslag till lag om ändring i lagen (1994:1776) om

skatt på energi ....................................................................
4

2.2
Förslag till lag om ändring i lagen (2025:1358) om

ändring i lagen (1994:1776) om skatt på energi .................
9

2.3
Förslag till lag om ändring i lagen (1994:1776) om

skatt på energi ..................................................................
14

2.4
Förslag till lag om ändring i lagen (1994:1776) om

skatt på energi ..................................................................
19

3
Ärendet och dess beredning ............................................................
24

3.1
Skäl för ändringar i statens budget och förkortad

motionstid.........................................................................
24

3.2
Tillfälligt sänkt skatt på drivmedel...................................
24

4
Tillfälligt sänkt skatt på bensin och diesel ......................................
25

4.1
Gällande rätt .....................................................................
25

4.2
Tillfälligt sänkt drivmedelsskatt .......................................
25

4.3
Ikraftträdande- och övergångsbestämmelser ....................
30

5
Konsekvensanalys...........................................................................
31

5.1
Offentligfinansiella effekter .............................................
31

5.2
Effekter för enskilda, fördelningseffekter och

effekter för den ekonomiska jämställdheten.....................
32

5.3
Effekter för företagen .......................................................
35

5.4
Effekter för miljön............................................................
38

5.5
Effekter för myndigheter och domstolar ..........................
38

5.6
Övriga effekter .................................................................
39

6
Författningskommentar...................................................................
39

6.1
Förslaget till lag om ändring i lagen (1994:1776) om

skatt på energi ..................................................................
39

6.2
Förslaget till lag om ändring i lagen (2025:1358) om

ändring i lagen (1994:1776) om skatt på energi ...............
39

6.3
Förslaget till lag om ändring i lagen (1994:1776) om

skatt på energi ..................................................................
40

6.4
Förslaget till lag om ändring i lagen (1994:1776) om

skatt på energi ..................................................................
40

7
Ändringar i statens budget för 2026................................................
40

7.1
Ändringar av statens utgifter ............................................
40

7.2
Ändringar av statens inkomster ........................................
41

7.3
Konsekvenser för statens budget ......................................
42

Bilaga 1
Sammanfattning av promemorian Tillfälligt sänkt

skatt på bensin och diesel .................................................
43

Bilaga 2
Promemorians lagförslag..................................................
44

Bilaga 3
Förteckning över remissinstanserna .................................
64

2
Utdrag ur protokoll vid regeringssammanträde den 13 april 2026 .........
65

s. 3 Regeringens proposition 2025/26:236 Kontrollera mot PDF

1
Förslag till riksdagsbeslut
Prop. 2025/26:236

Regeringens förslag:

1. Riksdagen antar regeringens förslag till lag om ändring i lagen (1994:1776) om skatt på energi (avsnitt 2.1 och 4).

2. Riksdagen antar regeringens förslag till lag om ändring i lagen (2025:1358) om ändring i lagen (1994:1776) om skatt på energi (avsnitt 2.2 och 4).

3. Riksdagen antar regeringens förslag till lag om ändring i lagen (1994:1776) om skatt på energi (avsnitt 2.3 och 4).

4. Riksdagen antar regeringens förslag till lag om ändring i lagen (1994:1776) om skatt på energi (avsnitt 2.4 och 4).

5. Riksdagen godkänner den föreslagna användningen av anslaget 1:12 Energistöd inom utgiftsområde 21 Energi (avsnitt 7.1).

6. Riksdagen godkänner ändrad ram för utgiftsområde 21 Energi och anvisar ändrat anslag enligt tabell 1.1.

7. Riksdagen godkänner ändrad beräkning av inkomster i statens budget för 2026 (avsnitt 7.2 och tabell 7.1).

Riksdagen beslutar att förkorta motionstiden till fyra dagar.

Tabell 1.1 Specifikation av ändrade ramar för utgiftsområden och ändrade anslag 2026

Tusental kronor

Beslutad
Förändring

Utg.

ram/anvisat
av ram/
Ny ram/ny

omr. Anslag

anslag
anslag anslagsnivå

21
Energi
7 939 815
2 415 000
10 354 815

1:12
Energistöd
1 137 000
2 415 000
3 552 000

Summa anslagsförändring på

ändringsbudget

2 415 000

3

s. 4 2.1 Förslag till lag om ändring i lagen (1994:1776) om skatt på energi Kontrollera mot PDF

Prop. 2025/26:236 2
Lagtext

Regeringen har följande förslag till lagtext.

2.1 Förslag till lag om ändring i lagen (1994:1776) om skatt på energi

Härigenom föreskrivs att 2 kap. 1 § och 6 a kap. 2 a § lagen (1994:1776) om skatt på energi ska ha följande lydelse.

Nuvarande lydelse

2 kap.

1 §

Energiskatt och koldioxidskatt ska, om inte annat följer av andra stycket eller 1 b §, betalas för följande bränslen med angivna belopp:

KN-nr
Slag av bränsle
Skattebelopp

Energiskatt
Koldioxid-
Summa skatt

skatt

1. 2710 11 41, Bensin som uppfyller

2710 11 45
krav för

eller

2710 11 49

a) miljöklass 1

– motorbensin
1 kr 52 öre
3 kr 27 öre
4 kr 79 öre

per liter
per liter
per liter

– alkylatbensin
1 kr 04 öre
3 kr 27 öre
4 kr 31 öre

per liter
per liter
per liter

b) miljöklass 2
1 kr 56 öre
3 kr 27 öre
4 kr 83 öre

per liter
per liter
per liter

2.
2710 11 31,
Annan bensin än som
2 kr 63 öre
3 kr 27 öre
5 kr 90 öre

2710 11 51
avses under 1 eller 7
per liter
per liter
per liter

eller

2710 11 59

3.
2710 19 21,
Eldningsolja,

2710 19 25,
dieselbrännolja,

2710 19 41–
fotogen, m.m. som

2710 19 49

eller

2710 19 61–

2710 19 69

a) har försetts med
318 kr
3 642 kr
3 960 kr

märk- och färgämnen
per m 3
per m 3
per m 3

eller ger mindre än

85 volymprocent

destillat vid 350°C,

4

s. 5 2.1 Förslag till lag om ändring i lagen (1994:1776) om skatt på energi Kontrollera mot PDF

KN-nr
Slag av bränsle
Skattebelopp

Prop. 2025/26:236

Energiskatt
Koldioxid-
Summa skatt

skatt

b) inte har försetts

med märk- och

färgämnen och ger

minst 85

volymprocent

destillat vid 350°C,

tillhörig

miljöklass 1
1 150 kr
2 811 kr
3 961 kr

per m 3
per m 3
per m 3

miljöklass 2
1 572 kr
2 811 kr
4 383 kr

per m 3
per m 3
per m 3

miljöklass 3 eller inte
1 791 kr
2 811 kr
4 602 kr

tillhör någon
per m 3
per m 3
per m 3

miljöklass

4. 2711 12 11– Gasol m.m. som

2711 19 00
används för

a) drift av
0 kr per
4 576 kr per
4 576 kr per

motordrivet fordon,
1 000 kg
1 000 kg
1 000 kg

fartyg eller luftfartyg

b) annat ändamål än
1 475 kr per
4 576 kr per
6 051 kr per

som avses under a
1 000 kg
1 000 kg
1 000 kg

5.
2711 11 00,
Naturgas som

2711 21 00
används för

a) drift av
0 kr per
3 256 kr per
3 256 kr per

motordrivet fordon,
1 000 m 3
1 000 m 3
1 000 m 3

fartyg eller luftfartyg

b) annat ändamål än
1 268 kr per
3 256 kr per
4 524 kr per

som avses under a
1 000 m 3
1 000 m 3
1 000 m 3

6.
2701, 2702
Kol och koks
874 kr
3 784 kr
4 658 kr

eller 2704

per 1 000 kg
per 1 000 kg
per 1 000 kg

7.
2710 11 31
Flygbensin med en
1 kr 56 öre
3 kr 27 öre
4 kr 83 öre

blyhalt om högst
per liter
per liter
per liter

0,005 gram per liter

I fall som avses i 5 kap. 16 § 3 och 4 samt 6 kap. 10 § 3 tas skatt ut med ett belopp som motsvarar skillnaden mellan de skattebelopp som gäller för bränslets olika användningssätt.

I fall som avses i 5 kap. 16 § 6 a och b och 6 kap. 10 § 4 tas skatt ut med ett belopp som motsvarar

1. skatten som gäller för bränsle enligt första stycket 3 b, om bränsle enligt första stycket 3 a har förvärvats utan skatt,

2. skillnaden mellan de skattebelopp som gäller för bränsle enligt första stycket 3 a respektive bränsle enligt första stycket 3 b, om bränsle enligt första stycket 3 a har förvärvats med skatt,

3. skatten som gäller för annat bränsle enligt första stycket, om sådant bränsle i annat fall än som avses i 1 har förvärvats utan skatt,

5

s. 6 2.1 Förslag till lag om ändring i lagen (1994:1776) om skatt på energi Kontrollera mot PDF

Prop. 2025/26:236 4. skatten som gäller för det bränsle enligt första stycket som det använda bränslet anses likvärdigt med enligt 3 eller 4 §, om bränsle enligt 3 eller 4 § har förvärvats utan skatt, och

5. skillnaden mellan de skattebelopp som gäller för bränsle enligt första stycket 3 a respektive bränsle enligt första stycket 3 b, om bränsle enligt 3 eller 4 § har förvärvats med skatt som motsvarar skatten som gäller för bränsle enligt första stycket 3 a.

I fall som avses i 5 kap. 16 § 6 c tillämpas tredje stycket 1–3 avseende flygfotogen (KN-nr 2710 19 21).

Föreslagen lydelse

2 kap.

1 § 1

Energiskatt och koldioxidskatt ska, om inte annat följer av andra stycket eller 1 b §, betalas för följande bränslen med angivna belopp:

KN-nr
Slag av bränsle
Skattebelopp

Energiskatt
Koldioxid-
Summa skatt

skatt

1. 2710 11 41, Bensin som uppfyller

2710 11 45
krav för

eller

2710 11 49

a) miljöklass 1

– motorbensin
70 öre
3 kr 27 öre
3 kr 97 öre

per liter
per liter
per liter

– alkylatbensin
70 öre
3 kr 27 öre
3 kr 97 öre

per liter
per liter
per liter

b) miljöklass 2
74 öre
3 kr 27 öre
4 kr 01 öre

per liter
per liter
per liter

2.
2710 11 31,
Annan bensin än som
1 kr 81 öre
3 kr 27 öre
5 kr 08 öre

2710 11 51
avses under 1 eller 7
per liter
per liter
per liter

eller

2710 11 59

3.
2710 19 21,
Eldningsolja,

2710 19 25,
dieselbrännolja,

2710 19 41–
fotogen, m.m. som

2710 19 49

eller

2710 19 61–

2710 19 69

a) har försetts med
318 kr
3 642 kr
3 960 kr

märk- och färgämnen
per m 3
per m 3
per m 3

eller ger mindre än

85 volymprocent destillat vid 350°C,

6
1 Senaste lydelse 2024:1145.

s. 7 2.1 Förslag till lag om ändring i lagen (1994:1776) om skatt på energi Kontrollera mot PDF

KN-nr
Slag av bränsle
Skattebelopp

Prop. 2025/26:236

Energiskatt
Koldioxid-
Summa skatt

skatt

b) inte har försetts

med märk- och

färgämnen och ger

minst 85

volymprocent

destillat vid 350°C,

tillhörig

miljöklass 1
831 kr
2 811 kr
3 642 kr

per m 3
per m 3
per m 3

miljöklass 2
1 253 kr
2 811 kr
4 064 kr

per m 3
per m 3
per m 3

miljöklass 3 eller inte
1 472 kr
2 811 kr
4 283 kr

tillhör någon
per m 3
per m 3
per m 3

miljöklass

4. 2711 12 11– Gasol m.m. som

2711 19 00
används för

a) drift av
0 kr per
4 576 kr per
4 576 kr per

motordrivet fordon,
1 000 kg
1 000 kg
1 000 kg

fartyg eller luftfartyg

b) annat ändamål än
1 475 kr per
4 576 kr per
6 051 kr per

som avses under a
1 000 kg
1 000 kg
1 000 kg

5.
2711 11 00,
Naturgas som

2711 21 00
används för

a) drift av
0 kr per
3 256 kr per
3 256 kr per

motordrivet fordon,
1 000 m 3
1 000 m 3
1 000 m 3

fartyg eller luftfartyg

b) annat ändamål än
1 268 kr per
3 256 kr per
4 524 kr per

som avses under a
1 000 m 3
1 000 m 3
1 000 m 3

6.
2701, 2702
Kol och koks
874 kr
3 784 kr
4 658 kr

eller 2704

per 1 000 kg
per 1 000 kg
per 1 000 kg

7.
2710 11 31
Flygbensin med en
74 öre
3 kr 27 öre
4 kr 01 öre

blyhalt om högst
per liter
per liter
per liter

0,005 gram per liter

I fall som avses i 5 kap. 16 § 3 och 4 samt 6 kap. 10 § 3 tas skatt ut med ett belopp som motsvarar skillnaden mellan de skattebelopp som gäller för bränslets olika användningssätt.

I fall som avses i 5 kap. 16 § 6 a och b och 6 kap. 10 § 4 tas skatt ut med ett belopp som motsvarar

1. skatten som gäller för bränsle enligt första stycket 3 b, om bränsle enligt första stycket 3 a har förvärvats utan skatt,

2. skillnaden mellan de skattebelopp som gäller för bränsle enligt första stycket 3 a respektive bränsle enligt första stycket 3 b, om bränsle enligt första stycket 3 a har förvärvats med skatt,

3. skatten som gäller för annat bränsle enligt första stycket, om sådant bränsle i annat fall än som avses i 1 har förvärvats utan skatt,

7

s. 8 2.1 Förslag till lag om ändring i lagen (1994:1776) om skatt på energi Kontrollera mot PDF

Prop. 2025/26:236 4. skatten som gäller för det bränsle enligt första stycket som det använda bränslet anses likvärdigt med enligt 3 eller 4 §, om bränsle enligt 3 eller 4 § har förvärvats utan skatt, och

5. skillnaden mellan de skattebelopp som gäller för bränsle enligt första stycket 3 a respektive bränsle enligt första stycket 3 b, om bränsle enligt 3 eller 4 § har förvärvats med skatt som motsvarar skatten som gäller för bränsle enligt första stycket 3 a.

I fall som avses i 5 kap. 16 § 6 c tillämpas tredje stycket 1–3 avseende flygfotogen (KN-nr 2710 19 21).

Nuvarande lydelse
Föreslagen lydelse

6 a kap.

2 a § 2

För drift av skepp och båtar utan medgivande enligt 2 kap. 9 § samt andra motordrivna fordon än personbilar, lastbilar och bussar medges befrielse från koldioxidskatt med 2 553 kronor per kubikmeter bränsle som avses i 2 kap. 1 § första stycket 3 b, om det förbrukas i yrkesmässig

1. jordbruks- eller skogsbruksverksamhet, eller

2. vattenbruksverksamhet.

För sådan förbrukning som avses
För sådan förbrukning som avses

i första stycket ska även befrielse
i första stycket ska även befrielse

från energiskatt medges med 1 150
från energiskatt medges med 831

kronor per kubikmeter.
kronor per kubikmeter.

När det gäller skepp och båtar för vilka fiskelicens som inte är begränsad till fiske enbart i enskilt vatten meddelats enligt fiskelagen (1993:787) medges skattebefrielse enligt första stycket också för bränsle som avses i 2 kap. 1 § första stycket 3 a.

1. Denna lag träder i kraft den 1 maj 2026.

2. Äldre bestämmelser gäller fortfarande för förhållanden som hänför sig till tiden före ikraftträdandet.

8
2 Senaste lydelse 2025:1357.

s. 9 2.1 Förslag till lag om ändring i lagen (1994:1776) om skatt på energi Kontrollera mot PDF

2.2
Förslag till lag om ändring i lagen (2025:1358) Prop. 2025/26:236

om ändring i lagen (1994:1776) om skatt på

energi

Härigenom föreskrivs att 2 kap. 1 och 1 b §§ lagen (1994:1776) om skatt på energi i stället för lydelsen enligt lagen (2025:1358) om ändring i den lagen ska ha följande lydelse.

Lydelse enligt SFS 2025:1358

2 kap.

1 §

Energiskatt och koldioxidskatt ska, om inte annat följer av andra stycket eller 1 b §, betalas för följande bränslen med angivna belopp:

KN-nr
Slag av bränsle
Skattebelopp

Energiskatt Koldioxid-
Summa skatt

skatt

1. 2710 11 41, Bensin som uppfyller

2710 11 45
krav för

eller

2710 11 49

a) miljöklass 1

– motorbensin
1 kr 52 öre
3 kr 27 öre
4 kr 79 öre

per liter
per liter
per liter

– alkylatbensin
1 kr 04 öre
3 kr 27 öre
4 kr 31 öre

per liter
per liter
per liter

b) miljöklass 2
1 kr 56 öre
3 kr 27 öre
4 kr 83 öre

per liter
per liter
per liter

2.
2710 11 31,
Annan bensin än som
2 kr 63 öre
3 kr 27 öre
5 kr 90 öre

2710 11 51
avses under 1 eller 7
per liter
per liter
per liter

eller

2710 11 59

3.
2710 19 21,
Eldningsolja,

2710 19 25,
dieselbrännolja,

2710 19 41–
fotogen, m.m. som

2710 19 49

eller

2710 19 61–

2710 19 69

a) har försetts med
318 kr
3 642 kr
3 960 kr

märk- och färgämnen
per m 3
per m 3
per m 3

eller ger mindre än

85 volymprocent destillat vid 350 °C,

b) inte har försetts med märk- och färgämnen och ger minst 85 volymprocent destillat vid 350 °C, tillhörig

9

s. 10 2.1 Förslag till lag om ändring i lagen (1994:1776) om skatt på energi Kontrollera mot PDF

Prop. 2025/26:236

KN-nr
Slag av bränsle
Skattebelopp

Energiskatt
Koldioxid-
Summa skatt

skatt

miljöklass 1
1 150 kr
2 811 kr
3 961 kr

per m 3
per m 3
per m 3

miljöklass 2
1 572 kr
2 811 kr
4 383 kr

per m 3
per m 3
per m 3

miljöklass 3 eller inte
1 791 kr
2 811 kr
4 602 kr

tillhör någon
per m 3
per m 3
per m 3

miljöklass

4.
2711 12 11–
Gasol m.m. som

2711 19 00
används för

a) drift av
0 öre
31,0 öre
31,0 öre

motordrivet fordon,
per kWh
per kWh
per kWh

fartyg eller luftfartyg

b) annat ändamål än
12,1 öre
31,0 öre
43,1 öre

som avses under a
per kWh
per kWh
per kWh

5.
2711 11 00,
Naturgas som

2711 21 00
används för

a) drift av
0 öre
31,0 öre
31,0 öre

motordrivet fordon,
per kWh
per kWh
per kWh

fartyg eller luftfartyg

b) annat ändamål än
12,1 öre
31,0 öre
43,1 öre

som avses under a
per kWh
per kWh
per kWh

6.
2701, 2702
Kol och koks
874 kr
3 784 kr
4 658 kr

eller 2704

per 1 000 kg
per 1 000 kg
per 1 000 kg

7.
2710 11 31
Flygbensin med en
1 kr 56 öre
3 kr 27 öre
4 kr 83 öre

blyhalt om högst
per liter
per liter
per liter

0,005 gram per liter

I fall som avses i 5 kap. 16 § 3 och 4 samt 6 kap. 10 § 3 tas skatt ut med

ett belopp som motsvarar skillnaden mellan de skattebelopp som gäller för

bränslets olika användningssätt.

