Lagrum · SFS 1972:599

65 §

Avgifter

Författningen är upphävd genom SFS 2001:558. Texten står kvar därför att rättspraxis hänvisar till den.

För ett fordon som är registrerat skall en registerhållningsavgift tas ut. Avgiften är 35 kronor per år för varje bil, motorcykel, traktor, motorredskap, tung terrängvagn och släpvagn. För andra terrängfordon än tunga terrängvagnar och för mopeder klass I skall en engångsavgift för registerhållning tas ut med 80 kronor.

Registerhållningsavgiften skall tas ut

  • 1. för ett terrängfordon som inte är tung terrängvagn och för en moped klass I i samband med skyltavgiften för fordonet,
  • 2. för ett fordon som har varit avställt i mer än tolv kalendermånader i en följd under den kalendermånad som följer därefter,
  • 3. för andra fordon vid tidpunkten för uppbörd av fordonsskatt.

Registerhållningsavgiften skall betalas av den som är antecknad som ägare av fordonet när avgiften skall tas ut. För fordon som avses i andra stycket 2 skall avgiften betalas av den som i bilregistret är antecknad som ägare vid ingången av den kalendermånad under vilken avgiften skall betalas.

I fråga om registerhållningsavgift skall 10 § andra stycket, 36-39, 51, 53, 55, 61-66, 78-82, 84 och 85 §§ fordonsskattelagen (1988:327) och bestämmelserna i fordonsskatteförordningen (1993:1028) om påföring och uppbörd av fordonsskatt tillämpas.

Anser någon att registerhållningsavgift för ett avställt fordon oriktigt påförts honom skall dock bestämmelserna i 99 § tillämpas. Klagan över att registerhållningsavgift har påförts oriktigt inverkar inte på skyldigheten att betala avgiften.

Vid avställning skall inte avgift tas ut om avställningen beror på att fordonet har fråntagits ägaren genom brott och inte anträffats därefter.

Lydelse enligt SFS 1999:177 (ändringsregistret)

Paragrafen i sitt sammanhang

← 64 §Hela författningen65 a § →