Lagrum · SFS 2011:1244

12 kap. 3 §

12 kap. Skattetabeller · Allmänna skattetabeller

De allmänna skattetabellerna ska grundas på att

  • 1. inkomsten är oförändrad under kalenderåret,
  • 2. mottagaren bara kommer att beskattas för den inkomst som anges i tabellen,
  • 3. mottagaren inte ska betala någon annan skatt eller avgift än
  • a) kommunal inkomstskatt,
  • b) statlig inkomstskatt på förvärvsinkomster,
  • c) begravningsavgift enligt begravningslagen (1990:1144),
  • d) avgift enligt lagen (1994:1744) om allmän pensionsavgift,
  • e) avgift som avses i lagen (1999:291) om avgift till registrerat trossamfund, och
  • f) public service-avgift enligt lagen (2025:986) om public service,
  • 4. mottagaren inte kommer att medges något annat avdrag än grundavdrag vid beskattningen, och
  • 5. mottagaren kommer att medges skattereduktion för
  • a) allmän pensionsavgift och arbetsinkomst enligt 67 kap. 4-9 §§ inkomstskattelagen (1999:1229),
  • b) sjukersättning och aktivitetsersättning enligt 67 kap. 9 a § inkomstskattelagen, eller
  • c) förvärvsinkomster enligt 67 kap. 46-48 §§ inkomstskattelagen.

Tabellerna ska också ange skatteavdraget för

  • 1. den som är född 1938 eller senare och inte är skyldig att betala allmän pensionsavgift enligt 67 kap. 4 § inkomstskattelagen, och
  • 2. den som inte har rätt till skattereduktion för arbetsinkomst enligt 67 kap. 5-9 §§ inkomstskattelagen.

Bestämmelserna i första stycket ska också tillämpas för den som är född 1937 eller tidigare och har rätt till skattereduktion för arbetsinkomst enligt 67 kap. 5-9 §§ eller för förvärvsinkomster enligt 67 kap. 46-48 §§ inkomstskattelagen.

Lydelse enligt SFS 2025:991 (svenskforfattningssamling.se)

Paragrafen i sitt sammanhang

← 12 kap. 2 §Hela författningen12 kap. 4 § →