Lagrum · SFS 1973:1014

34 §

Återinförsel (13 § tullförordningen)

Författningen är upphävd genom SFS 1987:1289. Texten står kvar därför att rättspraxis hänvisar till den.

Har vara tillverkats helt eller delvis av material som är svenskt eller förtullats i Sverige, får tullen för varan sättas ned med det belopp som skulle ha tagits ut i tull för materialet, om detta förtullats under samma omständigheter som den tillverkade varan. Som villkor för tullnedsättning gäller att

  • 1. materialet utförts eller förts till frihamn för att användas vid tillverkningen,
  • 2. materialet använts för tillverkning uteslutnde av vara som införes,
  • 3. den tillverkade varan inom ett år efter det att materialet utförts eller förts till frihamn anges till förtullning för den för vilken utförseln skett. Har vara som är svensk eller förtullats i Sverige bearbetats i utlandet på annat sätt än genom reparation, får tullen för varan vid återinförsel sättas ned på motsvarande sätt som enligt första stycket, om varan inom ett år efter utförseln från Sverige anges till förtullning för den för vilken utförseln skett. Har svenskt konstruktionsarbete eller liknande svensk prestation utnyttjats vid tillverkning av vara som är belagd med värdetull och som är avsedd för någon som gjort prestationen eller för vars räkning prestationen gjorts, medges nedsättning av tullen för varan med så stor del som prestationens värde utgör av hela tullvärdet.

Lydelse enligt SFS 1980:748 (ändringsregistret)

Paragrafen i sitt sammanhang

← 33 §Hela författningen35 § →