Lagrum · SFS 1987:1065

103 §

Överklagande i särskild ordning

Författningen är upphävd genom SFS 1994:1550. Texten står kvar därför att rättspraxis hänvisar till den.

Den som är tullskyldig får överklaga i särskild ordning, om

  • 1. tull eller annan skatt felaktigt fastställts mer än en gång för samma vara,
  • 2. den tullskyldige, till följd av underlåtenhet att lämna tulldeklaration eller infordrad uppgift eller på grund av felaktighet i en tulldeklaration eller i annan handling eller i annan uppgift som han lämnat eller i en uppgift som legat till grund för en sådan deklaration eller uppgift, fått tull eller annan skatt fastställd till belopp som väsentligt avviker från vad som rätteligen bort fastställas, eller
  • 3. den tullskyldige kan åberopa någon annan omständighet eller något annat bevis som borde ha föranlett att tull eller annan skatt skulle ha fastställts till ett belopp som väsentligt avviker från det som fastställts.

Ett överklagande enligt första stycket 2 eller 3 får tas upp till prövning endast om det kan grundas på en omständighet eller ett bevis, som tullmyndigheten saknade kännedom om när tull eller annan skatt fastställdes, och det framstår som ursäktligt att den som söker rättelse inte i annan ordning åberopat omständigheten eller beviset för att få rättelse.

Överklagande som avses i denna paragraf får göras senast fem år efter den dag då beslutet om fastställelse meddelades.

Bestämmelserna i denna paragraf tillämpas även i fråga om beslut om tulltillägg eller förseningsavgift.

Tillämpas i

1 avgörande som anger lagrummet, äldst först.

  1. RÅ 1992 ref. 19 1992

Paragrafen i sitt sammanhang

← 102 §Hela författningen104 § →