Lagrum · SFS 1999:1229

31 kap. 20 §

31 kap. Ersättningsfonder · Återföring av avdragen

Avdraget ska återföras, även om tiden i 19 § respektive 19 a § inte har löpt ut, om

  • 1. fonden tas i anspråk i strid med bestämmelserna i 10-15 §§,
  • 2. den huvudsakliga delen av näringsverksamheten överlåts och inte annat följer av 38 kap. 15 §,
  • 3. den huvudsakliga delen av näringsverksamheten tillfaller en eller flera nya ägare på grund av arv, testamente eller bodelning,
  • 4. den som innehar fonden upphör att bedriva näringsverksamheten,
  • 5. skattskyldigheten för näringsverksamheten upphör,
  • 6. näringsverksamheten inte längre ska beskattas i Sverige på grund av ett skatteavtal med en stat utanför Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES),
  • 7. den som innehar fonden upplöses genom fusion eller fission och annat inte följer av bestämmelserna i 37 kap. 17 §,
  • 8. det beslutas att innehavaren av fonden ska träda i likvidation, eller
  • 9. den som innehar fonden försätts i konkurs.

Vad som sägs i första stycket 2-4 gäller inte om avsättningen grundas på en sådan avyttring som avses i 5 § 1-4.

Avdrag behöver dock inte återföras enligt första stycket 5 om skattskyldigheten upphör på grund av att den som innehar fonden för över den näringsverksamhet som bedrivs från ett fast driftställe i Sverige till en stat inom EES eller för över sitt registrerade säte i Sverige till en sådan stat. Detta gäller bara om den stat till vilken näringsverksamheten eller det registrerade sätet förs över är medlem i Europeiska unionen eller har ingått en sådan särskild överenskommelse som avses i 63 kap. 14 § andra stycket skatteförfarandelagen (2011:1244).

I 23 och 24 §§ finns bestämmelser om att ersättningsfonder i vissa fall får tas över av någon annan i stället för att avdragen återförs.

Lydelse enligt SFS 2026:114 (svenskforfattningssamling.se)

Paragrafen i sitt sammanhang

← 31 kap. 19 a §Hela författningen31 kap. 21 § →