I fall som avses i 5 kap. 16 § 6 a och b och 6 kap. 10 § 4 tas skatt ut med

ett belopp som motsvarar

1. skatten som gäller för bränsle enligt första stycket 3 b, om bränsle

enligt första stycket 3 a har förvärvats utan skatt,

2. skillnaden mellan de skattebelopp som gäller för bränsle enligt första

stycket 3 a respektive bränsle enligt första stycket 3 b, om bränsle enligt

första stycket 3 a har förvärvats med skatt,

3. skatten som gäller för annat bränsle enligt första stycket, om sådant

bränsle i annat fall än som avses i 1 har förvärvats utan skatt,

4. skatten som gäller för det bränsle enligt första stycket som det

använda bränslet anses likvärdigt med enligt 3 eller 4 §, om bränsle enligt

3 eller 4 § har förvärvats utan skatt, och

5. skillnaden mellan de skattebelopp som gäller för bränsle enligt första

stycket 3 a respektive bränsle enligt första stycket 3 b, om bränsle enligt 3

eller 4 § har förvärvats med skatt som motsvarar skatten som gäller för

10
bränsle enligt första stycket 3 a.

s. 11 2.1 Förslag till lag om ändring i lagen (1994:1776) om skatt på energi Kontrollera mot PDF

I fall som avses i 5 kap. 16 § 6 c tillämpas tredje stycket 1–3 avseende Prop. 2025/26:236 flygfotogen (KN-nr 2710 19 21).

Föreslagen lydelse

2 kap. 1 §

Energiskatt och koldioxidskatt ska, om inte annat följer av andra stycket eller 1 b §, betalas för följande bränslen med angivna belopp:

KN-nr
Slag av bränsle
Skattebelopp

Energiskatt Koldioxid-
Summa skatt

skatt

1. 2710 11 41, Bensin som uppfyller

2710 11 45
krav för

eller

2710 11 49

a) miljöklass 1

– motorbensin
70 öre
3 kr 27 öre
3 kr 97 öre

per liter
per liter
per liter

– alkylatbensin
70 öre
3 kr 27 öre
3 kr 97 öre

per liter
per liter
per liter

b) miljöklass 2
74 öre
3 kr 27 öre
4 kr 01 öre

per liter
per liter
per liter

2.
2710 11 31,
Annan bensin än som
1 kr 81 öre
3 kr 27 öre
5 kr 08 öre

2710 11 51
avses under 1 eller 7
per liter
per liter
per liter

eller

2710 11 59

3.
2710 19 21,
Eldningsolja,

2710 19 25,
dieselbrännolja,

2710 19 41–
fotogen, m.m. som

2710 19 49

eller

2710 19 61–

2710 19 69

a) har försetts med
318 kr
3 642 kr
3 960 kr

märk- och färgämnen
per m 3
per m 3
per m 3

eller ger mindre än

85 volymprocent

destillat vid 350 °C,

b) inte har försetts

med märk- och

färgämnen och ger

minst 85

volymprocent

destillat vid 350 °C,

tillhörig

miljöklass 1
831 kr
2 811 kr
3 642 kr

per m 3
per m 3
per m 3

miljöklass 2
1 253 kr
2 811 kr
4 064 kr

per m 3
per m 3
per m 3

11

s. 12 2.1 Förslag till lag om ändring i lagen (1994:1776) om skatt på energi Kontrollera mot PDF

Prop. 2025/26:236
KN-nr
Slag av bränsle
Skattebelopp

Energiskatt
Koldioxid-
Summa skatt

skatt

miljöklass 3 eller inte
1 472 kr
2 811 kr
4 283 kr

tillhör någon
per m 3
per m 3
per m 3

miljöklass

4. 2711 12 11– Gasol m.m. som

2711 19 00
används för

a) drift av
0 öre
31,0 öre
31,0 öre

motordrivet fordon,
per kWh
per kWh
per kWh

fartyg eller luftfartyg

b) annat ändamål än
12,1 öre
31,0 öre
43,1 öre

som avses under a
per kWh
per kWh
per kWh

5.
2711 11 00,
Naturgas som

2711 21 00
används för

a) drift av
0 öre
31,0 öre
31,0 öre

motordrivet fordon,
per kWh
per kWh
per kWh

fartyg eller luftfartyg

b) annat ändamål än
12,1 öre
31,0 öre
43,1 öre

som avses under a
per kWh
per kWh
per kWh

6.
2701, 2702
Kol och koks
874 kr
3 784 kr
4 658 kr

eller 2704

per 1 000 kg
per 1 000 kg
per 1 000 kg

7.
2710 11 31
Flygbensin med en
74 öre
3 kr 27 öre
4 kr 01 öre

blyhalt om högst
per liter
per liter
per liter

0,005 gram per liter

I fall som avses i 5 kap. 16 § 3 och 4 samt 6 kap. 10 § 3 tas skatt ut med ett belopp som motsvarar skillnaden mellan de skattebelopp som gäller för bränslets olika användningssätt.

I fall som avses i 5 kap. 16 § 6 a och b och 6 kap. 10 § 4 tas skatt ut med ett belopp som motsvarar

1. skatten som gäller för bränsle enligt första stycket 3 b, om bränsle enligt första stycket 3 a har förvärvats utan skatt,

2. skillnaden mellan de skattebelopp som gäller för bränsle enligt första stycket 3 a respektive bränsle enligt första stycket 3 b, om bränsle enligt första stycket 3 a har förvärvats med skatt,

3. skatten som gäller för annat bränsle enligt första stycket, om sådant bränsle i annat fall än som avses i 1 har förvärvats utan skatt,

4. skatten som gäller för det bränsle enligt första stycket som det använda bränslet anses likvärdigt med enligt 3 eller 4 §, om bränsle enligt 3 eller 4 § har förvärvats utan skatt, och

5. skillnaden mellan de skattebelopp som gäller för bränsle enligt första stycket 3 a respektive bränsle enligt första stycket 3 b, om bränsle enligt 3 eller 4 § har förvärvats med skatt som motsvarar skatten som gäller för bränsle enligt första stycket 3 a.

I fall som avses i 5 kap. 16 § 6 c tillämpas tredje stycket 1–3 avseende flygfotogen (KN-nr 2710 19 21).

12

s. 13 2.1 Förslag till lag om ändring i lagen (1994:1776) om skatt på energi Kontrollera mot PDF

Lydelse enligt SFS 2025:1358
Föreslagen lydelse
Prop. 2025/26:236

1 b §

För kalenderåret 2027 och efter-
För kalenderåret 2028 och efter-

följande kalenderår ska energiskatt
följande kalenderår ska energiskatt

och
koldioxidskatt
betalas med
och
koldioxidskatt
betalas med

belopp som räknas om enligt andra
belopp som räknas om enligt andra

och
fjärde styckena. Regeringen
och
fjärde styckena. Regeringen

fastställer varje år före november
fastställer varje år före november

månads
utgång de
skattebelopp
månads
utgång de
skattebelopp

som enligt denna paragraf ska
som enligt denna paragraf ska

betalas
för påföljande kalenderår.
betalas
för påföljande kalenderår.

För bränslen som avses i
För bränslen som avses i

1. 1 § första stycket 3 a samt 4–6 ska beloppen för energiskatt och koldioxidskatt räknas om genom att de skattebelopp som gäller den 1 augusti det år då omräkningen sker multipliceras med ett jämförelsetal enligt tredje stycket,

2. 1 § första stycket 1, 2, 3 b och 7 ska

a) beloppen för koldioxidskatt räknas om genom att de skattebelopp som gäller den 1 augusti det år då omräkningen sker multipliceras med ett jämförelsetal enligt tredje stycket, och

b) beloppen för energiskatt räknas om genom att de skattebelopp som gäller den 1 augusti det år då omräkningen sker multipliceras med ett jämförelsetal enligt tredje stycket, och produkten adderas med ett belopp beräknat som 0,02 multiplicerat med summan av de koldioxidskatte- och energiskattebelopp som gäller den 1 augusti det år då omräkningen sker.

Jämförelsetalet anger förhållandet mellan det allmänna prisläget i juni månad det år då omräkningen sker och prisläget i juni månad närmast föregående år. Jämförelsetalet ska avrundas till fyra decimaler.

För bränslen som avses i 1 § första stycket 1, 2 och 7 avrundas beloppen enligt andra stycket var för sig till hela kronor och ören. För bränslen som avses i 1 § första stycket 3 och 6 avrundas beloppen enligt andra stycket var för sig till hela kronor. För bränslen som avses i 1 § första stycket 4 och 5 avrundas beloppen enligt andra stycket var för sig till hela tiondels ören.

13

s. 14 2.1 Förslag till lag om ändring i lagen (1994:1776) om skatt på energi Kontrollera mot PDF

2.3
Förslag till lag om ändring i lagen Prop. 2025/26:236

(1994:1776) om skatt på energi

Härigenom föreskrivs att 2 kap. 1 § lagen (1994:1776) om skatt på energi ska ha följande lydelse.

Lydelse enligt förslaget i avsnitt 2.2

2 kap.

1 §

Energiskatt och koldioxidskatt ska, om inte annat följer av andra stycket eller 1 b §, betalas för följande bränslen med angivna belopp:

KN-nr
Slag av bränsle
Skattebelopp

Energiskatt
Koldioxid-
Summa skatt

skatt

1. 2710 11 41, Bensin som uppfyller

2710 11 45
krav för

eller

2710 11 49

a) miljöklass 1

– motorbensin
70 öre
3 kr 27 öre
3 kr 97 öre

per liter
per liter
per liter

– alkylatbensin
70 öre
3 kr 27 öre
3 kr 97 öre

per liter
per liter
per liter

b) miljöklass 2
74 öre
3 kr 27 öre
4 kr 01 öre

per liter
per liter
per liter

2.
2710 11 31,
Annan bensin än som
1 kr 81 öre
3 kr 27 öre
5 kr 08 öre

2710 11 51
avses under 1 eller 7
per liter
per liter
per liter

eller

2710 11 59

3.
2710 19 21,
Eldningsolja,

2710 19 25,
dieselbrännolja,

2710 19 41–
fotogen, m.m. som

2710 19 49

eller

2710 19 61–

2710 19 69

a) har försetts med
318 kr
3 642 kr
3 960 kr

märk- och färgämnen
per m 3
per m 3
per m 3

eller ger mindre än

85 volymprocent

destillat vid 350 °C,

b) inte har försetts

med märk- och

färgämnen och ger

minst 85

volymprocent

destillat vid 350 °C,

tillhörig

miljöklass 1
831 kr
2 811 kr
3 642 kr

per m 3
per m 3
per m 3

14

s. 15 2.1 Förslag till lag om ändring i lagen (1994:1776) om skatt på energi Kontrollera mot PDF

KN-nr
Slag av bränsle
Skattebelopp

Prop. 2025/26:236

Energiskatt
Koldioxid-
Summa skatt

skatt

miljöklass 2
1 253 kr
2 811 kr
4 064 kr

per m 3
per m 3
per m 3

miljöklass 3 eller inte
1 472 kr
2 811 kr
4 283 kr

tillhör någon
per m 3
per m 3
per m 3

miljöklass

4. 2711 12 11– Gasol m.m. som

2711 19 00
används för

a) drift av
0 öre
31,0 öre
31,0 öre

motordrivet fordon,
per kWh
per kWh
per kWh

fartyg eller luftfartyg

b) annat ändamål än
12,1 öre
31,0 öre
43,1 öre

som avses under a
per kWh
per kWh
per kWh

5.
2711 11 00,
Naturgas som

2711 21 00
används för

a) drift av
0 öre
31,0 öre
31,0 öre

motordrivet fordon,
per kWh
per kWh
per kWh

fartyg eller luftfartyg

b) annat ändamål än
12,1 öre
31,0 öre
43,1 öre

som avses under a
per kWh
per kWh
per kWh

6.
2701, 2702
Kol och koks
874 kr
3 784 kr
4 658 kr

eller 2704

per 1 000 kg
per 1 000 kg
per 1 000 kg

7.
2710 11 31
Flygbensin med en
74 öre
3 kr 27 öre
4 kr 01 öre

blyhalt om högst
per liter
per liter
per liter

0,005 gram per liter

I fall som avses i 5 kap. 16 § 3 och 4 samt 6 kap. 10 § 3 tas skatt ut med ett belopp som motsvarar skillnaden mellan de skattebelopp som gäller för bränslets olika användningssätt.

I fall som avses i 5 kap. 16 § 6 a och b och 6 kap. 10 § 4 tas skatt ut med ett belopp som motsvarar

1. skatten som gäller för bränsle enligt första stycket 3 b, om bränsle enligt första stycket 3 a har förvärvats utan skatt,

2. skillnaden mellan de skattebelopp som gäller för bränsle enligt första stycket 3 a respektive bränsle enligt första stycket 3 b, om bränsle enligt första stycket 3 a har förvärvats med skatt,

3. skatten som gäller för annat bränsle enligt första stycket, om sådant bränsle i annat fall än som avses i 1 har förvärvats utan skatt,

4. skatten som gäller för det bränsle enligt första stycket som det använda bränslet anses likvärdigt med enligt 3 eller 4 §, om bränsle enligt 3 eller 4 § har förvärvats utan skatt, och

5. skillnaden mellan de skattebelopp som gäller för bränsle enligt första stycket 3 a respektive bränsle enligt första stycket 3 b, om bränsle enligt 3 eller 4 § har förvärvats med skatt som motsvarar skatten som gäller för bränsle enligt första stycket 3 a.

I fall som avses i 5 kap. 16 § 6 c tillämpas tredje stycket 1–3 avseende

flygfotogen (KN-nr 2710 19 21).
15

s. 16 2.1 Förslag till lag om ändring i lagen (1994:1776) om skatt på energi Kontrollera mot PDF

Prop. 2025/26:236

Föreslagen lydelse

2 kap.

1 § 1

Energiskatt och koldioxidskatt ska, om inte annat följer av andra stycket eller 1 b §, betalas för följande bränslen med angivna belopp:

KN-nr
Slag av bränsle
Skattebelopp

Energiskatt
Koldioxid-
Summa skatt

skatt

1. 2710 11 41, Bensin som uppfyller

2710 11 45
krav för

eller

2710 11 49

a) miljöklass 1

– motorbensin
1 kr 52 öre
3 kr 27 öre
4 kr 79 öre

per liter
per liter
per liter

– alkylatbensin
1 kr 04 öre
3 kr 27 öre
4 kr 31 öre

per liter
per liter
per liter

b) miljöklass 2
1 kr 56 öre
3 kr 27 öre
4 kr 83 öre

per liter
per liter
per liter

2.
2710 11 31,
Annan bensin än som
2 kr 63 öre
3 kr 27 öre
5 kr 90 öre

2710 11 51
avses under 1 eller 7
per liter
per liter
per liter

eller

2710 11 59

3.
2710 19 21,
Eldningsolja,

2710 19 25,
dieselbrännolja,

2710 19 41–
fotogen, m.m. som

2710 19 49

eller

2710 19 61–

2710 19 69

a) har försetts med
318 kr
3 642 kr
3 960 kr

märk- och färgämnen
per m 3
per m 3
per m 3

eller ger mindre än

85 volymprocent

destillat vid 350 °C,

b) inte har försetts

med märk- och

färgämnen och ger

minst 85

volymprocent

destillat vid 350 °C,

tillhörig

miljöklass 1
1 150 kr
2 811 kr
3 961 kr

per m 3
per m 3
per m 3

miljöklass 2
1 572 kr
2 811 kr
4 383 kr

per m 3
per m 3
per m 3

16
1 Senaste lydelse 2026:000.

s. 17 2.1 Förslag till lag om ändring i lagen (1994:1776) om skatt på energi Kontrollera mot PDF

KN-nr
Slag av bränsle
Skattebelopp

Prop. 2025/26:236

Energiskatt
Koldioxid-
Summa skatt

skatt

miljöklass 3 eller inte
1 791 kr
2 811 kr
4 602 kr

tillhör någon
per m 3
per m 3
per m 3

miljöklass

4. 2711 12 11– Gasol m.m. som

2711 19 00
används för

a) drift av
0 öre
31,0 öre
31,0 öre

motordrivet fordon,
per kWh
per kWh
per kWh

fartyg eller luftfartyg

b) annat ändamål än
12,1 öre
31,0 öre
43,1 öre

som avses under a
per kWh
per kWh
per kWh

5.
2711 11 00,
Naturgas som

2711 21 00
används för

a) drift av
0 öre
31,0 öre
31,0 öre

motordrivet fordon,
per kWh
per kWh
per kWh

fartyg eller luftfartyg

b) annat ändamål än
12,1 öre
31,0 öre
43,1 öre

som avses under a
per kWh
per kWh
per kWh

6.
2701, 2702
Kol och koks
874 kr
3 784 kr
4 658 kr

eller 2704

per 1 000 kg
per 1 000 kg
per 1 000 kg

7.
2710 11 31
Flygbensin med en
1 kr 56 öre
3 kr 27 öre
4 kr 83 öre

blyhalt om högst
per liter
per liter
per liter

0,005 gram per liter

I fall som avses i 5 kap. 16 § 3 och 4 samt 6 kap. 10 § 3 tas skatt ut med ett belopp som motsvarar skillnaden mellan de skattebelopp som gäller för bränslets olika användningssätt.

