Lagrum · SFS 2011:1244

7 kap. 1 §

7 kap. Registrering · Vem ska registreras?

Skatteverket ska registrera

  • 1. den som är skyldig att göra skatteavdrag,
  • 2. den som är skyldig att betala arbetsgivaravgifter,
  • 3. den som är betalningsskyldig enligt mervärdesskattelagen (2023:200), med undantag för den som är betalningsskyldig bara på grund av
  • a) förvärv av sådana varor som anges i 3 kap. 2 eller 3 § den lagen, eller
  • b) felaktigt debiterad mervärdesskatt enligt 16 kap. 23 § samma lag,
  • 4. den som i annat fall än som avses i 3 har rätt till
  • a) avdrag för ingående mervärdesskatt enligt 13 kap. 6, 9, 10 eller 11 § eller 21 kap. 10 eller 11 § mervärdesskattelagen, eller
  • b) återbetalning av ingående mervärdesskatt enligt 14 kap. 49 § samma lag,
  • 5. den som gör sådant unionsinternt förvärv som är undantaget från skatteplikt enligt 10 kap. 50 § mervärdesskattelagen,
  • 6. en beskattningsbar person som är etablerad i Sverige och tillhandahåller tjänster i ett annat EU-land som förvärvaren av tjänsten är betalningsskyldig för i det landet i enlighet med tillämpningen av artikel 196 i rådets direktiv 2006/112/EG av den 28 november 2006 om ett gemensamt system för mervärdesskatt,
  • 7. den som är skyldig att justera ingående mervärdesskatt enligt 12 kap. 27-31 §§ eller 15 kap. mervärdesskattelagen,
  • 8. den som är skyldig att använda kassaregister enligt 39 kap. 4-6 §§,
  • 9. den som enligt 39 kap. 11 b § är skyldig att tillhandahålla utrustning så att en elektronisk personalliggare kan föras på en byggarbetsplats,
  • 10. den som betalar ut ersättning som är underlag för statlig ålderspensionsavgift enligt lagen (1998:676) om statlig ålderspensionsavgift,
  • 11. en koncernenhet som avses i 1 kap. 3 § lagen (2023:875) om tilläggsskatt, och
  • 12. den som är skyldig att betala egenavgifter för avgiftspliktig inkomst som avses i 3 kap. 6 § socialavgiftslagen (2000:980).

Om den som ska registreras enligt första stycket har en företrädare enligt 5 kap., ska dock företrädaren registreras i stället.

Andra stycket gäller inte för en koncernenhet.

Lydelse enligt SFS 2024:549 (svenskforfattningssamling.se)

Tillämpas i

1 avgörande som anger lagrummet, äldst först.

  1. HFD 2024 ref. 34 2024

Paragrafen i sitt sammanhang

← 6 kap. 8 §Hela författningen7 kap. 1 a § →