Lagrum · SFS 1994:200

19 kap. 2 §

19 kap. Återbetalning av skatt · Ansökan

Författningen är upphävd genom SFS 2023:200. Texten står kvar därför att rättspraxis hänvisar till den.

En ansökan om återbetalning ska innehålla

  • 1. nödvändiga identifikationsuppgifter,
  • 2. en beskrivning av sökandens affärsverksamhet för vilken varorna och tjänsterna förvärvats,
  • 3. uppgift om vilken återbetalningsperiod den avser,
  • 4. en förklaring från sökanden att denne under återbetalningsperioden inom landet inte har omsatt några andra varor eller tjänster än sådana som anges i 1 § andra stycket, och
  • 5. för varje faktura eller importdokument uppgift om
  • a) beskattningsunderlaget och mervärdesskattebeloppet,
  • b) den ingående skatt för vilken rätt till återbetalning föreligger enligt 10 kap. 1-3, 11, 12 och 13-13 b §§ uttryckt i svenska kronor, och
  • c) den avdragsgilla andel som beräknats i enlighet med tillämpningen av artikel 173 i rådets direktiv 2006/112/EG i EU-landet där sökanden är etablerad, om sökanden utför transaktioner som medför respektive inte medför rätt till avdrag av ingående skatt. Den avdragsgilla andelen ska uttryckas som ett procenttal.

I ansökan ska de förvärvade varornas och tjänsternas art för varje faktura eller importdokument beskrivas med koder.

Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer meddelar föreskrifter om de identifikationsuppgifter och koder som anges i första och andra styckena. Detsamma gäller vilka språk som får användas av sökanden i en återbetalningsansökan eller när uppgifter lämnas enligt 10 och 11 §§.

Lydelse enligt SFS 2011:283 (ändringsregistret)

Paragrafen i sitt sammanhang

← 19 kap. 1 §Hela författningen19 kap. 3 § →