I fall som avses i 5 kap. 16 § 6 a och b och 6 kap. 10 § 4 tas skatt ut med ett belopp som motsvarar

1. skatten som gäller för bränsle enligt första stycket 3 b, om bränsle enligt första stycket 3 a har förvärvats utan skatt,

2. skillnaden mellan de skattebelopp som gäller för bränsle enligt första stycket 3 a respektive bränsle enligt första stycket 3 b, om bränsle enligt första stycket 3 a har förvärvats med skatt,

3. skatten som gäller för annat bränsle enligt första stycket, om sådant bränsle i annat fall än som avses i 1 har förvärvats utan skatt,

4. skatten som gäller för det bränsle enligt första stycket som det använda bränslet anses likvärdigt med enligt 3 eller 4 §, om bränsle enligt 3 eller 4 § har förvärvats utan skatt, och

5. skillnaden mellan de skattebelopp som gäller för bränsle enligt första stycket 3 a respektive bränsle enligt första stycket 3 b, om bränsle enligt 3 eller 4 § har förvärvats med skatt som motsvarar skatten som gäller för bränsle enligt första stycket 3 a.

I fall som avses i 5 kap. 16 § 6 c tillämpas tredje stycket 1–3 avseende flygfotogen (KN-nr 2710 19 21).

17

s. 18 2.1 Förslag till lag om ändring i lagen (1994:1776) om skatt på energi Kontrollera mot PDF

Prop. 2025/26:236 1. Denna lag träder i kraft den 1 oktober 2026.

2. Äldre bestämmelser gäller fortfarande för förhållanden som hänför sig till tiden före ikraftträdandet.

18

s. 19 2.1 Förslag till lag om ändring i lagen (1994:1776) om skatt på energi Kontrollera mot PDF

2.4
Förslag till lag om ändring i lagen (1994:1776) Prop. 2025/26:236

om skatt på energi

Härigenom föreskrivs att 2 kap. 1 § lagen (1994:1776) om skatt på energi ska ha följande lydelse.

Lydelse enligt förslaget i avsnitt 2.3

2 kap.

1 §

Energiskatt och koldioxidskatt ska, om inte annat följer av andra stycket eller 1 b §, betalas för följande bränslen med angivna belopp:

KN-nr
Slag av bränsle
Skattebelopp

Energiskatt Koldioxid-
Summa skatt

skatt

1. 2710 11 41, Bensin som uppfyller

2710 11 45
krav för

eller

2710 11 49

a) miljöklass 1

– motorbensin
1 kr 52 öre
3 kr 27 öre
4 kr 79 öre

per liter
per liter
per liter

– alkylatbensin
1 kr 04 öre
3 kr 27 öre
4 kr 31 öre

per liter
per liter
per liter

b) miljöklass 2
1 kr 56 öre
3 kr 27 öre
4 kr 83 öre

per liter
per liter
per liter

2.
2710 11 31,
Annan bensin än som
2 kr 63 öre
3 kr 27 öre
5 kr 90 öre

2710 11 51
avses under 1 eller 7
per liter
per liter
per liter

eller

2710 11 59

3.
2710 19 21,
Eldningsolja,

2710 19 25,
dieselbrännolja,

2710 19 41–
fotogen, m.m. som

2710 19 49

eller

2710 19 61–

2710 19 69

a) har försetts med
318 kr
3 642 kr
3 960 kr

märk- och färgämnen
per m 3
per m 3
per m 3

eller ger mindre än

85 volymprocent

destillat vid 350 °C,

b) inte har försetts

med märk- och

färgämnen och ger

minst 85

volymprocent

destillat vid 350 °C,

tillhörig

miljöklass 1
1 150 kr
2 811 kr
3 961 kr

per m 3
per m 3
per m 3

19

s. 20 2.1 Förslag till lag om ändring i lagen (1994:1776) om skatt på energi Kontrollera mot PDF

Prop. 2025/26:236

KN-nr
Slag av bränsle
Skattebelopp

Energiskatt
Koldioxid-
Summa skatt

skatt

miljöklass 2
1 572 kr
2 811 kr
4 383 kr

per m 3
per m 3
per m 3

miljöklass 3 eller inte
1 791 kr
2 811 kr
4 602 kr

tillhör någon
per m 3
per m 3
per m 3

miljöklass

4.
2711 12 11–
Gasol m.m. som

2711 19 00
används för

a) drift av
0 öre
31,0 öre
31,0 öre

motordrivet fordon,
per kWh
per kWh
per kWh

fartyg eller luftfartyg

b) annat ändamål än
12,1 öre
31,0 öre
43,1 öre

som avses under a
per kWh
per kWh
per kWh

5.
2711 11 00,
Naturgas som

2711 21 00
används för

a) drift av
0 öre
31,0 öre
31,0 öre

motordrivet fordon,
per kWh
per kWh
per kWh

fartyg eller luftfartyg

b) annat ändamål än
12,1 öre
31,0 öre
43,1 öre

som avses under a
per kWh
per kWh
per kWh

6.
2701, 2702
Kol och koks
874 kr
3 784 kr
4 658 kr

eller 2704

per 1 000 kg
per 1 000 kg
per 1 000 kg

7.
2710 11 31
Flygbensin med en
1 kr 56 öre
3 kr 27 öre
4 kr 83 öre

blyhalt om högst
per liter
per liter
per liter

0,005 gram per liter

I fall som avses i 5 kap. 16 § 3 och 4 samt 6 kap. 10 § 3 tas skatt ut med

ett belopp som motsvarar skillnaden mellan de skattebelopp som gäller för

bränslets olika användningssätt.

I fall som avses i 5 kap. 16 § 6 a och b och 6 kap. 10 § 4 tas skatt ut med

ett belopp som motsvarar

1. skatten som gäller för bränsle enligt första stycket 3 b, om bränsle

enligt första stycket 3 a har förvärvats utan skatt,

2. skillnaden mellan de skattebelopp som gäller för bränsle enligt första

stycket 3 a respektive bränsle enligt första stycket 3 b, om bränsle enligt

första stycket 3 a har förvärvats med skatt,

3. skatten som gäller för annat bränsle enligt första stycket, om sådant

bränsle i annat fall än som avses i 1 har förvärvats utan skatt,

4. skatten som gäller för det bränsle enligt första stycket som det

använda bränslet anses likvärdigt med enligt 3 eller 4 §, om bränsle enligt

3 eller 4 § har förvärvats utan skatt, och

5. skillnaden mellan de skattebelopp som gäller för bränsle enligt första

stycket 3 a respektive bränsle enligt första stycket 3 b, om bränsle enligt 3

eller 4 § har förvärvats med skatt som motsvarar skatten som gäller för

bränsle enligt första stycket 3 a.

I fall som avses i 5 kap. 16 § 6 c tillämpas tredje stycket 1–3 avseende

20
flygfotogen (KN-nr 2710 19 21).

s. 21 2.1 Förslag till lag om ändring i lagen (1994:1776) om skatt på energi Kontrollera mot PDF

Föreslagen lydelse
Prop. 2025/26:236

2 kap. 1 § 1

Energiskatt och koldioxidskatt ska, om inte annat följer av andra stycket eller 1 b §, betalas för följande bränslen med angivna belopp:

KN-nr
Slag av bränsle
Skattebelopp

Energiskatt Koldioxid-
Summa skatt

skatt

1. 2710 11 41, Bensin som uppfyller

2710 11 45
krav för

eller

2710 11 49

a) miljöklass 1

– motorbensin
1 kr 62 öre
3 kr 27 öre
4 kr 89 öre

per liter
per liter
per liter

– alkylatbensin
1 kr 13 öre
3 kr 27 öre
4 kr 40 öre

per liter
per liter
per liter

b) miljöklass 2
1 kr 66 öre
3 kr 27 öre
4 kr 93 öre

per liter
per liter
per liter

2.
2710 11 31,
Annan bensin än som
2 kr 75 öre
3 kr 27 öre
6 kr 02 öre

2710 11 51
avses under 1 eller 7
per liter
per liter
per liter

eller

2710 11 59

3.
2710 19 21,
Eldningsolja,

2710 19 25,
dieselbrännolja,

2710 19 41–
fotogen, m.m. som

2710 19 49

eller

2710 19 61–

2710 19 69

a) har försetts med
318 kr
3 647 kr
3 965 kr

märk- och färgämnen
per m 3
per m 3
per m 3

eller ger mindre än

85 volymprocent

destillat vid 350 °C,

b) inte har försetts

med märk- och

färgämnen och ger

minst 85

volymprocent

destillat vid 350 °C,

tillhörig

miljöklass 1
1 231 kr
2 815 kr
4 046 kr

per m 3
per m 3
per m 3

miljöklass 2
1 662 kr
2 815 kr
4 477 kr

per m 3
per m 3
per m 3

1 Senaste lydelse 2026:000.
21

s. 22 2.1 Förslag till lag om ändring i lagen (1994:1776) om skatt på energi Kontrollera mot PDF

Prop. 2025/26:236
KN-nr
Slag av bränsle
Skattebelopp

Energiskatt
Koldioxid-
Summa skatt

skatt

miljöklass 3 eller inte
1 886 kr
2 815 kr
4 701 kr

tillhör någon
per m 3
per m 3
per m 3

miljöklass

4. 2711 12 11– Gasol m.m. som

2711 19 00
används för

a) drift av
0 öre
31,0 öre
31,0 öre

motordrivet fordon,
per kWh
per kWh
per kWh

fartyg eller luftfartyg

b) annat ändamål än
12,1 öre
31,0 öre
43,1 öre

som avses under a
per kWh
per kWh
per kWh

5.
2711 11 00,
Naturgas som

2711 21 00
används för

a) drift av
0 öre
31,0 öre
31,0 öre

motordrivet fordon,
per kWh
per kWh
per kWh

fartyg eller luftfartyg

b) annat ändamål än
12,1 öre
31,0 öre
43,1 öre

som avses under a
per kWh
per kWh
per kWh

6.
2701, 2702
Kol och koks
875 kr
3 789 kr
4 664 kr

eller 2704

per 1 000 kg
per 1 000 kg
per 1 000 kg

7.
2710 11 31
Flygbensin med en
1 kr 66 öre
3 kr 27 öre
4 kr 93 öre

blyhalt om högst
per liter
per liter
per liter

0,005 gram per liter

I fall som avses i 5 kap. 16 § 3 och 4 samt 6 kap. 10 § 3 tas skatt ut med ett belopp som motsvarar skillnaden mellan de skattebelopp som gäller för bränslets olika användningssätt.

I fall som avses i 5 kap. 16 § 6 a och b och 6 kap. 10 § 4 tas skatt ut med ett belopp som motsvarar

1. skatten som gäller för bränsle enligt första stycket 3 b, om bränsle enligt första stycket 3 a har förvärvats utan skatt,

2. skillnaden mellan de skattebelopp som gäller för bränsle enligt första stycket 3 a respektive bränsle enligt första stycket 3 b, om bränsle enligt första stycket 3 a har förvärvats med skatt,

3. skatten som gäller för annat bränsle enligt första stycket, om sådant bränsle i annat fall än som avses i 1 har förvärvats utan skatt,

4. skatten som gäller för det bränsle enligt första stycket som det använda bränslet anses likvärdigt med enligt 3 eller 4 §, om bränsle enligt 3 eller 4 § har förvärvats utan skatt, och

5. skillnaden mellan de skattebelopp som gäller för bränsle enligt första stycket 3 a respektive bränsle enligt första stycket 3 b, om bränsle enligt 3 eller 4 § har förvärvats med skatt som motsvarar skatten som gäller för bränsle enligt första stycket 3 a.

I fall som avses i 5 kap. 16 § 6 c tillämpas tredje stycket 1–3 avseende flygfotogen (KN-nr 2710 19 21).

22

s. 23 2.1 Förslag till lag om ändring i lagen (1994:1776) om skatt på energi Kontrollera mot PDF

1. Denna lag träder i kraft den 1 januari 2027.

2. Äldre bestämmelser gäller fortfarande för förhållanden som hänför sig till tiden före ikraftträdandet.

Prop. 2025/26:236

23

s. 24 3.1 Skäl för ändringar i statens budget och förkortad motionstid Kontrollera mot PDF

Prop. 2025/26:236 3
Ärendet och dess beredning

3.1 Skäl för ändringar i statens budget och förkortad motionstid

Enligt riksdagsordningen får regeringen vid högst två tillfällen lämna en proposition med förslag till ändringar i statens budget för det löpande budgetåret (9 kap. 6 § första stycket). En sådan proposition lämnas i anslutning till budgetpropositionen eller den ekonomiska vårpropositionen (tilläggsbestämmelse 9.6.1). Förslag till ändringar i budgeten får dock även lämnas vid andra tillfällen om regeringen anser att det finns särskilda skäl (9 kap. 6 § andra stycket).

Regeringen har lämnat en extra proposition med förslag till ändringar i statens budget för 2026. Propositionen avsåg stöd till Ukraina och vaccinberedskap (prop. 2025/26:143, bet. 2025/26:FiU46, rskr. 179–181). Regeringen har även beslutat propositionen Vårändringsbudget för 2026 (prop. 2025/26:99).

Konflikten i Mellanöstern har inneburit en störning på de globala energimarknaderna och medfört snabba prisökningar på bl.a. olja, vilket – om utvecklingen blir långvarig – riskerar att hämma den ekonomiska utvecklingen globalt och i Sverige. Högre energipriser kan medföra att hushållen förlorar köpkraft, samtidigt som företagen kan få högre kostnader. Stigande drivmedelspriser får också konsekvenser för hushåll och företag som är beroende av transporter. För att motverka detta finns det skäl att tillfälligt sänka energiskatten på bensin och diesel ner till EU:s minimiskattenivå under perioden 1 maj–30 september 2026. På grund av riskerna förknippade med stigande drivmedelspriser är det viktigt att de föreslagna skattesänkningarna kan genomföras skyndsamt.

Elpriserna har under inledningen av 2026 varit på höga nivåer. Den stränga kylan under januari och februari medförde även att hushållens elförbrukning blev hög. Många hushåll har till följd av detta fått oväntat höga elräkningar. Det spända omvärldsläget medför vidare stora osäkerheter för utvecklingen av priset på såväl el som gas den närmaste tiden. För att mildra konsekvenserna för hushållen finns det skäl att införa en tillfällig ekonomisk kompensation i form av ett stöd. Stödet bör komma hushållen till del så snart som möjligt.

Regeringen anser mot denna bakgrund att det finns särskilda skäl för att lämna förslag till ändringar i statens budget för 2026 och synnerliga skäl för riksdagen att besluta om förkortad motionstid. Regeringen föreslår att motionstiden förkortas till fyra dagar.

3.2 Tillfälligt sänkt skatt på drivmedel

Inom Finansdepartementet har promemorian Tillfälligt sänkt skatt på bensin och diesel tagits fram. I promemorian föreslås bl.a. att skatten på bensin och diesel tillfälligt sänks till EU:s minimiskattenivå under perioden 1 maj–30 september 2026. Dessutom föreslås följdändringar för nedsättningen av skatt på jordbruksdiesel för tiden 1 maj–31 december

24 2026.

s. 25 4 Tillfälligt sänkt skatt på bensin och diesel Kontrollera mot PDF

En sammanfattning av promemorian finns i bilaga 1 . Promemorians Prop. 2025/26:236 lagförslag finns i bilaga 2 . Promemorian har remissbehandlats. En förteck-

ning över remissinstanserna finns i bilaga 3 . Remissyttrandena finns tillgängliga i Finansdepartementet (Fi2026/00763). I denna proposition behandlas promemorians förslag.

Lagrådet

Förslagen i propositionen är författningstekniskt och även i övrigt av sådan beskaffenhet att Lagrådets hörande skulle sakna betydelse. Regeringen har därför inte inhämtat Lagrådets yttrande.

4 Tillfälligt sänkt skatt på bensin och diesel

4.1 Gällande rätt

Rådets direktiv 2003/96/EG av den 27 oktober 2003 om en omstrukturering av gemenskapsramen för beskattning av energiprodukter och elektricitet, kallat energiskattedirektivet, är ett unionsgemensamt ramverk för hur medlemsstaterna ska utforma sin nationella beskattning av bränslen och el. Av direktivet följer bl.a. att medlemsstaternas nationella beskattning ska uppfylla vissa i direktivet föreskrivna minimiskattenivåer.

På nationell nivå regleras skatter på bl.a. bränslen i lagen (1994:1776) om skatt på energi, förkortad LSE. Grundregeln i såväl energiskattedirektivet som LSE är att bränslen ska beskattas. De bränslen som omfattas av energiskattedirektivet beskattas vid användning som motorbränslen eller som bränslen för uppvärmning.

Energiskatt och koldioxidskatt tas ut på drivmedel som bensin och diesel.

4.2 Tillfälligt sänkt drivmedelsskatt

Regeringens förslag

Skatten på bensin och diesel sänks tillfälligt till energiskattedirektivets minimiskattenivå under perioden 1 maj–30 september 2026.

Energiskatten på bensin (miljöklass 1) sänks med 82 öre per liter. Energiskatten på övrig bensin, utom alkylatbensin, sänks med samma belopp. Energiskatten på alkylatbensin sänks med 34 öre per liter.

Energiskatten på diesel (miljöklass 1) sänks med 319 kronor per kubikmeter. Energiskatten på diesel i övriga miljöklasser sänks med samma belopp.

Nedsättning av energiskatten på diesel som används i arbetsmaskiner, skepp och vissa båtar i yrkesmässig jordbruks-, skogsbruks- och vattenbruksverksamhet sänks till 831 kronor per kubikmeter diesel som används under perioden 1 maj–31 december 2026.

25

s. 26 4 Tillfälligt sänkt skatt på bensin och diesel Kontrollera mot PDF

Prop. 2025/26:236 Energi- och koldioxidskattebeloppen för bensin, diesel och andra bränslen för 2027 bestäms utifrån prognostiserad indexering av de skattebelopp som skulle gällt den 1 augusti 2026 om den tillfälliga sänkningen inte genomförs.

Promemorians förslag

Promemorians förslag stämmer överens med regeringens förslag.

Remissinstanserna

En majoritet av remissinstanserna har tillstyrkt eller inte haft några invändningar mot förslaget.

Flera remissinstanser, t.ex. Energimarknadsinspektionen , Konkurrensverket , Lantbrukarnas Riksförbund (LRF) , Maskinentreprenörerna , Mobility Sweden , Riksförbundet M Sverige , Skatteverket , Skogsindustrierna , Statens jordbruksverk , Svenskt Näringsliv , Sveriges Åkeriföretag , Tillväxtverket , Transportföretagen och Transportstyrelsen tillstyrker förslaget helt eller delvis eller har inga synpunkter på förslaget. Några av de remissinstanser som tillstyrker förslaget, däribland Svenskt Näringsliv och Transportföretagen, efterfrågar åtgärder för att främja Sveriges övergång till fossilfrihet som tar hänsyn till kostnadseffektivitet och konkurrenskraft. LRF anför bl.a. att den sänkta dieselskatteåterbetalningen i första hand ska gälla för samma tidsperiod som den tillfälliga skattesänkningen gäller då de menar att nettobeskattningen sett över året därmed bör ligga över EU:s minimiskattenivå.

