Lagrum · SFS 1983:1086
6 §
Författningen är upphävd genom SFS 1990:681. Texten står kvar därför att rättspraxis hänvisar till den.
Vid beräkning av den reala vinsten skall det nominella resultatet
- 1. ökas med ett belopp motsvarande företagets monetära skulder vid beskattningsårets ingång multiplicerat med beskattningsårets inflationstal och
- 2. minskas med ett belopp motsvarande företagets monetära tillgångar vid beskattningsårets ingång multiplicerat med beskattningsårets inflationstal.
De monetära skulderna är
- 1. växel-, leverantörs- och skatteskulder,
- 2. upplupna kostnader och förutbetalda intäkter,
- 3. förskott från kunder,
- 4. avsättningar till pensioner,
- 5. avsättningar till investeringsfond enligt lagen (1979:609) om allmän investeringsfond och annan liknande fond samt
- 6. övriga skulder.
Som monetära skulder räknas, utom i fall som avses i 7 b §, belopp som under beskattningsåret utskiftats till företagets ägare.
De monetära tillgångarna är
- 1. kassa- och banktillgodohavanden,
- 2. obligationer, lånefordringar och liknande tillgångar,
- 3. växelfordringar och kundfordringar,
- 4. förutbetalda kostnader och upplupna intäkter,
- 5. förskott till leverantörer,
- 6. värdet av inte färdigställda byggnader, markanläggningar och inventarier som inte utgör omsättningstillgångar i rörelse samt
- 7. övriga fordringar.
Som monetära tillgångar räknas beskattningsårets nominella resultat om det är positivt samt vad företaget, i annat fall än vid fusion som avses i 7 b §, uppburit under beskattningsåret för aktier som utgetts i samband med ökning av företagets aktiekapital. Råder före eller efter ökningen intressegemenskap enligt 2 § fjärde stycket mellan ett företag som erlagt betalning för utgivna aktier och det företag som ökat sitt aktiekapital skall det erlagda beloppet dock inte räknas som monetär tillgång. Vad nu sagts om vad som uppburits vid ökning av aktiekapital gäller också i fråga om ökning av insatskapital i ekonomisk förening.
De monetära skulderna får inte tas upp till lägre värde och de monetära tillgångarna får inte tas upp till högre värde än vad de tagits upp till vid räkenskapsårets ingång.
Lydelse enligt SFS 1986:1234 (ändringsregistret)