Lagrum · SFS 1994:200
9 kap. 11 §
9 kap. Frivillig skattskyldighet för vissa fastighetsupplåtelser · Jämkning av avdrag för ingående skatt
Författningen är upphävd genom SFS 2023:200. Texten står kvar därför att rättspraxis hänvisar till den.
Om frivillig skattskyldighet som beslutats enligt 2 § upphör innan någon skattepliktig uthyrning eller annan upplåtelse kommit till stånd ska jämkning ske vid ett enda tillfälle och avse återstoden av korrigeringstiden. Dessutom ska ingående skatt, som hänför sig till tiden mellan beslutet om frivillig skattskyldighet och dennas upphörande, betalas in till staten. På jämknings- och skattebelopp ska kostnadsränta betalas. Räntan ska motsvara den fastställda basräntan enligt 65 kap. 3 § skatteförfarandelagen (2011:1244) och löpa från och med dagen för återbetalning av den ingående skatten till fastighetsägaren.
När avdragsrätt föreligger enligt 8 § andra stycket beräknas korrigeringstiden från ingången av det räkenskapsår under vilket avdragsrätten inträtt. Lag (2011:1253) . 12 § Bestämmelserna i 8 a kap. 12 § gäller även vid överlåtelse av fastighet som omfattas av frivillig skattskyldighet, även om den nya ägaren blir skattskyldig först vid tillträdet enligt 5 § andra stycket.
Om skattskyldighet upphör enligt 6 § tredje eller fjärde stycket är den tidigare ägaren skyldig att jämka, om inte den nya ägaren övertar rättighet och skyldighet att jämka enligt 8 a kap. 12 §.
Lydelse enligt SFS 2013:954 (ändringsregistret)
Tillämpas i
1 avgörande som anger lagrummet, äldst först.
- HFD 2022 ref. 15 2022