Ett flertal remissinstanser bl.a. 2030-sekretariatet , Drivkraft Sverige , Energiföretagen Sverige , Energigas Sverige , Green Cargo AB , Konjunkturinstitutet , Naturvårdsverket , Skogsentreprenörerna , Statens energimyndighet , Statskontoret , Svensk Kollektivtrafik , Trafikverket och Tågföretagen avstyrker förslaget. Dessa remissinstanser anför främst att förslaget riskerar att motverka klimatomställningen, försämra konkurrensförutsättningarna för fossilfria drivmedel samt skapa osäkerhet kring långsiktiga investeringsvillkor. Vidare anför vissa av dessa remissinstanser att åtgärden är kostsam och saknar tillräcklig träffsäkerhet. Konjunkturinstitutet och Drivkraft Sverige anser därutöver att tillfälliga sänkningar i drivmedelsbeskattningen riskerar att skapa förväntningar om återkommande statlig kompensation vid framtida prisökningar, vilket i sin tur kan underminera skattens legitimitet och prissignalernas styrande funktion i ekonomin. Konjunkturinstitutet och Trafikverket framför också att förslaget medför omotiverade skillnader i kompensationsgrad mellan diesel- och bensinanvändare.

Energiföretagen, Statens energimyndighet och Trafikverket understryker att förslaget även har negativa konsekvenser för Sveriges beredskapslager av drivmedel, eftersom en sänkning av skatten leder till att efterfrågan ökar.

Drivkraft Sverige och Skatteverket påpekar att förslaget endast innefattar en tillfällig sänkning på omärkt diesel och inte på s.k. märkt olja. Det resulterar i att omärkt diesel beskattas högre än märkt diesel under den föreslagna perioden.

26

s. 27 4 Tillfälligt sänkt skatt på bensin och diesel Kontrollera mot PDF

Några remissinstanser, t.ex. Drivkraft Sverige, Skatteverket och Skogs-
Prop. 2025/26:236

entreprenörerna anser att den tillfälliga sänkningen av skatten på bensin

och diesel medför ökad administrativ börda, både för företag och myndig-

heter.

Regelrådet bedömer att konsekvensutredningen sammantaget uppfyller

kraven i förordningen om konsekvensutredningar.

Skälen för regeringens förslag

Tillfälligt sänkt skatt på bensin och diesel

Konflikten i Mellanöstern har inneburit en störning på de globala energi-

marknaderna och medfört snabba prisökningar på bl.a. olja, vilket – om

utvecklingen blir långvarig – riskerar att hämma den ekonomiska

utvecklingen globalt och i Sverige. Högre energipriser kan medföra att

hushållen förlorar köpkraft samtidigt som företagen kan få högre

kostnader. En tillfälligt sänkt skatt på bensin och diesel kan dock motverka

stigande drivmedelspriser.

Flera remissinstanser har anfört att sänkt skatt på bensin och diesel inte

är tillräckligt träffsäkert och att andra åtgärder skulle vara bättre i denna

utsatta situation. Regeringen instämmer i att även andra åtgärder kan vara

lämpliga för att stötta hushåll och företag. För att uppnå syftet att snabbt

motverka stigande drivmedelspriser bedöms dock en sänkning av

skattebeloppen vara den mest träffsäkra åtgärden som snabbast går att få

på plats med hänsyn till bl.a. beredningskravet. Regeringen anser, i likhet

med Konjunkturinstitutet, att en sänkt skatt bidrar till att stärka hushållens

förtroende under den pågående ekonomiska återhämtningen. Regeringen

anser, till skillnad från Konjunkturinstitutet, Drivkraft Sverige och Skatte-

verket, att det viktigaste i nuläget är att motverka ökande drivmedelspriser,

även om en tillfällig skattesänkning kan skapa förväntningar på åter-

kommande kompensation vid framtida prisökningar eller leda till en

tillfälligt ökad administrativ börda för vissa företag och myndigheter.

Några remissinstanser, t.ex. Svenskt Näringsliv, Energiföretagen

Sverige och Mobility Sweden, påtalar att en sänkning av skatten riskerar

att urholka incitamenten för övergång till fossilfrihet inom transport-

sektorn och har efterfrågat åtgärder för att främja Sveriges övergång till

fossilfrihet. Regeringen anser att det är angeläget att omställningen till

fossilfria drivmedel fortgår och har därför i samband med att det

nuvarande förslaget presenterades även aviserat att ersättning ska ges till

statliga myndigheter som byter ut fossila drivmedel mot fossilfria sådana

eller elektriska alternativ och en stärkt elbilspremie.

För att motverka stigande drivmedelspriser föreslår regeringen därför att

skatten på bensin (miljöklass 1) och diesel (miljöklass 1) tillfälligt sänks

ner till energiskattedirektivets minimiskattenivå. Skatten på övriga

miljöklasser av både bensin och diesel sänks i motsvarande mån. Skatten

på alkylatbensin sänks så mycket det är möjligt utan att understiga

minimiskattenivån.

För medlemsstater som inte har antagit euron ska växelkursen för euron

i nationell valuta vid beräkning av minimiskattenivåerna fastställas en

gång per år, nämligen den första arbetsdagen i oktober, och gälla från och

med den 1 januari följande kalenderår. Den officiella växelkursen för

euron den 1 oktober 2025 var 11,0355 svenska kronor.
27

s. 28 4 Tillfälligt sänkt skatt på bensin och diesel Kontrollera mot PDF

Prop. 2025/26:236 Minimiskattenivån för oblyad bensin är 359 euro per 1 000 liter. Omräknat med växelkursen den 1 oktober 2025 innebär det att minimiskattenivån för sådan bensin för 2026 är 3 kronor och 97 öre per liter. Minimiskattenivån för diesel är 330 euro per 1 000 liter. Omräknat med växelkursen den 1 oktober 2025 innebär det att minimiskattenivån för diesel för 2026 är 3 642 kronor per 1 000 liter.

28

För att fortfarande uppfylla minimiskattenivån föreslår regeringen att energiskatten på bensin (miljöklass 1) sänks med 82 öre per liter under perioden 1 maj–30 september 2026. Den totala koldioxid- och energiskatten uppgår efter sänkningen till 3 kronor och 97 öre per liter. För att fortfarande uppfylla minimiskattenivån sänks energiskatten på alkylatbensin med 34 öre per liter.

För att fortfarande uppfylla minimiskattenivån sänks energiskatten på diesel (miljöklass 1) med 319 kronor per kubikmeter under perioden

1 maj–30 september 2026. Den totala koldioxid- och energiskatten uppgår efter sänkningen till 3 642 kronor per kubikmeter.

De nuvarande skattebeloppen och minimiskattenivåerna skiljer sig åt mellan bensin och diesel och innebär därför, som Konjunkturinstitutet, Trafikanalys och Trafikverket konstaterar, att sänkningen av skatten för bensin och diesel resulterar i skillnader i kompensationsgrad mellan diesel- och bensinanvändare. Det innebär alltså att bensinskatten sänks mer än dieselskatten även om ökningen av bensinpriset har varit lägre än ökningen av dieselpriset.

Drivkraft Sverige och Skatteverket saknar en analys över förslagets förhållande till EU:s märkningsdirektiv. Förslaget innebär att energiskatten på s.k. märkt diesel lämnas oförändrad. Att sänka skatten även på den omärkta dieseln bedöms innebära att den offentligfinansiella effekten ökar utan att bidra till förslagets syfte att motverka stigande drivmedelspriser. När den tillfälliga sänkningen är avslutad är den märkta dieseln återigen lägst beskattad.

Regeringen noterar att Energiföretagen, Statens energimyndighet och Trafikverket, påtalar att förslaget riskerar att få negativa konsekvenser för Sveriges beredskapslager av drivmedel. Regeringen följer noggrant utvecklingen av Sveriges beredskap avseende drivmedelsförsörjningen och bedömer inte att den föreslagna skattesänkningen sett isolerat riskerar att försämra Sveriges beredskap i något väsentligt avseende.

Följdändringar för jordbruksdieselnedsättningen

Diesel och andra bränslen som används i arbetsmaskiner och i skepp och vissa båtar i yrkesmässig jordbruks-, skogsbruks- och vattenbruks-verk- samhet kallas ofta förenklat för jordbruksdiesel. I 6 a kap. 2 a § LSE, finns bestämmelser om skattenedsättning för sådan bränsleanvändning. Nedsättningen av koldioxidskatt och energiskatt på jordbruksdiesel har de senaste åren tillfälligt utökats och är för närvarande bestämd så att nettoskatten på jordbruksdiesel ligger nära den minimiskattenivå som gäller för bränsle som används i bl.a. jordbruket. För sådan användning är minimiskattenivån lägre än för andra motorbränslen.

Förslaget om tillfälligt sänkt skatt på bensin och diesel innebär att energiskattesatserna för diesel i miljöklass 1 varierar under 2026. När energiskattesatsen på diesel sänks måste även en följdändring av

s. 29 4 Tillfälligt sänkt skatt på bensin och diesel Kontrollera mot PDF

nedsättningsbeloppet för jordbruksdieseln göras för att skattenivån för jordbruksdiesel efter nedsättningen inte ska understiga den relevanta minimiskattenivån. Nedsättningen av energiskatt på diesel som förbrukas under perioden 1 maj–31 december 2026 föreslås därför uppgå till

831 kronor per kubikmeter. Det totala nedsättningsbeloppet för koldioxid- och energiskatt uppgår då till 3 384 kronor per kubikmeter.

Rätten till jordbruksdieselnedsättningen uppstår efter att bränslet har förbrukats för ett visst ändamål. Även om en stor del av jordbruksdieseln förbrukas samma kvartal som skattskyldigheten inträtt, bör det vara vanligt att skattskyldigheten inträtt för bränslet under en annan månad eller annat kvartal än den månad respektive kvartal som det förbrukats.

Ändringar av skattesatserna för diesel medför att olika skattesatser kan gälla vid tidpunkten när skattskyldigheten inträder för bränslet och tidpunkten när förbrukning av bränslet sker. Detta behöver beaktas vid utformningen av nedsättningsbeloppen.

Om nivåerna på skattenedsättningen enbart skulle utgå från de skattesatser som gäller vid förbrukningstillfället efter den 30 september 2026 och framåt kommer nedsättningen av skatten på förbrukad diesel, för vilken skattskyldigheten inträtt under den tillfälliga sänkningen gäller, leda till att minimiskattenivån understigs för sådan förbrukning. Denna situation bedöms framför allt kunna uppstå under det sista kvartalet 2026. Mot denna bakgrund behöver nedsättningsnivåerna anpassas. Av det skälet bedömer regeringen, till skillnad mot LRF, det vara lämpligt att även under sista kvartalet 2026 anpassa nedsättningsnivåerna efter de skattesatser som gällde den 30 september 2026 för diesel i miljöklass 1, för att inte riskera att vid något tillfälle understiga energiskattedirektivets minimiskattenivåer.

Övriga följdändringar

Enligt LSE ska energi- och koldioxidskattesatserna på bränslen räknas om inför nästkommande år genom att de skattebelopp som gäller den 1 augusti det år då omräkningen sker multipliceras med ett jämförelsetal som anger förhållandet mellan det allmänna prisläget i juni månad det år då omräkningen sker och prisläget i juni månad närmast föregående år. Skattebeloppen för de bränslen som avses i 2 kap. 1 § första stycket 1, 2, 3 b och 7 LSE, (bl.a. bensin och diesel) omräknas därutöver även med ett schablontillägg av två procentenheter som avser att spegla BNP- utvecklingen.

Förslaget om tillfälligt sänkt skatt på bensin och diesel medför att gällande regler inte kan användas vid omräkning av beloppen inför 2027. Det beror dels på att det belopp som ska användas som utgångspunkt för omräkningen tillfälligt sänks, dels på att det KPI-tal som ska användas ännu inte finns. För att den tillfälliga skattesänkningen inte ska få påverkan på 2027 års skattenivåer föreslås därför att energi- och koldioxidskattebeloppen för bensin, diesel och andra bränslen för 2027 ska bestämmas utifrån prognostiserad indexering av de skattebelopp som förväntas gälla den 1 augusti 2026 om den tillfälliga sänkningen inte genomförs. I avsaknad av faktiskt konsumentprisindex (KPI) för juni 2026 används ett jämförelsetal i omräkningarna för 2027 som ges av

Prop. 2025/26:236

29

s. 30 4.3 Ikraftträdande- och övergångsbestämmelser Kontrollera mot PDF

Prop. 2025/26:236 förhållandet mellan en prognos för KPI i juni 2026 på 124,89 och det faktiska utfallet för KPI i juni 2025 (124,71).

Av lagtekniska skäl föreslås att energi- och koldioxidskattesatserna för bränslen för 2027 anges i 2 kap. 1 § LSE. Vidare föreslås att årtalet i omräkningsreglerna i 2 kap. 1 b § LSE förskjuts ett år, vilket är en följdändring av att skattesatserna för 2027 anges direkt i 2 kap. 1 § LSE.

Utvärdering

Den tillfälliga skattesänkningen kan utvärderas på olika sätt. Exempelvis följs effekter på skatteintäkter löpande upp av såväl Regeringskansliet som berörda myndigheter. Effekter av ändringar av drivmedelsskatten har tidigare utvärderats av exempelvis Konjunkturinstitutet. En utvärdering bedöms kunna göras efter att den temporära nedsättningen har löpt ut och när relevant statistik vad gäller t.ex. utfall kring skatteintäkter finns tillgänglig.

Lagförslag

Förslaget innebär ändringar i 2 kap. 1 och 1 b §§ och 6 a kap. 2 a § lagen (1994:1776) om skatt på energi.

4.3 Ikraftträdande- och övergångsbestämmelser

Regeringens förslag

Lagändringarna träder i kraft den 1 maj 2026, 1 oktober 2026 och 1 januari 2027.

Äldre bestämmelser gäller fortfarande för förhållanden som hänför sig till tiden före ikraftträdandet.

Promemorians förslag

Promemorians förslag stämmer överens med regeringens förslag.

Remissinstanserna

Remissinstanserna har inte yttrat sig särskilt om promemorians förslag till ikraftträdande- och övergångsbestämmelser.

Skälen för regeringens förslag

Det bedöms vara viktigt att åtgärder för att motverka ökande priser vid pump på bensin och diesel träder i kraft så fort det är möjligt. Det tidigast möjliga ikraftträdandedatumet bedöms vara den 1 maj 2026. För att sänkta skattesatser på bensin och diesel ska få genomslag från den tidpunkten föreslås att ändringarna därför träder i kraft den 1 maj 2026 och gäller till och med den 30 september 2026.

Den 1 juli 2026 ändras skattesatserna för naturgas, gasol och andra gaser efter förslag i budgetpropositionen 2026 så att skattesatserna utrycks per

kilowattimme. För att den lagändringen inte ska innebära att den nu

30

s. 31 5 Konsekvensanalys Kontrollera mot PDF

föreslagna tillfälliga sänkningen av skattesatserna på bensin och diesel Prop. 2025/26:236 upphör i förtid, föreslås ändringar i lagen (2025:1358) om ändring i lagen

(1994:1776) om skatt på energi före den lagen träder i kraft den 1 juli 2026. För att jordbruksdieselnedsättningen ska följa de sänkta skattesatserna på diesel föreslås att följdändringar i jordbruksdieselnedsättningen träder

i kraft den 1 maj 2026 och gäller till och med den 31 december 2026. För att de omräknade skattesatserna för 2027 ska kunna tillämpas från

den 1 januari 2027 föreslås att lagändringarna träder i kraft den 1 januari 2027.

Äldre bestämmelser föreslås gälla för förhållanden som hänför sig till tiden före ikraftträdandet. Det innebär exempelvis att när skattskyldigheten inträder före ikraftträdandet ska skatt redovisas med de belopp som gällde vid tiden för skattskyldighetens inträde. Det innebär också att förbrukningen av bränsle ska ha skett före ikraftträdandet för att äldre bestämmelser om återbetalning av skatt på jordbruksdiesel ska vara tillämpliga.

5 Konsekvensanalys

I detta avsnitt redogörs för förslagets effekter i den omfattning som bedöms stå i proportion till det aktuella lagstiftningsärendet och med utgångspunkt i relevanta delar av 7 § förordningen (2024:183) om konsekvensutredningar. Redogörelser enligt kraven i 6 § samma förordning återfinns i avsnitt 4.2 i den omfattning som bedöms lämpligt.

De offentligfinansiella effekterna till följd av ändrade skatte- och avgiftsregler beräknas i enlighet med Finansdepartementets beräkningskonventioner. Beräkningarna görs i ikraftträdandeårets priser och volymer och utgår vanligtvis från att beteendet hos individer och företag inte ändras till följd av ändringarna i skattereglerna. Antagandet om oförändrat beteende ger en god uppskattning av åtgärdernas effekt på kort och medellång sikt. På längre sikt, och för att analysera andra konsekvenser än de offentligfinansiella effekterna, kan ett mer dynamiskt synsätt behöva användas, där skattebaser tillåts påverkas av regeländringen.

Kriget i Iran har medfört snabba prisökningar på bl.a. olja, vilket resulterat i snabbt stigande drivmedelspriser. De högre drivmedelspriserna har i sin tur ökat företags och enskildas kostnader samt haft andra effekter såsom en dämpande effekt på utsläppen. Skatteförslaget syftar till att motverka stigande drivmedelspriser och konsekvensanalysen beskriver förslagets effekt isolerat.

5.1 Offentligfinansiella effekter

Beräkningen av de offentligfinansiella effekterna görs i huvudsak utifrån prognostiserade drivmedelsvolymer för 2026 från Energimyndighetens kortsiktsprognos sommar 2025. Vidare utgår beräkningarna från de skattesatser som riksdagen har fastslagit för bensin och diesel som gäller

31

s. 32 5.2 Effekter för enskilda, fördelningseffekter och effekter för den ekonomiska jämställdheten Kontrollera mot PDF

Prop. 2025/26:236 från den 1 januari 2026 samt de nedsättningsbelopp för s.k. jordbruksdiesel som gäller under 2026.

De offentligfinansiella effekterna av förslaget om tillfälligt sänkt skatt på bensin och diesel sammanfattas i tabell 5.1. Förslaget beräknas sammantaget minska skatteintäkterna med 1,64 miljarder kronor under 2026.

