Lagrum · SFS 1994:1550
31 §
Ränta
Författningen är upphävd genom SFS 2000:1281. Texten står kvar därför att rättspraxis hänvisar till den.
I förordningarna (EEG) nr 2913/92 och 2454/93 föreskrivs i vilka fall ränta skall tas ut på tull som skall betalas. I motsvarande fall skall ränta tas ut även på andra skatter och avgifter som skall betalas.
Ränta tas ut även på andra skatter än tull samt på avgifter som skall betalas
- 1. på grund av bokföring i efterhand enligt förordning (EEG) nr 2913/92,
- 2. enligt beslut av Tullverket eller allmän förvaltningsdomstol,
- 3. i fall som avses i artiklarna 202--204 i förordning (EEG) nr 2913/92, när andra skatter eller avgifter undandragits genom förfarandet, Om utfärdande av särskild tullräkning fördröjs till följd av att den som tagit hand om en vara med tillämpning av ett förenklat förfarande inte lämnat kompletterande tulldeklaration inom föreskriven tid, tas ränta ut på andra skatter än tull samt på avgifter.
Ränta enligt första -- tredje styckena tas dock inte ut på belopp som får dras av vid redovisning av skatt enligt mervärdesskattelagen (1994:200).
Bestämmelserna i denna lag och tullagstiftningen i övrigt om tull tillämpas även i fråga om ränta som avses i denna paragraf.
Regeringen eller, efter regeringens bemyndigande, Generaltullstyrelsen får besluta om befrielse helt eller delvis från skyldigheten att betala ränta på annan skatt än tull eller på avgift enligt denna paragraf, om det finns synnerliga skäl.
Lydelse enligt SFS 1999:425 (ändringsregistret)