Lagrum · SFS 1999:1229

30 kap. 8 §

30 kap. Periodiseringsfonder · Återföring av avdragen

En juridisk person ska återföra sina avdrag, även om tiden i 7 § inte har löpt ut, om

  • 1. den upphör att bedriva näringsverksamhet,
  • 2. den beskattas i Sverige bara såsom delägare i ett svenskt handelsbolag och handelsbolaget upphör att bedriva näringsverksamheten eller andelen avyttras eller övergår till en ny ägare på något annat sätt,
  • 3. skattskyldigheten för näringsverksamheten upphör,
  • 4. näringsverksamheten inte längre ska beskattas i Sverige på grund av ett skatteavtal med en stat utanför Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES),
  • 5. den upplöses genom fusion eller fission och annat inte följer av bestämmelserna i 37 kap. 17 §,
  • 6. det beslutas att den ska träda i likvidation, eller
  • 7. den försätts i konkurs.

Avdrag ska dock inte återföras enligt första stycket 3 om skatt-skyldigheten upphör på grund av att den juridiska personen för över den näringsverksamhet som bedrivs från ett fast driftställe i Sverige till en stat inom EES eller för över sitt registrerade säte i Sverige till en sådan stat. Detta gäller bara om den stat till vilken näringsverksamheten eller det registrerade sätet förs över är medlem i Europeiska unionen eller har ingått en sådan särskild överenskommelse som avses i 63 kap. 14 § andra stycket skatteförfarandelagen (2011:1244).

Lydelse enligt SFS 2023:759 (svenskforfattningssamling.se)

Tillämpas i

1 avgörande som anger lagrummet, äldst först.

  1. RÅ 2008 ref. 30 2008

Paragrafen i sitt sammanhang

← 30 kap. 7 §Hela författningen30 kap. 9 § →