Lagrum · SFS 1999:1229

23 kap. 11 §

23 kap. Underprisöverlåtelser · Beskattningen vid en underprisöverlåtelse

Om tillgången överlåts av ett företag, ska överlåtelsen inte medföra att någon som direkt eller indirekt äger en andel i företaget, eller i fråga om ideella föreningar någon som är medlem i föreningen, ska ta upp skillnaden mellan marknadsvärdet och ersättningen som utdelning. Överlåtelsen ska inte heller medföra att skillnaden ska tas upp som intäkt i inkomstslaget tjänst av

  • 1. förvärvaren,
  • 2. den som äger en kvalificerad andel i det förvärvande företaget, eller
  • 3. den som indirekt genom innehav av en kvalificerad andel äger en andel i det förvärvande företaget.

Om tillgången överlåts till en fysisk person och ersättning inte lämnas, gäller bestämmelserna i första stycket inte för det belopp som motsvarar det skattemässiga värdet av tillgången. Om ersättning lämnas med belopp som understiger det skattemässiga värdet, gäller bestämmelserna i första stycket inte det belopp som motsvarar skillnaden mellan det skattemässiga värdet och ersättningen.

Lydelse enligt SFS 2008:1063 (ändringsregistret)

Tillämpas i

10 avgöranden som anger lagrummet, äldst först.

  1. RÅ 2004 ref. 1 2004
  2. RÅ 2006 ref. 74 2006
  3. RÅ 2008 ref. 52 2008
  4. HFD 2011 ref. 19 2011
  5. HFD 2012 ref. 74 2012
  6. HFD 2016 ref. 35 2016
  7. HFD 2016 ref. 66 2016
  8. HFD 2025 ref. 37 2025
  9. Högsta förvaltningsdomstolen, mål 7374-24 2025
  10. Högsta förvaltningsdomstolen, mål 7493-25 2026

Paragrafen i sitt sammanhang

← 23 kap. 10 §Hela författningen23 kap. 12 § →