Lagrum · SFS 2001:650
10 kap. 13 §
10 kap. Ändrade förhållanden i fråga om fordon · Fordons användning
Författningen är upphävd genom SFS 2019:384. Texten står kvar därför att rättspraxis hänvisar till den.
Om ägaren i nedanstående fall avser att ändra användningen av fordonet ska han eller hon före ändringen skriftligen anmäla det nya användningssättet till Transportstyrelsen. I anmälan ska det anges när ändringen avses ske.
Anmälan enligt första stycket ska göras innan
- 1. en traktor skatteklass II används så att den ska anses som en traktor skatteklass I,
- 2. en traktor skatteklass I används så att den ska anses som en traktor skatteklass II,
- 3. ett motorredskap med en tjänstevikt över två ton används så att det ska beskattas enligt skatteklass I,
- 4. ett motorredskap med en tjänstevikt över två ton, som beskattas enligt skatteklass I, används så att det inte längre ska beskattas i den klassen,
- 5. en tung terrängvagn, som hör till skatteklass II, används så att fordonsskatt ska betalas,
- 6. en tung terrängvagn, som hör till skatteklass I, används så att den hör till skatteklass II,
- 7. en släpvagn som dras endast av en traktor, ett motorredskap eller en tung terrängvagn eller en släpvagn med en skattevikt över tre ton ska dras uteslutande av ett motorfordon som inte kan drivas med dieselolja,
- 8. ett fordon som avses i 5 § lagen (1997:1137) om vägavgift för vissa tunga fordon och som uteslutande eller så gott som uteslutande används för väghållningsändamål, och därför är undantaget från avgift, används för annat ändamål,
- 9. ett fordon som anges i 8 och för vilket avgift enligt lagen om vägavgift för vissa tunga fordon ska betalas används så att det ska vara undantaget från avgiften,
- 10. en traktor skatteklass II används högst 15 dagar som en traktor skatteklass I, eller
- 11. en tung terrängvagn som hör till skatteklass II används högst 15 dagar som skatteklass I.
Lydelse enligt SFS 2015:931 (ändringsregistret)