Lagrum · SFS 1994:200
7 kap. 6 §
7 kap. Skattesats och beskattningsunderlag · Beskattningsunderlaget vid omsättning och unionsinterna förvärv
Författningen är upphävd genom SFS 2023:200. Texten står kvar därför att rättspraxis hänvisar till den.
I beskattningsunderlaget ska inte ingå belopp
- 1. varmed priset i enlighet med vad som avtalats sätts ned på grund av betalning före förfallodagen,
- 2. som svarar mot prisnedsättningar och rabatter till kunden vilka medges vid tidpunkten för tillhandahållandet, eller
- 3. som svarar mot prisnedsättning som ges efter det att tillhandahållandet ägt rum om inte annat följer av andra stycket.
I beskattningsunderlaget ska ingå belopp som avses i första stycket 3 om den skattskyldige och hans kund avtalat om detta.
Om en vara återtas med stöd av förbehåll om återtaganderätt enligt konsumentkreditlagen (2010:1846) eller lagen (1978:599) om avbetalningsköp mellan näringsidkare m.fl., får säljaren minska beskattningsunderlaget med vad han vid avräkning med köparen tillgodoräknar köparen för den återtagna varans värde. Denna rätt gäller dock endast om han kan visa att köparen helt saknat rätt till avdrag för eller återbetalning enligt 10 kap. 9-13 §§ av den ingående skatt som hänför sig till dennes förvärv av varan.
Om en förlust uppkommer på den skattskyldiges fordran som avser ersättning för en vara eller en tjänst (kundförlust), får han minska beskattningsunderlaget med beloppet av förlusten.
I 13 kap. finns bestämmelser om hur minskningen av beskattningsunderlaget ska redovisas av den skattskyldige.
Lydelse enligt SFS 2010:1850 (ändringsregistret)
Tillämpas i
4 avgöranden som anger lagrummet, äldst först.
- RÅ 2000 ref. 63 2000
- RÅ 2002 ref. 41 2002
- RÅ 2007 ref. 24 2007
- NJA 2016 s. 1132 2016