Lagrum · SFS 1993:1536

13 §

Fysiska personer och dödsbon

Författningen är upphävd genom SFS 1999:1230. Texten står kvar därför att rättspraxis hänvisar till den.

Vid värderingen av tillgångarna skall

  • 1. fastighet som utgör omsättningstillgång tas upp till värdet enligt räkenskaperna minskat med sådana värdeminskningsavdrag och liknande avdrag som inte har gjorts i räkenskaperna,
  • 2. andra lagertillgångar än som avses i punkt 1 samt kundfordringar tas upp till de värden som gäller vid inkomsttaxeringen,
  • 3. inventarier och andra tillgångar för vilka avdrag medges enligt punkterna 12--14 av anvisningarna till 23 § kommunalskattelagen (1928:370) tas upp till skattemässiga restvärden,
  • 4. annan fastighet än som avses i punkt 1 tas upp till anskaffningsvärdet för mark, byggnad och markanläggning minskat med medgivna värdeminskningsavdrag och liknande avdrag,
  • 5. sådana finansiella instrument som avses i 27 § 1 mom. lagen (1947:576) om statlig inkomstskatt tas upp till anskaffningsvärden beräknade enligt genomsnittsmetoden om det inte är fråga om sådana tillgångar som avses i punkt 2,
  • 6. fordringar i utländsk valuta tas upp till de värden som gäller vid inkomsttaxeringen,
  • 7. medel på skogskonto, skogsskadekonto och upphovsmannakonto tas upp till halva beloppet,
  • 8. andra tillgångar än sådana som avses i punkterna 1--7 tas upp till anskaffningsvärdet minskat med medgivna värdeminskningsavdrag och liknande avdrag.

Tillämpas i

1 avgörande som anger lagrummet, äldst först.

  1. RÅ 1996 ref. 48 1996

Paragrafen i sitt sammanhang

← 12 §Hela författningen14 § →