Tabell 5.1 Förslag om sänkt skatt på bensin och diesel, samt följdjusteringar på s.k. jordbruksdiesel

Miljarder kronor

Bruttoeffekt Nettoeffekt Nettoeffekt Nettoeffekt Varaktig

2026
2026
2027
2028
effekt

Offentligfinansiell
-1,56
-1,64
0,00
0,00
-0,03

effekt

Varav sänkt skatt
-1,64
-1,71
0,00
0,00
-0,03

på bensin och

diesel

Varav justeringar
0,08
0,07
0,00
0,00
0,00

för s.k.

jordbruksdiesel

Källa: Egna beräkningar.

Anm.: Beräkningarna görs i ikraftträdandeårets priser och volymer.

Förslaget innebär att skatteutgiften för energiskatt på diesel i motordrivna fordon minskar. Åtgärden påverkar därutöver även flera andra skatteutgifter för energiskatter gällande drivmedel.

5.2 Effekter för enskilda, fördelningseffekter och effekter för den ekonomiska jämställdheten

Tillfälligt sänkt skatt på bensin och diesel

Det är osäkert hur skatteändringar får genomslag på priset i praktiken. Konsekvensanalysen utgår från att skatten övervältras fullt på priset. Hur mycket lägre den totala skatten beräknas bli till följd av förslaget för bensin, diesel och flygbensin, jämfört med om förslaget inte genomförs, redovisas i tabell 5.2. Skatten på s.k. märkt diesel lämnas oförändrad. Effekten redovisas både exklusive och inklusive mervärdesskatt. Mervärdesskatteeffekt tillkommer om köparen är en privatperson och beräknas utifrån antagandet att priset justeras i motsvarande mån som skatten.

32

s. 33 5.2 Effekter för enskilda, fördelningseffekter och effekter för den ekonomiska jämställdheten Kontrollera mot PDF

Tabell 5.2
Ändrad energiskatt till följd av förslaget om tillfällig sänkt
Prop. 2025/26:236

skatt på bensin och diesel

Kronor per liter

1 maj–30 sept 2026
1 maj–30 sept 2026

exklusive moms
inklusive moms

Bensin
-0,82
-1.03

Diesel
-0,319
-0,40

Flygbensin
-0,82
-1,03

Källa. Egna beräkningar.

Anm.: Ändrad energiskatt inklusive moms är avrundat till hela kronor och ören .

Den tillfälliga skattesänkningen på bensin och diesel som föreslås ske under perioden 1 maj 2026–30 september 2026 innebär att för en ägare till en dieselbil som körs 1 400 mil om året och har en förbrukning på 0,5 liter per mil minskar kostnaderna för drivmedel med knappt 120 kronor för perioden (5 månader) jämfört med om förslaget inte genomförs. För en bensinbilsägare som kör 900 mil om året, med en genomsnittsförbrukning på 0,6 liter per mil beräknas motsvarande besparing uppgå till ca 230 kronor för denna period.

Förslaget påverkar även skatten på flygbensin. Kostnadsminskningen jämfört med om förslaget inte genomförs beräknas uppgå till ca 30 kronor per flygtimme under perioden 1 maj–30 september 2026, med en beräknad åtgång på 30 liter flygbensin per flygtimme.

Effekten av förslaget på hushållens köpkraft beräknas med hjälp av Statistiska centralbyråns mikrosimuleringsmodell Fasit. Analysen görs för hela befolkningen men det är enbart personer i hushåll där någon i hushållet har ett registrerat fordon drivet av bensin eller diesel som berörs av förslaget i analysen. Det innebär t.ex. att förmånsbilar inte omfattas av analysen.

I genomsnitt ökar köpkraften i befolkningen med 0,03 procent av den ekonomiska standarden som följd av förslaget. Effekten på köpkraften är störst för personer med lägst ekonomisk standard där den motsvarar ca 0,06 procent av den ekonomiska standarden (se figur 5.1) . I den högsta inkomstgruppen motsvarar den ökade köpkraften ca 0,02 procent. Andelen som berörs av förslagen är lägre i de lägre inkomstgrupperna. I den lägsta inkomstgruppen berörs ca 40 procent av personerna av förslaget. I inkomstgrupperna i den övre halvan av inkomstfördelning berörs ca 80 procent av personerna av förslaget. Även om effekten av förslaget relativt den ekonomiska standarden är störst för personer med låga inkomster lägger personer i höga inkomstgrupper i genomsnitt mer pengar på drivmedel i kronor räknat. Kostnadsminskningen räknat i kronor är därmed som störst i de högre inkomstgrupperna.

33

s. 34 5.2 Effekter för enskilda, fördelningseffekter och effekter för den ekonomiska jämställdheten Kontrollera mot PDF

Prop. 2025/26:236 Figur 5.1
Effekter på hushållens köpkraft och andel berörda i olika

inkomstgrupper till följd av förslaget om tillfälligt sänkt skatt

på bensin och diesel

Procent

0,07

100

0,06

90

80

0,05

70

0,04

60

50

0,03

40

0,02

30

20

0,01

10

0,00

0

1
2

3
4
5
6

7
8
9
10

Inkomstgrupp

Effekt på hushållens köpkraft (vänster axel)

Andel berörda (höger axel)

Anm.: Effekten på köpkraften redovisas genom att förändringen av hushållets drivmedelsskatter sätts i relation till hushållets disponibla inkomst. För att kunna jämföra olika typer av hushåll med varandra justeras både drivmedelsskatterna och den disponibla inkomsten för hushållets sammansättning med hjälp av s.k. ekvivalensskala. Syftet med ekvivalensskalen är att justera för att olika typer av hushåll har olika försörjningsbörda samt stordriftsfördelar. Hushållets ekvivalerade disponibla inkomst benämns e konomisk standard. Effekten redovisas på individnivå men är samma för alla individer i samma hushåll. Effekten kan tolkas som förslagets påverkan på individens köpkraft som andel av individens ekonomiska standard.

Källor: Fasit v1 2024 och egna beräkningar.

Förslaget har störst effekt på köpkraften för boende i landsbygdsregioner där den ökade köpkraften motsvarar ca 0,05 procent av den ekonomiska standarden (se figur 5.2) . Lägst effekt har förslaget på köpkraften för boende i Stockholm där den ökade köpkraften i genomsnitt motsvara ca 0,02 procent. Andelen berörda är lägst i Stockholm där den uppgår till ca 60 procent. Andelen berörda är högst i täta regioner som är avlägset belägna samt i landsbygdsregionerna där ca 85 procent av befolkningen berörs av förslaget.

34

s. 35 5.3 Effekter för företagen Kontrollera mot PDF

Figur 5.2
Effekter på hushållens köpkraft och andel berörda i olika
Prop. 2025/26:236

typer av regioner till följd av förslaget om tillfälligt sänkt

skatt på bensin och diesel

Procent

0,06

0,05

0,04

0,03

0,02

0,01

0,00

Stockholm
Malmö-Lund
Göteborg
Tät region nära en större stad
Tät region avlägset belägen

Effekt på hushållens köpkraft (vänster axel)

100

80

60

40

20

0

Landsbygdsregion nära större stad
Landsbygdsregion avlägset belägen
Landsbygdsregion mycket avlägset
belägen

Andel berörda (höger axel)

Anm.: Se not till figur 5.1.

Källor: Fasit v1 2024 och egna beräkningar.

Det finns inga stora skillnader i hur förslaget påverkar olika typer av hushåll. Eftersom data över drivmedelsskatter i Fasit enbart finns på hushållsnivå är förslagets effekter för den ekonomiska jämställdheten mellan kvinnor och män inte möjlig att analysera i Fasit.

Enligt Trafikanalys står kvinnor som ägare till drygt en tredjedel av de personbilar som ägs av fysiska personer. Bilar registrerade på kvinnor har också en marginellt kortare genomsnittlig körsträcka per år jämfört med bilar registrerade på män. Förslaget bedöms sålunda gynna män något mer än kvinnor.

5.3 Effekter för företagen

Tillfälligt sänkt skatt på bensin och diesel

Förslaget påverkar företagen främst genom att priset på bensin och diesel,

blir lägre än vad fallet hade varit om förslaget inte genomförs. Beräknade

priseffekter anges i tabell 5.2 i avsnittet ovan. För företag som har rätt att

dra av ingående mervärdesskatt tillkommer inte någon mervärdesskatte-

effekt. Företag antas använda knappt tre fjärdedelar av den totala volymen

diesel och en fjärdedel av den totala volymen bensin. Det är dessa andelar
35

s. 36 5.3 Effekter för företagen Kontrollera mot PDF

Prop. 2025/26:236 av den offentligfinansiella bruttoeffekten från bensin och diesel, som kommer företagen till godo.

Merparten av volymerna av bensin och diesel förbrukas inom transportsektorn, men även vissa användare av arbetsmaskiner kommer att gynnas av den tillfälliga skattesänkningen. Det gäller dock inte användare av s.k. jordbruksdiesel. Förbrukningen av denna diesel är redan i dag beskattad nära den minimiskattenivå som gäller för jordbruk inom EU. Skatten på s.k. märkt diesel lämnas oförändrad.

Huvudsakligen påverkas åkerinäringen av den tillfälliga sänkningen. Enligt Transportstyrelsen fanns i slutet av 2023 ca 16 200 företag med tillstånd att bedriva yrkesmässig godstrafik på väg. Åkerinäringen består i stor utsträckning av små företag. Av åkeriföretagen drivs 49 procent som enmansföretag och 32 procent har 1 till 4 anställda medan enbart 0,4 procent av åkeriföretagen har fler än 100 anställda.

I andra led påverkas de näringar som har en förhållandevis hög andel kostnader för drivmedel och vägtransporter i förhållande till näringens produktionsvärde. Exempel på sådana näringar är skogsbranschen, jordbruket och bygg- och anläggningssektorn. De företag som är beroende av berörda bränslen kan få en viss konkurrensfördel av den tillfälliga sänkningen. Däremot kan den innebära en viss konkurrensnackdel för de företag som ställt om eller är på väg att ställa om till fossilfrihet genom användning av höginblandade biodrivmedel eller eldrift.

Tabell 5.3 redovisar ett antal exempel på hur drivmedelskostnaderna förändras för olika typer av dieseldrivna fordon till följd av skattesänkningarna under perioden 1 maj–30 september 2026.

Tabell 5.3 Besparing av förslaget om tillfällig sänkt skatt på bensin och

diesel, för olika typfordon som använder diesel

Besparing i kronor 1 maj–30 sept 2026

Körsträcka (mil/år)
Förbrukning (l/mil)
Besparing 1 maj–

30 sept 2026 (kr)

Fjärrbilsekipage*
12 500
3,5
5 230

Lätt lastbil
1 500
0,6
120

Buss
5 000
4,0
2 660

Taxi
5 000
0,4
270

Källa: Egna beräkningar.

*Beräkningen utgår ifrån ett antagande om att 90 % av dieseln som ett fjärrbilsekipage använder tankas i Sverige.

Förslaget bedöms inte påverka företagens administrativa kostnader vare sig på kort eller lång sikt. Förslaget kan innebära en skattemässig besparing även för små företag och det bedöms inte nödvändigt att ta speciella hänsyn till små företag. Se dock vidare för följdändringar för jordbruksdieselnedsättningen nedan.

Med utgångspunkt i att skattesänkningen övervältras fullt på priset bör förslaget inte påverka företagens intäkter.

36

s. 37 5.3 Effekter för företagen Kontrollera mot PDF

Följdändringar för jordbruksdieselnedsättningen

Förslaget om tillfälligt sänkt skatt på bensin och diesel ger upphov till följdjusteringar för nedsättningen av skatten på s.k. jordbruksdiesel. Nedsättningen omfattar uppskattningsvis ca 24 000 företag inom jord- bruks-, skogsbruks-, och vattenbruksnäringarna. Främst mindre företag bedöms omfattas av nedsättningen.

Under perioden 1 maj–30 september 2026 justeras nedsättningsbeloppet ner motsvarande sänkningen av den generella dieselskattenivån med 319 kronor per kubikmeter diesel. Om skattskyldighetens inträde och förbrukning sker under denna period blir därmed den skatt som i slutändan belastar bränslet den samma som perioden innan. Det innebär att de skattemässiga kostnaderna blir oförändrade jämfört med om förslaget inte genomförs: 258 kronor per kubikmeter diesel.

Inhandlas dieseln däremot före den 1 maj, då skattenivån för dieseln är högre, men förbrukas under perioden 1 maj–30 september så innebär förslaget pga. följdjusteringen av nedsättningsbeloppet under denna period att jordbrukare kommer att betala 319 kronor mer per kubikmeter diesel.

Även under perioden 1 oktober–31 december 2026 justeras nedsättningsbeloppen ner med 319 kronor per kubikmeter diesel. Justeringen innebär att diesel som inhandlas under perioden 1 maj–30 september 2026, men som förbrukas mellan den 1 oktober–31 december i slutändan betalar samma skatt per kubikmeter diesel som om dieseln hade inhandlats och förbrukats under årets fyra första månader. Inhandlas och förbrukas dieseln däremot under årets sista kvartal kommer den slutliga skatten som jordbrukaren betalar att vara 319 kronor högre per kubikmeter diesel. Följdjusteringen av nedsättningsbeloppet medför att berörda företag i vissa fall således får ökade skattemässiga kostnader.

Tabell 5.4 sammanfattar hur förslaget, genom följdjusteringen av nedsättningsbeloppen för jordbruksdiesel, påverkar skattenivån för jordbruksdiesel beroende på när den inhandlas och förbrukas. Hur stor merkostnaden blir i praktiken för berörda verksamheter är osäkert och beror på när dieseln köps in och förbrukas. Utifrån antagandet att inköp och förbrukning av diesel fördelas jämnt över året leder det till en sammanlagd merkostnad för användare av jordbruksdiesel om ca 25 miljoner kronor jämfört med om förslaget inte genomförs.

Tabell 5.4 Skattenivåer för jordbruksdiesel efter justeringar av nedsättningsbeloppen

Inköp
Förbrukning
Skattenivå efter

nedsättning,

(kr /m3)

1 jan–30 april 2026
1 jan–30 april 2026
258

1 jan–30 april 2026
1 maj–30 september 2026
577

1 maj–30 september 2026
1 maj–30 september 2026
258

1 maj–30 september 2026
1 oktober–31 december 2026
258

1 oktober–31 december 2026
1 oktober–31 december 2026
577

Källa: Egna beräkningar.

Prop. 2025/26:236

37

s. 38 5.4 Effekter för miljön Kontrollera mot PDF

Prop. 2025/26:236 Återbetalning av skatt på jordbruksdiesel lämnas till den som förbrukat bränslet i yrkesmässig jordbruks-, skogsbruks- eller vattenbruksverksamhet och medges när den sammanlagda ersättningen uppgår till minst 400 kronor per kalenderkvartal. Vid den nedsättning av skatten som gäller i början av året motsvarar detta en förbrukning om ca 108 liter diesel per kvartal. Eftersom förslaget innebär att nedsättningen av skatten under perioden 1 maj–31 december justeras ned så kommer den förbrukning som krävs för att komma upp till beloppsgränsen öka något, till motsvarande 118 liter diesel under årets sista kvartal. Detta skulle kunna leda till att något färre förbrukare kommer upp till beloppsgränsen.

Följdjusteringen av nedsättningsbeloppet betyder att förbrukare av jordbruksdiesel behöver förhålla sig till fler skattenivåer vilket kan påverka deras administrativa kostnader. Det bedöms inte nödvändigt att ta speciella hänsyn till små företag.

5.4 Effekter för miljön

Förslaget som innebär att skatten på bensin och diesel tillfälligt sänks ner till energiskattedirektivets minimiskattenivå motverkar stigande drivmedelspriser. Detta bedöms, allt annat lika, öka koldioxidutsläppen.

Utsläppsökningen är svårbedömd och baseras på flera osäkra antaganden kring bl.a. hur konsumenter reagerar på temporärt lägre drivmedelspriser på mycket kort sikt och hur den tillfälliga skattesänkningen övervältras på priset. Sett isolerat, bedöms förslaget öka utsläppen med knappt 0,1 miljoner ton koldioxid 2026.

Sänkt energiskatt på bensin och diesel gör också höginblandade och rena biodrivmedel relativt sett dyrare under perioden med tillfälligt sänkta skattesatser på bensin och diesel. Effekten på utsläppen kan således under denna tid bli större om konkurrenssituationen för dessa biodrivmedel försämras och det medför att större volymer fossila drivmedel används.

Lägre drivmedelspriser kan också göra det mindre fördelaktigt att övergå till eldrift och incitamenten att övergå till andra transportslag minskar, vilket på sikt kan medföra högre utsläpp. Med tanke på åtgärdens temporära karaktär bedöms förslaget dock ha en marginell påverkan på elektrifieringstakten.

Följdjusteringarna av jordbruksdieselnedsättningen bedöms ha marginell påverkan på utsläppen.

5.5 Effekter för myndigheter och domstolar

Skatteverket kommer att behöva ändra informationsmaterial, anpassa itsystem och deklarationer till följd av förslaget. För de kvartalsvisa återbetalningarna behöver ansökningarna delas upp för att hantera regeländringar under pågående kvartal. Skatteverket kommer att behöva ändra intern och extern kommunikation och vissa riktade informationsinsatser kan behövas. Därtill kan skatteupplysningen behöva svara på frågor om regelförändringarna. Tillkommande kostnader beräknas till

500 000 kronor och ska hanteras inom befintliga ekonomiska ramar.

38

s. 39 5.6 Övriga effekter Kontrollera mot PDF

Förslaget bedöms inte medföra någon ökning av antalet mål i de Prop. 2025/26:236 allmänna förvaltningsdomstolarna. Eventuella kostnadsökningar kan

därmed hanteras inom Sveriges Domstolars befintliga ekonomiska ramar.

5.6 Övriga effekter

Förslaget bedöms inte medföra några särskilda konsekvenser för kommuner och regioner, sysselsättning, arbetslöshet och löner.

6 Författningskommentar

6.1 Förslaget till lag om ändring i lagen (1994:1776) om skatt på energi

2 kap.

1 §

Paragrafen innehåller bestämmelser om energi- och koldioxidskattebelopp för vissa bränslen, däribland bensin och diesel.

Ändringen i första stycket innebär förändrade skattebelopp som gäller för bensin och diesel när skattskyldighet inträder.

Övervägandena finns i avsnitt 4.2.

6 a kap.

2 a §

Paragrafen innehåller bestämmelser om befrielse från koldioxidskatt och energiskatt på bl.a. omärkt diesel som förbrukas i yrkesmässig jordbruks-, skogsbruks- och vattenbruksverksamhet.

