Lagrum · SFS 2011:1244

66 kap. 27 §

66 kap. Omprövning · Efterbeskattning - omprövning till nackdel efter tvåårs- eller fyraårsfristen

Ett beslut om omprövning till nackdel för den som beslutet gäller av ett beslut om skatt eller avgift som avses i 2 kap. 2 § får meddelas inom sex år från utgången av det kalenderår då beskattningsåret har gått ut (efterbeskattning) om

  • 1. ett beslut har blivit felaktigt eller inte har fattats på grund av att den uppgiftsskyldige,
  • a) under förfarandet har lämnat oriktig uppgift till ledning för egen beskattning,
  • b) har lämnat oriktig uppgift i ett mål om egen beskattning,
  • c) inte har lämnat en deklaration eller låtit bli att lämna en begärd uppgift, eller
  • d) inte har lämnat begärt varuprov,
  • 2. en felräkning, felskrivning eller något annat uppenbart förbiseende ska rättas,
  • 3. kontrolluppgift som ska lämnas utan föreläggande eller uppgift om en betalningsmottagare som ska lämnas i en arbetsgivardeklaration har saknats eller varit felaktig och den som uppgiften ska lämnas för inte har varit skyldig att lämna inkomstdeklaration,
  • 4. det föranleds av ett beslut i ett ärende eller mål
  • a) om en annan skatt eller avgift som avses i 2 kap. 2 §, eller samma skatt eller avgift som avses i 2 kap. 2 §, men för en annan redovisningsperiod, ett annat beskattningsår eller en annan person,
  • b) om fastighetstaxering,
  • c) om utländsk skatt eller om obligatoriska utländska socialförsäkringsavgifter som avses i 62 kap. 6 § inkomstskattelagen (1999:1229),
  • d) enligt lagen (2005:807) om ersättning för viss mervärdesskatt för kommuner, regioner, kommunalförbund och samordningsförbund,
  • e) om huruvida en inkomst ska beskattas enligt inkomstskattelagen eller enligt lagen (1991:586) om särskild inkomstskatt för utomlands bosatta eller lagen (1991:591) om särskild inkomstskatt för utomlands bosatta artister m.fl.,
  • f) om Skatteverkets prissättningsbesked enligt lagen (2009:1289) om prissättningsbesked vid internationella transaktioner eller beslut om ändring av sådant prissättningsbesked,
  • g) om återkallelse av godkännande för tonnagebeskattning enligt 13 a kap. 10 § första stycket 2-4, eller
  • h) om arbetsgivaravgifter som utgjort underlag för beslut om återbetalning enligt lagen (2025:1334) om återbetalning av vissa avgifter till växa-företag,
  • 5. en förening eller ett registrerat trossamfund inte har genomfört en investering inom den tid som föreskrivs i ett sådant beslut som avses i 7 kap. 9 § inkomstskattelagen eller inte har följt ett annat villkor i beslutet, eller
  • 6. det föranleds av en uppgift om skalbolag enligt 31 kap. 14 §.

Lydelse enligt SFS 2025:1340 (svenskforfattningssamling.se)

Tillämpas i

4 avgöranden som anger lagrummet, äldst först.

  1. HFD 2018 ref. 79 2018
  2. HFD 2020 ref. 52 2020
  3. HFD 2025 ref. 13 2025
  4. Högsta förvaltningsdomstolen, mål 6107-23 2025

Paragrafen i sitt sammanhang

← 66 kap. 26 §Hela författningen66 kap. 28 § →