Lagrum · SFS 1994:1776

11 kap. 2 §

11 kap. Energiskatt på elektrisk kraft · Skattepliktig elektrisk kraft

Elektrisk kraft är inte skattepliktig om den

  • 1. framställts
  • a) i en anläggning med en sammanlagd installerad generatoreffekt av mindre än 100 kilowatt,
  • b) av någon som förfogar över en sammanlagd installerad generatoreffekt av mindre än 100 kilowatt, och
  • c) den elektriska kraften inte har överförts till ett koncessionspliktigt nät,
  • 2. till lägre effekt än 50 kilowatt utan ersättning överförts av en producent eller en nätinnehavare till en förbrukare som inte står i intressegemenskap med producenten eller nätinnehavaren,
  • 3. framställts och förbrukats på ett fartyg eller annat transportmedel,
  • 4. förbrukats för framställning av elektrisk kraft, eller
  • 5. framställts i ett reservkraftsaggregat och inte har överförts till ett koncessionspliktigt nät.

Vad som anges i första stycket 1 a respektive b om den installerade generatoreffekten ska för elektrisk kraft som framställs från

  • 1. vind eller vågor, i stället motsvaras av 250 kilowatt installerad generatoreffekt,
  • 2. sol, i stället motsvaras av 500 kilowatt installerad toppeffekt, och
  • 3. annan energikälla utan generator, i stället motsvaras av 100 kilowatt installerad effekt.

När elektrisk kraft framställs från olika energikällor ska, vid bedömningen av förutsättningarna i första stycket 1 a respektive b, de installerade effekterna läggas samman. Vid sammanläggningen ska de effekter som anges i andra stycket först räknas om till motsvarande 100 kilowatt installerad generatoreffekt vid bedömningen av förutsättningarna i första stycket 1 a respektive b.

Lydelse enligt SFS 2021:411 (svenskforfattningssamling.se)

Tillämpas i

3 avgöranden som anger lagrummet, äldst först.

  1. HFD 2012 ref. 26 2012
  2. HFD 2023 ref. 47 2023
  3. HFD 2023 ref. 52 2023

Paragrafen i sitt sammanhang

← 11 kap. 1 §Hela författningen11 kap. 3 § →