Ändringen i andra stycket innebär att befrielsen från energiskatt begränsas till 831 kronor per kubikmeter för förbrukning som sker från och med den 1 maj 2026.

Övervägandena finns i avsnitt 4.2.

6.2 Förslaget till lag om ändring i lagen (2025:1358) om ändring i lagen (1994:1776) om skatt på energi

2 kap.

1 §

Paragrafen innehåller bestämmelser om energi- och koldioxidskattebelopp för vissa bränslen, däribland bensin och diesel.

Ändringen i första stycket innebär förändrade skattebelopp som gäller

för bensin och diesel när skattskyldighet inträder.

39

s. 40 6.3 Förslaget till lag om ändring i lagen (1994:1776) om skatt på energi Kontrollera mot PDF

Prop. 2025/26:236 Övervägandena finns i avsnitt 4.2.

1 b §

Paragrafen innehåller bestämmelser om hur skattebeloppen för energiskatt och koldioxidskatt ska räknas om och när omräkningen ska göras.

Ändringen i första stycket innebär att det årtal som anger inför vilket kalenderår den årliga omräkningen ska göras förskjuts framåt ett år vilket medför att bestämmelsen ska tillämpas på omräkningar först inför 2028 och efterföljande år.

Övervägandena finns i avsnitt 4.2.

6.3 Förslaget till lag om ändring i lagen (1994:1776) om skatt på energi

2 kap.

1 §

Paragrafen innehåller bestämmelser om energi- och koldioxidskattebelopp för vissa bränslen, däribland bensin och diesel.

Ändringen i första stycket innebär förändrade skattebelopp som gäller för bensin och diesel när skattskyldighet inträder.

Övervägandena finns i avsnitt 4.2.

6.4 Förslaget till lag om ändring i lagen (1994:1776) om skatt på energi

2 kap.

1 §

Paragrafen innehåller bestämmelser om energi- och koldioxidskattebelopp för vissa bränslen, däribland bensin och diesel.

Ändringen i första stycket innebär förändrade skattebelopp som gäller för bensin och diesel när skattskyldighet inträder.

Övervägandena finns i avsnitt 4.2.

7 Ändringar i statens budget för 2026

7.1 Ändringar av statens utgifter

Utgiftsområde 21 Energi

1:12 Energistöd

I statens budget för innevarande år finns för detta ändamål uppfört ett anslag på 1 137 000 000 kronor.

40

s. 41 6.3 Förslaget till lag om ändring i lagen (1994:1776) om skatt på energi Kontrollera mot PDF

Regeringens förslag
Prop. 2025/26:236

Anslaget 1:12 Energistöd ökas med 2 415 000 000 kronor.

Anslaget 1:12 Energistöd får även användas för att lämna stöd till

hushåll vid höga el- och gaspriser samt för myndigheternas admini-

stration för utbetalning av sådant stöd.

Skälen för regeringens förslag

Anslaget används bl.a. för högkostnadsskydd till hushåll vid höga el- och gaspriser.

Efter förslag i budgetpropositionen för 2026 (prop. 2025/26:1 utg. omr. 21, bet. 2025/26:NU3, rskr. 2025/26:117 och 118) tillfördes anslaget medel bl.a. för att kunna införa ett högkostnadsskydd för hushållen i händelse av en längre period av höga el- och gaspriser. Regeringen aviserade samtidigt att ett högkostnadsskydd skulle införas om månadsmedelvärdet för spotpriset på el översteg 1,5 kronor per kilowattimme inom ett elprisområde i Sverige. Motsvarande utformning av stöd skulle även ges till hushåll uppvärmda med gas.

Elpriserna har under inledningen av 2026 varit på höga nivåer, även om de inte överstigit det ovan angivna medelvärdet. Den stränga kylan under januari och februari medförde även att hushållens elförbrukning var hög. Kostnaderna för bl.a. uppvärmning har därför sammantaget varit betydande under dessa månader. Det spända omvärldsläget innebär även stora osäkerheter för utvecklingen av priset på såväl el som gas den närmaste tiden.

För att mildra effekterna av höga priser och ekonomiskt stödja hushållen avser regeringen därför att införa ett nytt tillfälligt el- och gasprisstöd avseende januari och februari 2026. Hushållen bör ges en ersättning baserad på dels månadsförbrukningen, dels en förbestämd ersättningsnivå i respektive elområde. Totalt beräknas kostnaden för det tillfälliga el- och gasprisstödet uppgå till ca 3 400 000 000 kronor. Anslaget bör därför ökas med 2 415 000 000 kronor. Därutöver avses redan anvisade medel för högkostnadsskydd för hushållen om 1 000 000 000 kronor för 2026 användas för att finansiera stödet.

För att möjliggöra stödet bör anslagsändamålet utvidgas så att anslaget även får användas för att lämna stöd till hushåll vid höga el- och gaspriser samt för myndigheternas administration för utbetalning av sådant stöd.

Om månadsmedelvärdet för spotpriset på el överstiger 1,5 kronor per kilowattimme inom ett elprisområde under mars–december 2026 avser regeringen att genomföra det i budgetpropositionen för 2026 aviserade högkostnadsskyddet. I sådant fall kommer ytterligare medel att behöva tillföras.

7.2
Ändringar av statens inkomster

Regeringens förslag

Den ändrade beräkningen av inkomster i statens budget för 2026 som

redovisas i Tabell 7.1 godkänns.
41

s. 42 7.3 Konsekvenser för statens budget Kontrollera mot PDF

Prop. 2025/26:236

42

Skälen för regeringens förslag

I detta avsnitt lämnas förslag till en ny inkomstberäkning för de inkomsttitlar som påverkas av de förslag som lämnas i denna proposition. Den ändrade inkomstberäkningen redovisas i Tabell 7.1. Av tabellen framgår bruttoeffekten av förslagen på respektive inkomsttitel.

Tabell 7.1 Specifikation av ändrad beräkning av statens inkomster för 2026

Tusentals kronor

Inkomsttitel

Godkänd
Ny
Bruttoeffekt

beräkning
beräkning
av åtgärd på

inkomstsidan

1432
Energiskatt bensin
3 586 859
2 666 859
-920 000

Energiskatt

1433
oljeprodukter
5 293 387
4 653 387
-640 000

Källa: Egna beräkningar.

Förslaget om införandet av en tillfälligt sänkt skatt på bensin och diesel påverkar inkomsttitel 1432 Energiskatt bensin inom inkomsthuvudgrupp 1430 Energiskatt. Enligt den av riksdagen godkända inkomstberäkningen för 2026 uppgår inkomsttitel 1432 Energiskatt bensin till 3 587 miljoner kronor (prop. 2025/26:1). Prognosen har reviderats med -920 miljoner kronor till följd av förslaget om införandet av en tillfälligt sänkt skatt på bensin och diesel.

Även inkomsttitel 1433 Energiskatt oljeprodukter inom inkomsthuvudgrupp 1430 Energiskatt påverkas. Enligt den av riksdagen godkända inkomstberäkningen för 2026 uppgår inkomsttitel 1433 Energiskatt oljeprodukter till 5 293 miljoner kronor. Prognosen har reviderats med -640 miljoner kronor till följd av förslaget om införandet av en tillfälligt sänkt skatt på bensin och diesel.

Mot denna bakgrund föreslår regeringen att den ändrade beräkningen av inkomster i statens budget för 2026 som redovisas i Tabell 7.1 godkänns.

7.3 Konsekvenser för statens budget

De förslag som lämnas i denna proposition innebär att anvisade medel ökar med 2,4 miljarder kronor 2026. På inkomstsidan av statens budget lämnas förslag om att sänka skatten på bensin och diesel, förslaget beräknas minska statens inkomster med 1,6 miljarder kronor 2026. Sammantaget beräknas den offentliga förvaltningens finansiella sparande och statens budgetsaldo försämras med ca 4,1 miljarder kronor.

s. 43 Sammanfattning av promemorian Tillfälligt sänkt skatt på bensin och diesel Kontrollera mot PDF

Sammanfattning av promemorian Tillfälligt sänkt skatt på bensin och diesel

Prop. 2025/26:236 Bilaga 1

För att motverka stigande drivmedelspriser till följd av det pågående kriget i Iran föreslås att skatten på bensin och diesel tillfälligt sänks till EU:s minimiskattenivå under perioden 1 maj–30 september 2026.

Dessutom föreslås följdändringar för nedsättningen av skatt på jordbruksdiesel för tiden mellan den 1 maj 2026 och den 31 december 2026.

Lagändringarna föreslås träda i kraft den 1 maj 2026, den 1 oktober 2026 och den 1 januari 2027.

43

s. 44 Sammanfattning av promemorian Tillfälligt sänkt skatt på bensin och diesel Kontrollera mot PDF

Prop. 2025/26:236
Promemorians lagförslag

Bilaga 2

Förslag till lag om ändring i lagen (1994:1776) om skatt

på energi

Härigenom föreskrivs att 2 kap. 1 § och 6 a kap. 2 a § lagen (1994:1776)

om skatt på energi ska ha följande lydelse.

Nuvarande lydelse

2 kap.

1 §

Energiskatt och koldioxidskatt ska, om inte annat följer av andra stycket

eller 1 b §, betalas för följande bränslen med angivna belopp:

KN-nr
Slag av bränsle

Skattebelopp

Energiskatt Koldioxid- Summa skatt

skatt

1. 2710 11 41, Bensin som uppfyller

2710 11 45
krav för

eller

2710 11 49

a) miljöklass 1

– motorbensin
1 kr 52 öre
3 kr 27 öre
4 kr 79 öre

per liter
per liter
per liter

– alkylatbensin
1 kr 04 öre
3 kr 27 öre
4 kr 31 öre

per liter
per liter
per liter

b) miljöklass 2
1 kr 56 öre
3 kr 27 öre
4 kr 83 öre

per liter
per liter
per liter

2.
2710 11 31,
Annan bensin än som
2 kr 63 öre
3 kr 27 öre
5 kr 90 öre

2710 11 51
avses under 1 eller 7
per liter
per liter
per liter

eller

2710 11 59

3.
2710 19 21,
Eldningsolja,

2710 19 25,
dieselbrännolja,

2710 19 41–
fotogen, m.m. som

2710 19 49

eller

2710 19 61–

2710 19 69

a) har försetts med
318 kr
3 642 kr
3 960 kr

märk- och färgämnen
per m 3
per m 3
per m 3

eller ger mindre än

85 volymprocent

destillat vid 350°C,

b) inte har försetts med märk- och färgämnen och ger minst

85 volymprocent destillat vid 350°C, tillhörig

44

s. 45 Sammanfattning av promemorian Tillfälligt sänkt skatt på bensin och diesel Kontrollera mot PDF

KN-nr
Slag av bränsle
Skattebelopp

Energiskatt
Koldioxid-
Summa skatt

skatt

miljöklass 1
1 150 kr
2 811 kr
3 961 kr

per m 3
per m 3
per m 3

miljöklass 2
1 572 kr
2 811 kr
4 383 kr

per m 3
per m 3
per m 3

miljöklass 3 eller inte
1 791 kr
2 811 kr
4 602 kr

tillhör någon
per m 3
per m 3
per m 3

miljöklass

4. 2711 12 11– Gasol m.m. som

2711 19 00
används för

a) drift av
0 kr per
4 576 kr per
4 576 kr per

motordrivet fordon,
1 000 kg
1 000 kg
1 000 kg

fartyg eller luftfartyg

b) annat ändamål än
1 475 kr per
4 576 kr per
6 051 kr per

som avses under a
1 000 kg
1 000 kg
1 000 kg

5.
2711 11 00,
Naturgas som

2711 21 00
används för

a) drift av
0 kr per
3 256 kr per
3 256 kr per

motordrivet fordon,
1 000 m 3
1 000 m 3
1 000 m 3

fartyg eller luftfartyg

b) annat ändamål än
1 268 kr per
3 256 kr per
4 524 kr per

som avses under a
1 000 m 3
1 000 m 3
1 000 m 3

6.
2701, 2702
Kol och koks
874 kr
3 784 kr
4 658 kr

eller 2704

per 1 000 kg
per 1 000 kg
per 1 000 kg

7.
2710 11 31
Flygbensin med en
1 kr 56 öre
3 kr 27 öre
4 kr 83 öre

blyhalt om högst
per liter
per liter
per liter

0,005 gram per liter

Prop. 2025/26:236 Bilaga 2

I fall som avses i 5 kap. 16 § 3 och 4 samt 6 kap. 10 § 3 tas skatt ut med ett belopp som motsvarar skillnaden mellan de skattebelopp som gäller för bränslets olika användningssätt.

I fall som avses i 5 kap. 16 § 6 a och b och 6 kap. 10 § 4 tas skatt ut med ett belopp som motsvarar

1. skatten som gäller för bränsle enligt första stycket 3 b, om bränsle enligt första stycket 3 a har förvärvats utan skatt,

2. skillnaden mellan de skattebelopp som gäller för bränsle enligt första stycket 3 a respektive bränsle enligt första stycket 3 b, om bränsle enligt första stycket 3 a har förvärvats med skatt,

3. skatten som gäller för annat bränsle enligt första stycket, om sådant bränsle i annat fall än som avses i 1 har förvärvats utan skatt,

4. skatten som gäller för det bränsle enligt första stycket som det använda bränslet anses likvärdigt med enligt 3 eller 4 §, om bränsle enligt 3 eller 4 § har förvärvats utan skatt, och

5. skillnaden mellan de skattebelopp som gäller för bränsle enligt första stycket 3 a respektive bränsle enligt första stycket 3 b, om bränsle enligt 3 eller 4 § har förvärvats med skatt som motsvarar skatten som gäller för

bränsle enligt första stycket 3 a.
45

s. 46 Sammanfattning av promemorian Tillfälligt sänkt skatt på bensin och diesel Kontrollera mot PDF

Prop. 2025/26:236 Bilaga 2

I fall som avses i 5 kap. 16 § 6 c tillämpas tredje stycket 1–3 avseende flygfotogen (KN-nr 2710 19 21).

Föreslagen lydelse

2 kap. 1 § 1

Energiskatt och koldioxidskatt ska, om inte annat följer av andra stycket eller 1 b §, betalas för följande bränslen med angivna belopp:

KN-nr
Slag av bränsle
Skattebelopp

Energiskatt
Koldioxid-
Summa skatt

skatt

1. 2710 11 41, Bensin som uppfyller

2710 11 45
krav för

eller

2710 11 49

a) miljöklass 1

– motorbensin
70 öre
3 kr 27 öre
3 kr 97 öre

per liter
per liter
per liter

– alkylatbensin
70 öre
3 kr 27 öre
3 kr 97 öre

per liter
per liter
per liter

b) miljöklass 2
74 öre
3 kr 27 öre
4 kr 01 öre

per liter
per liter
per liter

2.
2710 11 31,
Annan bensin än som
1 kr 81 öre
3 kr 27 öre
5 kr 08 öre

2710 11 51
avses under 1 eller 7
per liter
per liter
per liter

eller

2710 11 59

3.
2710 19 21,
Eldningsolja,

2710 19 25,
dieselbrännolja,

2710 19 41–
fotogen, m.m. som

2710 19 49

eller

2710 19 61–

2710 19 69

a) har försetts med
318 kr
3 642 kr
3 960 kr

märk- och färgämnen
per m 3
per m 3
per m 3

eller ger mindre än

85 volymprocent

destillat vid 350°C,

b) inte har försetts

med märk- och

färgämnen och ger

minst

85 volymprocent

destillat vid 350°C,

tillhörig

miljöklass 1
831 kr
2 811 kr
3 642 kr

per m 3
per m 3
per m 3

miljöklass 2
1 253 kr
2 811 kr
4 064 kr

per m 3
per m 3
per m 3

46
1 Senaste lydelse 2024:1145.

s. 47 Sammanfattning av promemorian Tillfälligt sänkt skatt på bensin och diesel Kontrollera mot PDF

KN-nr
Slag av bränsle
Skattebelopp

Energiskatt
Koldioxid-
Summa skatt

skatt

miljöklass 3 eller inte
1 472 kr
2 811 kr
4 283 kr

tillhör någon
per m 3
per m 3
per m 3

miljöklass

4. 2711 12 11– Gasol m.m. som

2711 19 00
används för

a) drift av
0 kr per
4 576 kr per
4 576 kr per

motordrivet fordon,
1 000 kg
1 000 kg
1 000 kg

fartyg eller luftfartyg

b) annat ändamål än
1 475 kr per
4 576 kr per
6 051 kr per

som avses under a
1 000 kg
1 000 kg
1 000 kg

5.
2711 11 00,
Naturgas som

2711 21 00
används för

a) drift av
0 kr per
3 256 kr per
3 256 kr per

motordrivet fordon,
1 000 m 3
1 000 m 3
1 000 m 3

fartyg eller luftfartyg

b) annat ändamål än
1 268 kr per
3 256 kr per
4 524 kr per

som avses under a
1 000 m 3
1 000 m 3
1 000 m 3

6.
2701, 2702
Kol och koks
874 kr
3 784 kr
4 658 kr

eller 2704

per 1 000 kg
per 1 000 kg
per 1 000 kg

7.
2710 11 31
Flygbensin med en
74 öre
3 kr 27 öre
4 kr 01 öre

blyhalt om högst
per liter
per liter
per liter

0,005 gram per liter

Prop. 2025/26:236 Bilaga 2

I fall som avses i 5 kap. 16 § 3 och 4 samt 6 kap. 10 § 3 tas skatt ut med ett belopp som motsvarar skillnaden mellan de skattebelopp som gäller för bränslets olika användningssätt.

I fall som avses i 5 kap. 16 § 6 a och b och 6 kap. 10 § 4 tas skatt ut med ett belopp som motsvarar

1. skatten som gäller för bränsle enligt första stycket 3 b, om bränsle enligt första stycket 3 a har förvärvats utan skatt,

2. skillnaden mellan de skattebelopp som gäller för bränsle enligt första stycket 3 a respektive bränsle enligt första stycket 3 b, om bränsle enligt första stycket 3 a har förvärvats med skatt,

3. skatten som gäller för annat bränsle enligt första stycket, om sådant bränsle i annat fall än som avses i 1 har förvärvats utan skatt,

4. skatten som gäller för det bränsle enligt första stycket som det använda bränslet anses likvärdigt med enligt 3 eller 4 §, om bränsle enligt 3 eller 4 § har förvärvats utan skatt, och

5. skillnaden mellan de skattebelopp som gäller för bränsle enligt första stycket 3 a respektive bränsle enligt första stycket 3 b, om bränsle enligt 3 eller 4 § har förvärvats med skatt som motsvarar skatten som gäller för bränsle enligt första stycket 3 a.

