Lagrum · SFS 2020:32

10 §

Skattskyldighetens inträde

Författningen är upphävd genom SFS 2023:802. Texten står kvar därför att rättspraxis hänvisar till den.

Skyldighet att betala skatt inträder

  • 1. för den som är godkänd lagerhållare, när
  • a) en skattepliktig vara levereras till en köpare som inte är godkänd lagerhållare,
  • b) en skattepliktig vara tas till eget försäljningsställe för detaljförsäljning,
  • c) en skattepliktig vara tas i anspråk för annat ändamål än försäljning, eller
  • d) godkännandet som lagerhållare återkallas, varvid skattskyldigheten omfattar skattepliktiga varor som då ingår i dennes lager,
  • 2. för den som är skattskyldig enligt 4 § 2, när den skattepliktiga varan tillverkas,
  • 3. för den som är skattskyldig enligt 4 § 3, när den skattepliktiga varan förs in till Sverige,
  • 4. för den som är skattskyldig enligt 5 §, vid den tidpunkt då tullskuld uppkommer i Sverige enligt tullagstiftningen, eller skulle ha uppkommit om varan hade varit belagd med tull.

Om tullskuld uppkommer i ett annat EU-land, eller skulle ha uppkommit om varan hade varit belagd med tull, till följd av att en tulldeklaration ges in i det landet med stöd av ett sådant tillstånd för centraliserad klarering som avses i artikel 179 i unionstullkodexen, inträder skattskyldigheten för den som är skattskyldig enligt 5 § vid den tidpunkt då tullskulden uppkommer eller skulle ha uppkommit i det andra EU-landet.

Lydelse enligt SFS 2022:180 (svenskforfattningssamling.se)

Paragrafen i sitt sammanhang

← 9 §Hela författningen11 § →