Lagrum · SFS 1975:1387

52 §

Registreringsavgifter

Författningen är upphävd genom SFS 2005:559. Texten står kvar därför att rättspraxis hänvisar till den.

I ärenden som rör registrering enligt denna förordning skall för registrering och, i förekommande fall, dess kungörande, samt för ärendets handläggning och prövning, avgifter betalas med följande belopp:

  • a) vid anmälan för registrering av nybildat aktiebolag, 2 000 kronor,
  • b) vid anmälan av ändring i firma eller av bifirma eller av firma i dess lydelse på främmande språk, 1 100 kronor,
  • c) vid anmälan enligt 13 kap. 7 § aktiebolagslagen (1975:1385) att bolagsstämma beslutat om likvidation, 1 000 kronor,
  • d) vid anmälan enligt 13 kap. 44 § tredje stycket aktiebolagslagen, 500 kronor,
  • e) vid anmälan enligt 14 kap. 19 § aktiebolagslagen av fusion genom kombination, 1 000 kronor,
  • f) vid annan anmälan till aktiebolagsregistret, 800 kronor.

Om en anmälan samtidigt omfattar registrering eller registrering av ändring av fler än en firma, bifirma eller firma i dess lydelse på främmande språk, skall en avgift enligt första stycket b betalas för varje sådan firma.

Avgift skall inte betalas för registrering av

  • a) ändrad postadress,
  • b) förhållanden som en likvidator skall anmäla, såvida annat inte följer av första stycket d,
  • c) eget utträde från uppdrag som revisor, revisorssuppleant, lekmannarevisor eller suppleant för lekmannarevisor,
  • d) anmälan från rätten eller konkursförvaltaren.

Avgift skall inte heller betalas för registrering enligt 4 kap. 13 § andra stycket, 6 kap. 7 § tredje stycket, 14 kap. 21 eller 29 § eller 18 kap. 5 § aktiebolagslagen.

Avgift skall betalas när anmälan om registrering ges in. Avgiften återbetalas inte om handläggningen av ett ärende som anmälan om registrering avser har påbörjats.

Lydelse enligt SFS 2004:37 (ändringsregistret)

Paragrafen i sitt sammanhang

← 51 §Hela författningen52 a § →