Lagrum · SFS 1997:483

15 kap. 10 §

15 kap. Särskilda avgifter · Befrielse från särskild avgift

Författningen är upphävd genom SFS 2011:1244. Texten står kvar därför att rättspraxis hänvisar till den.

Den skattskyldige ska helt eller delvis befrias från särskild avgift om felaktigheten eller underlåtenheten framstår som ursäktlig eller om det annars skulle vara oskäligt att ta ut avgiften med fullt belopp. Om den skattskyldige delvis befrias från avgiften, ska den sättas ned till hälften eller en fjärdedel.

Vid bedömningen av om felaktigheten eller underlåtenheten framstår som ursäktlig ska det särskilt beaktas om denna kan antas ha berott på

  • 1. den skattskyldiges ålder, hälsa eller liknande förhållande, eller
  • 2. att den skattskyldige har felbedömt en skatteregel eller betydelsen av de faktiska förhållandena.

Vid bedömningen av om det annars skulle vara oskäligt att ta ut avgiften med fullt belopp ska det särskilt beaktas om

  • 1. avgiften inte står i rimlig proportion till felaktigheten eller underlåtenheten,
  • 2. en oskäligt lång tid förflutit efter det att Skatteverket har funnit anledning att anta att den skattskyldige ska påföras skattetillägg utan att den skattskyldige kan lastas för dröjsmålet, eller
  • 3. felaktigheten eller underlåtenheten även har medfört att den skattskyldige har fällts till ansvar för brott enligt skattebrottslagen (1971:69) eller blivit föremål för förverkande av utbyte av brottslig verksamhet enligt 36 kap. 1 b § brottsbalken.

Lydelse enligt SFS 2008:372 (ändringsregistret)

Tillämpas i

4 avgöranden som anger lagrummet, äldst först.

  1. RÅ 2008 ref. 1 2008
  2. RÅ 2008 ref. 61 2008
  3. RÅ 2008 ref. 73 2008
  4. RÅ 2009 ref. 73 2009

Paragrafen i sitt sammanhang

← 15 kap. 9 §Hela författningen15 kap. 11 § →