I fall som avses i 5 kap. 16 § 6 c tillämpas tredje stycket 1–3 avseende flygfotogen (KN-nr 2710 19 21).

47

s. 48 Sammanfattning av promemorian Tillfälligt sänkt skatt på bensin och diesel Kontrollera mot PDF

Prop. 2025/26:236 Bilaga 2

48

Nuvarande lydelse
Föreslagen lydelse

6 a kap.

2 a § 2

För drift av skepp och båtar utan medgivande enligt 2 kap. 9 § samt andra motordrivna fordon än personbilar, lastbilar och bussar medges befrielse från koldioxidskatt med 2 553 kronor per kubikmeter bränsle som avses i 2 kap. 1 § första stycket 3 b, om det förbrukas i yrkesmässig

1. jordbruks- eller skogsbruksverksamhet, eller

2. vattenbruksverksamhet.

För sådan förbrukning som avses
För sådan förbrukning som avses

i första stycket ska även befrielse
i första stycket ska även befrielse

från energiskatt medges med
från energiskatt medges med

1 150 kronor per kubikmeter.
831 kronor per kubikmeter.

När det gäller skepp och båtar för vilka fiskelicens som inte är begränsad till fiske enbart i enskilt vatten meddelats enligt fiskelagen (1993:787) medges skattebefrielse enligt första stycket också för bränsle som avses i 2 kap. 1 § första stycket 3 a.

1. Denna lag träder i kraft den 1 maj 2026.

2. Äldre bestämmelser gäller fortfarande för förhållanden som hänför sig till tiden före ikraftträdandet.

2 Senaste lydelse 2025:1357.

s. 49 Förslag till lag om ändring i lagen (2025:1358) om ändring i lagen (1994:1776) om skatt på energi Kontrollera mot PDF

Förslag till lag om ändring i lagen (2025:1358) om ändring i lagen (1994:1776) om skatt på energi

Härigenom föreskrivs att 2 kap. 1 och 1 b §§ lagen (1994:1776) om skatt på energi i stället för lydelsen enligt lagen (2025:1358) om ändring i den lagen ska ha följande lydelse.

Lydelse enligt SFS 2025:1358

2 kap. 1 §

Energiskatt och koldioxidskatt ska, om inte annat följer av andra stycket eller 1 b §, betalas för följande bränslen med angivna belopp:

Prop. 2025/26:236 Bilaga 2

KN-nr
Slag av bränsle
Skattebelopp

Energiskatt Koldioxid-
Summa skatt

skatt

1. 2710 11 41, Bensin som uppfyller

2710 11 45
krav för

eller

2710 11 49

a) miljöklass 1

– motorbensin
1 kr 52 öre
3 kr 27 öre
4 kr 79 öre

per liter
per liter
per liter

– alkylatbensin
1 kr 04 öre
3 kr 27 öre
4 kr 31 öre

per liter
per liter
per liter

b) miljöklass 2
1 kr 56 öre
3 kr 27 öre
4 kr 83 öre

per liter
per liter
per liter

2.
2710 11 31,
Annan bensin än som
2 kr 63 öre
3 kr 27 öre
5 kr 90 öre

2710 11 51
avses under 1 eller 7
per liter
per liter
per liter

eller

2710 11 59

3.
2710 19 21,
Eldningsolja,

2710 19 25,
dieselbrännolja,

2710 19 41–
fotogen, m.m. som

2710 19 49

eller

2710 19 61–

2710 19 69

a) har försetts med
318 kr
3 642 kr
3 960 kr

märk- och färgämnen
per m 3
per m 3
per m 3

eller ger mindre än

85 volymprocent

destillat vid 350 °C,

b) inte har försetts

med märk- och

färgämnen och ger

minst

85 volymprocent

destillat vid 350 °C,

tillhörig

miljöklass 1
1 150 kr
2 811 kr
3 961 kr

per m 3
per m 3
per m 3

49

s. 50 Förslag till lag om ändring i lagen (2025:1358) om ändring i lagen (1994:1776) om skatt på energi Kontrollera mot PDF

Prop. 2025/26:236 Bilaga 2

KN-nr
Slag av bränsle
Skattebelopp

Energiskatt
Koldioxid-
Summa skatt

skatt

miljöklass 2
1 572 kr
2 811 kr
4 383 kr

per m 3
per m 3
per m 3

miljöklass 3 eller inte
1 791 kr
2 811 kr
4 602 kr

tillhör någon
per m 3
per m 3
per m 3

miljöklass

4. 2711 12 11– Gasol m.m. som

2711 19 00
används för

a) drift av
0 öre
31,0 öre
31,0 öre

motordrivet fordon,
per kWh
per kWh
per kWh

fartyg eller luftfartyg

b) annat ändamål än
12,1 öre
31,0 öre
43,1 öre

som avses under a
per kWh
per kWh
per kWh

5.
2711 11 00,
Naturgas som

2711 21 00
används för

a) drift av
0 öre
31,0 öre
31,0 öre

motordrivet fordon,
per kWh
per kWh
per kWh

fartyg eller luftfartyg

b) annat ändamål än
12,1 öre
31,0 öre
43,1 öre

som avses under a
per kWh
per kWh
per kWh

6.
2701, 2702
Kol och koks
874 kr
3 784 kr
4 658 kr

eller 2704

per 1 000 kg
per 1 000 kg
per 1 000 kg

7.
2710 11 31
Flygbensin med en
1 kr 56 öre
3 kr 27 öre
4 kr 83 öre

blyhalt om högst
per liter
per liter
per liter

0,005 gram per liter

I fall som avses i 5 kap. 16 § 3 och 4 samt 6 kap. 10 § 3 tas skatt ut med

ett belopp som motsvarar skillnaden mellan de skattebelopp som gäller för

bränslets olika användningssätt.

I fall som avses i 5 kap. 16 § 6 a och b och 6 kap. 10 § 4 tas skatt ut med

ett belopp som motsvarar

1. skatten som gäller för bränsle enligt första stycket 3 b, om bränsle

enligt första stycket 3 a har förvärvats utan skatt,

2. skillnaden mellan de skattebelopp som gäller för bränsle enligt första

stycket 3 a respektive bränsle enligt första stycket 3 b, om bränsle enligt

första stycket 3 a har förvärvats med skatt,

3. skatten som gäller för annat bränsle enligt första stycket, om sådant

bränsle i annat fall än som avses i 1 har förvärvats utan skatt,

4. skatten som gäller för det bränsle enligt första stycket som det

använda bränslet anses likvärdigt med enligt 3 eller 4 §, om bränsle enligt

3 eller 4 § har förvärvats utan skatt, och

5. skillnaden mellan de skattebelopp som gäller för bränsle enligt första

stycket 3 a respektive bränsle enligt första stycket 3 b, om bränsle enligt 3

eller 4 § har förvärvats med skatt som motsvarar skatten som gäller för

bränsle enligt första stycket 3 a.

I fall som avses i 5 kap. 16 § 6 c tillämpas tredje stycket 1–3 avseende

50
flygfotogen (KN-nr 2710 19 21).

s. 51 Förslag till lag om ändring i lagen (2025:1358) om ändring i lagen (1994:1776) om skatt på energi Kontrollera mot PDF

Prop. 2025/26:236

Föreslagen lydelse
Bilaga 2

2 kap.

1 §

Energiskatt och koldioxidskatt ska, om inte annat följer av andra stycket eller 1 b §, betalas för följande bränslen med angivna belopp:

KN-nr
Slag av bränsle
Skattebelopp

Energiskatt Koldioxid-
Summa skatt

skatt

1. 2710 11 41, Bensin som uppfyller

2710 11 45
krav för

eller

2710 11 49

a) miljöklass 1

– motorbensin
70 öre
3 kr 27 öre
3 kr 97 öre

per liter
per liter
per liter

– alkylatbensin
70 öre
3 kr 27 öre
3 kr 97 öre

per liter
per liter
per liter

b) miljöklass 2
74 öre
3 kr 27 öre
4 kr 01 öre

per liter
per liter
per liter

2.
2710 11 31,
Annan bensin än som
1 kr 81 öre
3 kr 27 öre
5 kr 08 öre

2710 11 51
avses under 1 eller 7
per liter
per liter
per liter

eller

2710 11 59

3.
2710 19 21,
Eldningsolja,

2710 19 25,
dieselbrännolja,

2710 19 41–
fotogen, m.m. som

2710 19 49

eller

2710 19 61–

2710 19 69

a) har försetts med
318 kr
3 642 kr
3 960 kr

märk- och färgämnen
per m 3
per m 3
per m 3

eller ger mindre än

85 volymprocent

destillat vid 350 °C,

b) inte har försetts

med märk- och

färgämnen och ger

minst

85 volymprocent

destillat vid 350 °C,

tillhörig

miljöklass 1
831 kr
2 811 kr
3 642 kr

per m 3
per m 3
per m 3

miljöklass 2
1 253 kr
2 811 kr
4 064 kr

per m 3
per m 3
per m 3

miljöklass 3 eller inte
1 472 kr
2 811 kr
4 283 kr

tillhör någon
per m 3
per m 3
per m 3

miljöklass

51

s. 52 Förslag till lag om ändring i lagen (2025:1358) om ändring i lagen (1994:1776) om skatt på energi Kontrollera mot PDF

Prop. 2025/26:236 Bilaga 2

KN-nr
Slag av bränsle
Skattebelopp

Energiskatt
Koldioxid-
Summa skatt

skatt

4. 2711 12 11– Gasol m.m. som

2711 19 00
används för

a) drift av
0 öre
31,0 öre
31,0 öre

motordrivet fordon,
per kWh
per kWh
per kWh

fartyg eller luftfartyg

b) annat ändamål än
12,1 öre
31,0 öre
43,1 öre

som avses under a
per kWh
per kWh
per kWh

5.
2711 11 00,
Naturgas som

2711 21 00
används för

a) drift av
0 öre
31,0 öre
31,0 öre

motordrivet fordon,
per kWh
per kWh
per kWh

fartyg eller luftfartyg

b) annat ändamål än
12,1 öre
31,0 öre
43,1 öre

som avses under a
per kWh
per kWh
per kWh

6.
2701, 2702
Kol och koks
874 kr
3 784 kr
4 658 kr

eller 2704

per 1 000 kg
per 1 000 kg
per 1 000 kg

7.
2710 11 31
Flygbensin med en
74 öre
3 kr 27 öre
4 kr 01 öre

blyhalt om högst
per liter
per liter
per liter

0,005 gram per liter

I fall som avses i 5 kap. 16 § 3 och 4 samt 6 kap. 10 § 3 tas skatt ut med ett belopp som motsvarar skillnaden mellan de skattebelopp som gäller för bränslets olika användningssätt.

I fall som avses i 5 kap. 16 § 6 a och b och 6 kap. 10 § 4 tas skatt ut med ett belopp som motsvarar

1. skatten som gäller för bränsle enligt första stycket 3 b, om bränsle enligt första stycket 3 a har förvärvats utan skatt,

2. skillnaden mellan de skattebelopp som gäller för bränsle enligt första stycket 3 a respektive bränsle enligt första stycket 3 b, om bränsle enligt första stycket 3 a har förvärvats med skatt,

3. skatten som gäller för annat bränsle enligt första stycket, om sådant bränsle i annat fall än som avses i 1 har förvärvats utan skatt,

4. skatten som gäller för det bränsle enligt första stycket som det använda bränslet anses likvärdigt med enligt 3 eller 4 §, om bränsle enligt 3 eller 4 § har förvärvats utan skatt, och

5. skillnaden mellan de skattebelopp som gäller för bränsle enligt första stycket 3 a respektive bränsle enligt första stycket 3 b, om bränsle enligt 3 eller 4 § har förvärvats med skatt som motsvarar skatten som gäller för bränsle enligt första stycket 3 a.

I fall som avses i 5 kap. 16 § 6 c tillämpas tredje stycket 1–3 avseende flygfotogen (KN-nr 2710 19 21).

52

s. 53 Förslag till lag om ändring i lagen (2025:1358) om ändring i lagen (1994:1776) om skatt på energi Kontrollera mot PDF

Lydelse enligt SFS 2025:1358

Föreslagen lydelse

1 b §

För kalenderåret
2027
och
För kalenderåret
2028
och

efterföljande
kalenderår
ska
efterföljande
kalenderår
ska

energiskatt
och
koldioxidskatt
energiskatt
och
koldioxidskatt

betalas med belopp som räknas om
betalas med belopp som räknas om

enligt andra och fjärde styckena.
enligt andra och fjärde styckena.

Regeringen fastställer varje år före
Regeringen fastställer varje år före

november
månads
utgång
de
november
månads
utgång
de

skattebelopp
som
enligt denna
skattebelopp
som
enligt denna

paragraf ska betalas för påföljande
paragraf ska betalas för påföljande

kalenderår. För bränslen som avses
kalenderår. För bränslen som avses

i

i

1. 1 § första stycket 3 a samt 4–6 ska beloppen för energiskatt och koldioxidskatt räknas om genom att de skattebelopp som gäller den 1 augusti det år då omräkningen sker multipliceras med ett jämförelsetal enligt tredje stycket,

2. 1 § första stycket 1, 2, 3 b och 7 ska

a) beloppen för koldioxidskatt räknas om genom att de skattebelopp som gäller den 1 augusti det år då omräkningen sker multipliceras med ett jämförelsetal enligt tredje stycket, och

b) beloppen för energiskatt räknas om genom att de skattebelopp som gäller den 1 augusti det år då omräkningen sker multipliceras med ett jämförelsetal enligt tredje stycket, och produkten adderas med ett belopp beräknat som 0,02 multiplicerat med summan av de koldioxidskatte- och energiskattebelopp som gäller den 1 augusti det år då omräkningen sker.

Jämförelsetalet anger förhållandet mellan det allmänna prisläget i juni månad det år då omräkningen sker och prisläget i juni månad närmast föregående år. Jämförelsetalet ska avrundas till fyra decimaler.

För bränslen som avses i 1 § första stycket 1, 2 och 7 avrundas beloppen enligt andra stycket var för sig till hela kronor och ören. För bränslen som avses i 1 § första stycket 3 och 6 avrundas beloppen enligt andra stycket var för sig till hela kronor. För bränslen som avses i 1 § första stycket 4 och 5 avrundas beloppen enligt andra stycket var för sig till hela tiondels ören.

Prop. 2025/26:236 Bilaga 2

53

s. 54 Förslag till lag om ändring i lagen (1994:1776) om skatt på energi Kontrollera mot PDF

Prop. 2025/26:236 Bilaga 2

Förslag till lag om ändring i lagen (1994:1776) om skatt på energi

Härigenom föreskrivs att 2 kap. 1 § lagen (1994:1776) om skatt på energi ska ha följande lydelse.

Lydelse enligt förslaget i avsnitt 2.2

2 kap.

1 §

Energiskatt och koldioxidskatt ska, om inte annat följer av andra stycket eller 1 b §, betalas för följande bränslen med angivna belopp:

KN-nr
Slag av bränsle
Skattebelopp

Energiskatt
Koldioxid-
Summa skatt

skatt

1. 2710 11 41, Bensin som uppfyller

2710 11 45
krav för

eller

2710 11 49

a) miljöklass 1

– motorbensin
70 öre
3 kr 27 öre
3 kr 97 öre

per liter
per liter
per liter

– alkylatbensin
70 öre
3 kr 27 öre
3 kr 97 öre

per liter
per liter
per liter

b) miljöklass 2
74 öre
3 kr 27 öre
4 kr 01 öre

per liter
per liter
per liter

2.
2710 11 31,
Annan bensin än som
1 kr 81 öre
3 kr 27 öre
5 kr 08 öre

2710 11 51
avses under 1 eller 7
per liter
per liter
per liter

eller

2710 11 59

3.
2710 19 21,
Eldningsolja,

2710 19 25,
dieselbrännolja,

2710 19 41–
fotogen, m.m. som

2710 19 49

eller

2710 19 61–

2710 19 69

a) har försetts med
318 kr
3 642 kr
3 960 kr

märk- och färgämnen
per m 3
per m 3
per m 3

eller ger mindre än

85 volymprocent

destillat vid 350 °C,

b) inte har försetts

med märk- och

färgämnen och ger

minst

85 volymprocent

destillat vid 350 °C,

tillhörig

miljöklass 1
831 kr
2 811 kr
3 642 kr

per m 3
per m 3
per m 3

54

s. 55 Förslag till lag om ändring i lagen (1994:1776) om skatt på energi Kontrollera mot PDF

KN-nr
Slag av bränsle
Skattebelopp

Energiskatt
Koldioxid-
Summa skatt

skatt

miljöklass 2
1 253 kr
2 811 kr
4 064 kr

per m 3
per m 3
per m 3

miljöklass 3 eller inte
1 472 kr
2 811 kr
4 283 kr

tillhör någon
per m 3
per m 3
per m 3

miljöklass

4. 2711 12 11– Gasol m.m. som

2711 19 00
används för

a) drift av
0 öre
31,0 öre
31,0 öre

motordrivet fordon,
per kWh
per kWh
per kWh

fartyg eller luftfartyg

b) annat ändamål än
12,1 öre
31,0 öre
43,1 öre

som avses under a
per kWh
per kWh
per kWh

5.
2711 11 00,
Naturgas som

2711 21 00
används för

a) drift av
0 öre
31,0 öre
31,0 öre

motordrivet fordon,
per kWh
per kWh
per kWh

fartyg eller luftfartyg

b) annat ändamål än
12,1 öre
31,0 öre
43,1 öre

som avses under a
per kWh
per kWh
per kWh

6.
2701, 2702
Kol och koks
874 kr
3 784 kr
4 658 kr

eller 2704

per 1 000 kg
per 1 000 kg
per 1 000 kg

7.
2710 11 31
Flygbensin med en
74 öre
3 kr 27 öre
4 kr 01 öre

blyhalt om högst
per liter
per liter
per liter

0,005 gram per liter

Prop. 2025/26:236 Bilaga 2

I fall som avses i 5 kap. 16 § 3 och 4 samt 6 kap. 10 § 3 tas skatt ut med ett belopp som motsvarar skillnaden mellan de skattebelopp som gäller för bränslets olika användningssätt.

I fall som avses i 5 kap. 16 § 6 a och b och 6 kap. 10 § 4 tas skatt ut med ett belopp som motsvarar

1. skatten som gäller för bränsle enligt första stycket 3 b, om bränsle enligt första stycket 3 a har förvärvats utan skatt,

2. skillnaden mellan de skattebelopp som gäller för bränsle enligt första stycket 3 a respektive bränsle enligt första stycket 3 b, om bränsle enligt första stycket 3 a har förvärvats med skatt,

3. skatten som gäller för annat bränsle enligt första stycket, om sådant bränsle i annat fall än som avses i 1 har förvärvats utan skatt,

4. skatten som gäller för det bränsle enligt första stycket som det använda bränslet anses likvärdigt med enligt 3 eller 4 §, om bränsle enligt 3 eller 4 § har förvärvats utan skatt, och

5. skillnaden mellan de skattebelopp som gäller för bränsle enligt första stycket 3 a respektive bränsle enligt första stycket 3 b, om bränsle enligt 3 eller 4 § har förvärvats med skatt som motsvarar skatten som gäller för bränsle enligt första stycket 3 a.

