Lagrum · SFS 1999:1229

35 kap. 3 §

35 kap. Koncernbidrag · Bidrag mellan moderföretag och helägt dotterföretag

Ett koncernbidrag från ett moderföretag till ett helägt dotterföretag eller från ett helägt dotterföretag till ett moderföretag ska dras av under förutsättning att

  • 1. varken givaren eller mottagaren är ett privatbostadsföretag eller investmentföretag,
  • 2. både givaren och mottagaren redovisar bidraget öppet i inkomstdeklarationen för ett beskattningsår som har samma deklarationstidpunkt enligt skatteförfarandelagen (2011:1244) eller som skulle ha haft det om inte givarens eller mottagarens bokföringsskyldighet upphör,
  • 3. dotterföretaget har varit helägt under givarens och mottagarens hela beskattningsår eller sedan dotterföretaget började bedriva verksamhet av något slag,
  • 4. mottagaren inte enligt ett skatteavtal ska anses ha hemvist i en utländsk stat utom i fall som avses i 2 a § andra meningen,
  • 5. näringsverksamheten som koncernbidraget hänför sig till inte är undantagen från beskattning i Sverige på grund av ett skatteavtal, och
  • 6. om bidraget lämnas från dotterföretaget till moderföretaget, utdelning under beskattningsåret från dotterföretaget inte ska tas upp hos moderföretaget. Lag (2011:1256) . Bidrag mellan helägda dotterföretag

Tillämpas i

4 avgöranden som anger lagrummet, äldst först.

  1. RÅ 2006 ref. 58 2006
  2. RÅ 2009 ref. 13 2009
  3. RÅ 2009 ref. 14 2009
  4. RÅ 2009 ref. 15 2009

Paragrafen i sitt sammanhang

← 35 kap. 2 a §Hela författningen35 kap. 4 § →