I fall som avses i 5 kap. 16 § 6 c tillämpas tredje stycket 1–3 avseende

flygfotogen (KN-nr 2710 19 21).
55

s. 56 Förslag till lag om ändring i lagen (1994:1776) om skatt på energi Kontrollera mot PDF

Prop. 2025/26:236 Bilaga 2

Föreslagen lydelse

2 kap. 1 § 1

Energiskatt och koldioxidskatt ska, om inte annat följer av andra stycket eller 1 b §, betalas för följande bränslen med angivna belopp:

KN-nr
Slag av bränsle
Skattebelopp

Energiskatt
Koldioxid-
Summa skatt

skatt

1. 2710 11 41, Bensin som uppfyller

2710 11 45
krav för

eller

2710 11 49

a) miljöklass 1

– motorbensin
1 kr 52 öre
3 kr 27 öre
4 kr 79 öre

per liter
per liter
per liter

– alkylatbensin
1 kr 04 öre
3 kr 27 öre
4 kr 31 öre

per liter
per liter
per liter

b) miljöklass 2
1 kr 56 öre
3 kr 27 öre
4 kr 83 öre

per liter
per liter
per liter

2.
2710 11 31,
Annan bensin än som
2 kr 63 öre
3 kr 27 öre
5 kr 90 öre

2710 11 51
avses under 1 eller 7
per liter
per liter
per liter

eller

2710 11 59

3.
2710 19 21,
Eldningsolja,

2710 19 25,
dieselbrännolja,

2710 19 41–
fotogen, m.m. som

2710 19 49

eller

2710 19 61–

2710 19 69

a) har försetts med
318 kr
3 642 kr
3 960 kr

märk- och färgämnen
per m 3
per m 3
per m 3

eller ger mindre än

85 volymprocent

destillat vid 350 °C,

b) inte har försetts

med märk- och

färgämnen och ger

minst

85 volymprocent

destillat vid 350 °C,

tillhörig

miljöklass 1
1 150 kr
2 811 kr
3 961 kr

per m 3
per m 3
per m 3

miljöklass 2
1 572 kr
2 811 kr
4 383 kr

per m 3
per m 3
per m 3

56
1 Senaste lydelse 2026:000.

s. 57 Förslag till lag om ändring i lagen (1994:1776) om skatt på energi Kontrollera mot PDF

KN-nr
Slag av bränsle
Skattebelopp

Energiskatt
Koldioxid-
Summa skatt

skatt

miljöklass 3 eller inte
1 791 kr
2 811 kr
4 602 kr

tillhör någon
per m 3
per m 3
per m 3

miljöklass

4. 2711 12 11– Gasol m.m. som

2711 19 00
används för

a) drift av
0 öre
31,0 öre
31,0 öre

motordrivet fordon,
per kWh
per kWh
per kWh

fartyg eller luftfartyg

b) annat ändamål än
12,1 öre
31,0 öre
43,1 öre

som avses under a
per kWh
per kWh
per kWh

5.
2711 11 00,
Naturgas som

2711 21 00
används för

a) drift av
0 öre
31,0 öre
31,0 öre

motordrivet fordon,
per kWh
per kWh
per kWh

fartyg eller luftfartyg

b) annat ändamål än
12,1 öre
31,0 öre
43,1 öre

som avses under a
per kWh
per kWh
per kWh

6.
2701, 2702
Kol och koks
874 kr
3 784 kr
4 658 kr

eller 2704

per 1 000 kg
per 1 000 kg
per 1 000 kg

7.
2710 11 31
Flygbensin med en
1 kr 56 öre
3 kr 27 öre
4 kr 83 öre

blyhalt om högst
per liter
per liter
per liter

0,005 gram per liter

Prop. 2025/26:236 Bilaga 2

I fall som avses i 5 kap. 16 § 3 och 4 samt 6 kap. 10 § 3 tas skatt ut med ett belopp som motsvarar skillnaden mellan de skattebelopp som gäller för bränslets olika användningssätt.

I fall som avses i 5 kap. 16 § 6 a och b och 6 kap. 10 § 4 tas skatt ut med ett belopp som motsvarar

1. skatten som gäller för bränsle enligt första stycket 3 b, om bränsle enligt första stycket 3 a har förvärvats utan skatt,

2. skillnaden mellan de skattebelopp som gäller för bränsle enligt första stycket 3 a respektive bränsle enligt första stycket 3 b, om bränsle enligt första stycket 3 a har förvärvats med skatt,

3. skatten som gäller för annat bränsle enligt första stycket, om sådant bränsle i annat fall än som avses i 1 har förvärvats utan skatt,

4. skatten som gäller för det bränsle enligt första stycket som det använda bränslet anses likvärdigt med enligt 3 eller 4 §, om bränsle enligt 3 eller 4 § har förvärvats utan skatt, och

5. skillnaden mellan de skattebelopp som gäller för bränsle enligt första stycket 3 a respektive bränsle enligt första stycket 3 b, om bränsle enligt 3 eller 4 § har förvärvats med skatt som motsvarar skatten som gäller för bränsle enligt första stycket 3 a.

I fall som avses i 5 kap. 16 § 6 c tillämpas tredje stycket 1–3 avseende flygfotogen (KN-nr 2710 19 21).

57

s. 58 Förslag till lag om ändring i lagen (1994:1776) om skatt på energi Kontrollera mot PDF

Prop. 2025/26:236 Bilaga 2

58

1. Denna lag träder i kraft den 1 oktober 2026.

2. Äldre bestämmelser gäller fortfarande för förhållanden som hänför sig till tiden före ikraftträdandet.

s. 59 Förslag till lag om ändring i lagen (1994:1776) om skatt på energi Kontrollera mot PDF

Förslag till lag om ändring i lagen (1994:1776) om skatt på energi

Härigenom föreskrivs att 2 kap. 1 § och 6 a kap. 2 a § lagen (1994:1776) om skatt på energi ska ha följande lydelse.

Lydelse enligt förslag i avsnitt 2.3

2 kap. 1 §

Energiskatt och koldioxidskatt ska, om inte annat följer av andra stycket eller 1 b §, betalas för följande bränslen med angivna belopp:

Prop. 2025/26:236 Bilaga 2

KN-nr
Slag av bränsle
Skattebelopp

Energiskatt Koldioxid-
Summa skatt

skatt

1. 2710 11 41, Bensin som uppfyller

2710 11 45
krav för

eller

2710 11 49

a) miljöklass 1

– motorbensin
1 kr 52 öre
3 kr 27 öre
4 kr 79 öre

per liter
per liter
per liter

– alkylatbensin
1 kr 04 öre
3 kr 27 öre
4 kr 31 öre

per liter
per liter
per liter

b) miljöklass 2
1 kr 56 öre
3 kr 27 öre
4 kr 83 öre

per liter
per liter
per liter

2.
2710 11 31,
Annan bensin än som
2 kr 63 öre
3 kr 27 öre
5 kr 90 öre

2710 11 51
avses under 1 eller 7
per liter
per liter
per liter

eller

2710 11 59

3.
2710 19 21,
Eldningsolja,

2710 19 25,
dieselbrännolja,

2710 19 41–
fotogen, m.m. som

2710 19 49

eller

2710 19 61–

2710 19 69

a) har försetts med
318 kr
3 642 kr
3 960 kr

märk- och färgämnen
per m 3
per m 3
per m 3

eller ger mindre än

85 volymprocent

destillat vid 350 °C,

b) inte har försetts

med märk- och

färgämnen och ger

minst

85 volymprocent

destillat vid 350 °C,

tillhörig

miljöklass 1
1 150 kr
2 811 kr
3 961 kr

per m 3
per m 3
per m 3

59

s. 60 Förslag till lag om ändring i lagen (1994:1776) om skatt på energi Kontrollera mot PDF

Prop. 2025/26:236 Bilaga 2

KN-nr
Slag av bränsle
Skattebelopp

Energiskatt
Koldioxid-
Summa skatt

skatt

miljöklass 2
1 572 kr
2 811 kr
4 383 kr

per m 3
per m 3
per m 3

miljöklass 3 eller inte
1 791 kr
2 811 kr
4 602 kr

tillhör någon
per m 3
per m 3
per m 3

miljöklass

4. 2711 12 11– Gasol m.m. som

2711 19 00
används för

a) drift av
0 öre
31,0 öre
31,0 öre

motordrivet fordon,
per kWh
per kWh
per kWh

fartyg eller luftfartyg

b) annat ändamål än
12,1 öre
31,0 öre
43,1 öre

som avses under a
per kWh
per kWh
per kWh

5.
2711 11 00,
Naturgas som

2711 21 00
används för

a) drift av
0 öre
31,0 öre
31,0 öre

motordrivet fordon,
per kWh
per kWh
per kWh

fartyg eller luftfartyg

b) annat ändamål än
12,1 öre
31,0 öre
43,1 öre

som avses under a
per kWh
per kWh
per kWh

6.
2701, 2702
Kol och koks
874 kr
3 784 kr
4 658 kr

eller 2704

per 1 000 kg
per 1 000 kg
per 1 000 kg

7.
2710 11 31
Flygbensin med en
1 kr 56 öre
3 kr 27 öre
4 kr 83 öre

blyhalt om högst
per liter
per liter
per liter

0,005 gram per liter

I fall som avses i 5 kap. 16 § 3 och 4 samt 6 kap. 10 § 3 tas skatt ut med

ett belopp som motsvarar skillnaden mellan de skattebelopp som gäller för

bränslets olika användningssätt.

I fall som avses i 5 kap. 16 § 6 a och b och 6 kap. 10 § 4 tas skatt ut med

ett belopp som motsvarar

1. skatten som gäller för bränsle enligt första stycket 3 b, om bränsle

enligt första stycket 3 a har förvärvats utan skatt,

2. skillnaden mellan de skattebelopp som gäller för bränsle enligt första

stycket 3 a respektive bränsle enligt första stycket 3 b, om bränsle enligt

första stycket 3 a har förvärvats med skatt,

3. skatten som gäller för annat bränsle enligt första stycket, om sådant

bränsle i annat fall än som avses i 1 har förvärvats utan skatt,

4. skatten som gäller för det bränsle enligt första stycket som det

använda bränslet anses likvärdigt med enligt 3 eller 4 §, om bränsle enligt

3 eller 4 § har förvärvats utan skatt, och

5. skillnaden mellan de skattebelopp som gäller för bränsle enligt första

stycket 3 a respektive bränsle enligt första stycket 3 b, om bränsle enligt 3

eller 4 § har förvärvats med skatt som motsvarar skatten som gäller för

bränsle enligt första stycket 3 a.

I fall som avses i 5 kap. 16 § 6 c tillämpas tredje stycket 1–3 avseende

60
flygfotogen (KN-nr 2710 19 21).

s. 61 Förslag till lag om ändring i lagen (1994:1776) om skatt på energi Kontrollera mot PDF

Föreslagen lydelse
Prop. 2025/26:236

Bilaga 2

2 kap.

1 § 1

Energiskatt och koldioxidskatt ska, om inte annat följer av andra stycket eller 1 b §, betalas för följande bränslen med angivna belopp:

KN-nr
Slag av bränsle
Skattebelopp

Energiskatt Koldioxid-
Summa skatt

skatt

1. 2710 11 41, Bensin som uppfyller

2710 11 45
krav för

eller

2710 11 49

a) miljöklass 1

– motorbensin
1 kr 62 öre
3 kr 27 öre
4 kr 89 öre

per liter
per liter
per liter

– alkylatbensin
1 kr 13 öre
3 kr 27 öre
4 kr 40 öre

per liter
per liter
per liter

b) miljöklass 2
1 kr 66 öre
3 kr 27 öre
4 kr 93 öre

per liter
per liter
per liter

2.
2710 11 31,
Annan bensin än som
2 kr 75 öre
3 kr 27 öre
6 kr 02 öre

2710 11 51
avses under 1 eller 7
per liter
per liter
per liter

eller

2710 11 59

3.
2710 19 21,
Eldningsolja,

2710 19 25,
dieselbrännolja,

2710 19 41–
fotogen, m.m. som

2710 19 49

eller

2710 19 61–

2710 19 69

a) har försetts med
318 kr
3 647 kr
3 965 kr

märk- och färgämnen
per m 3
per m 3
per m 3

eller ger mindre än

85 volymprocent

destillat vid 350 °C,

b) inte har försetts

med märk- och

färgämnen och ger

minst

85 volymprocent

destillat vid 350 °C,

tillhörig

miljöklass 1
1 231 kr
2 815 kr
4 046 kr

per m 3
per m 3
per m 3

miljöklass 2
1 662 kr
2 815 kr
4 477 kr

per m 3
per m 3
per m 3

1 Senaste lydelse 2026:000.
61

s. 62 Förslag till lag om ändring i lagen (1994:1776) om skatt på energi Kontrollera mot PDF

Prop. 2025/26:236 Bilaga 2

KN-nr
Slag av bränsle
Skattebelopp

Energiskatt
Koldioxid-
Summa skatt

skatt

miljöklass 3 eller inte
1 886 kr
2 815 kr
4 701 kr

tillhör någon
per m 3
per m 3
per m 3

miljöklass

4. 2711 12 11– Gasol m.m. som

2711 19 00
används för

a) drift av
0 öre
31,0 öre
31,0 öre

motordrivet fordon,
per kWh
per kWh
per kWh

fartyg eller luftfartyg

b) annat ändamål än
12,1 öre
31,0 öre
43,1 öre

som avses under a
per kWh
per kWh
per kWh

5.
2711 11 00,
Naturgas som

2711 21 00
används för

a) drift av
0 öre
31,0 öre
31,0 öre

motordrivet fordon,
per kWh
per kWh
per kWh

fartyg eller luftfartyg

b) annat ändamål än
12,1 öre
31,0 öre
43,1 öre

som avses under a
per kWh
per kWh
per kWh

6.
2701, 2702
Kol och koks
875 kr
3 789 kr
4 664 kr

eller 2704

per 1 000 kg
per 1 000 kg
per 1 000 kg

7.
2710 11 31
Flygbensin med en
1 kr 66 öre
3 kr 27 öre
4 kr 93 öre

blyhalt om högst
per liter
per liter
per liter

0,005 gram per liter

I fall som avses i 5 kap. 16 § 3 och 4 samt 6 kap. 10 § 3 tas skatt ut med ett belopp som motsvarar skillnaden mellan de skattebelopp som gäller för bränslets olika användningssätt.

I fall som avses i 5 kap. 16 § 6 a och b och 6 kap. 10 § 4 tas skatt ut med ett belopp som motsvarar

1. skatten som gäller för bränsle enligt första stycket 3 b, om bränsle enligt första stycket 3 a har förvärvats utan skatt,

2. skillnaden mellan de skattebelopp som gäller för bränsle enligt första stycket 3 a respektive bränsle enligt första stycket 3 b, om bränsle enligt första stycket 3 a har förvärvats med skatt,

3. skatten som gäller för annat bränsle enligt första stycket, om sådant bränsle i annat fall än som avses i 1 har förvärvats utan skatt,

4. skatten som gäller för det bränsle enligt första stycket som det använda bränslet anses likvärdigt med enligt 3 eller 4 §, om bränsle enligt 3 eller 4 § har förvärvats utan skatt, och

5. skillnaden mellan de skattebelopp som gäller för bränsle enligt första stycket 3 a respektive bränsle enligt första stycket 3 b, om bränsle enligt 3 eller 4 § har förvärvats med skatt som motsvarar skatten som gäller för bränsle enligt första stycket 3 a.

I fall som avses i 5 kap. 16 § 6 c tillämpas tredje stycket 1–3 avseende flygfotogen (KN-nr 2710 19 21).

62

s. 63 Förslag till lag om ändring i lagen (1994:1776) om skatt på energi Kontrollera mot PDF

1. Denna lag träder i kraft den 1 januari 2027.

2. Äldre bestämmelser gäller fortfarande för förhållanden som hänför sig till tiden före ikraftträdandet.

Prop. 2025/26:236 Bilaga 2

63

s. 64 Förslag till lag om ändring i lagen (1994:1776) om skatt på energi Kontrollera mot PDF

Prop. 2025/26:236
Förteckning över remissinstanserna

Bilaga 3

Efter remiss har yttrande över promemorian Tillfälligt sänkt skatt på

bensin och diesel kommit in från Drivkraft Sverige, Energiföretagen

Sverige, Energigas Sverige, Energimarknadsinspektionen, Förvaltnings-

rätten i Falun, Kommerskollegium, Konjunkturinstitutet, Konkurrens-

verket, Lantbrukarnas Riksförbund (LRF), Maskinentreprenörerna,

Mobility Sweden, Naturskyddsföreningen, Naturvårdsverket, Regelrådet,

Riksförbundet M Sverige, Skatteverket, Skogsentreprenörerna, Skogs-

industrierna, Statens energimyndighet, Statens jordbruksverk, Statskon-

toret, Svensk Kollektivtrafik, Svensk Bioenergi (Svebio), Svenska Taxi-

förbundet, Svenskt Näringsliv, Sveriges Åkeriföretag, Tillväxtverket,

Trafikanalys, Trafikverket, Transportföretagen och Transportstyrelsen.

Därutöver har yttrande kommit in från 2030-sekretariatet, Green Cargo

AB, Gröna Mobilister och Tågföretagen.

Följande remissinstanser har inte svarat eller har angett att de avstår från

att lämna några synpunkter. Biluthyrarna Sverige, Fossilfritt Sverige,

Företagarna, Myndigheten för tillväxtpolitiska utvärderingar och analyser,

SKGS, Skattebetalarnas förening och Sveriges Kommuner och Regioner.

64

s. 65 Finansdepartementet Kontrollera mot PDF

Finansdepartementet

Utdrag ur protokoll vid regeringssammanträde den 13 april 2026

Närvarande: statsrådet Edholm, ordförande, och statsråden Forssell, Wykman, Malmer Stenergard, Kullgren, Rosencrantz, Britz, Mohamsson, Lann

Föredragande: statsråden Wykman, Lann

Regeringen beslutar proposition Extra ändringsbudget för 2026 – Sänkt skatt på drivmedel samt el- och gasprisstöd

Prop. 2025/26:236

65