Lagrum · SFS 2016:1067
12 §
Skattskyldighetens inträde
Skyldighet att betala skatt inträder
- 1. för den som är godkänd lagerhållare, när
- a) en skattepliktig vara efter försäljning från lagerhållaren levereras till en köpare som inte är godkänd lagerhållare,
- b) en skattepliktig vara tas till ett försäljningsställe för detaljförsäljning,
- c) en skattepliktig vara tas i anspråk för annat ändamål än försäljning,
- d) godkännandet som lagerhållare återkallas, varvid skattskyldigheten omfattar skattepliktiga varor som då ingår i dennes lager, eller
- e) en skattepliktig vara förs in till Sverige efter det att lagerhållaren har förmedlat en distansförsäljning av varan från en undantagen säljare,
- 2. för den som är skattskyldig enligt 8 § första stycket 6, när den skattepliktiga varan tillverkas,
- 3. för den som är skattskyldig enligt 8 § första stycket 2, 3, 4, 5 eller 7, när den skattepliktiga varan förs in till Sverige,
- 4. för den som är skattskyldig enligt 9 §, vid den tidpunkt då tullskulden uppkommer i Sverige enligt tullagstiftningen, eller skulle ha uppkommit om varan hade varit belagd med tull.
Om tullskuld uppkommer i ett annat EU-land, eller skulle ha uppkommit om varan hade varit belagd med tull, till följd av att en tulldeklaration ges in i det landet med stöd av ett sådant tillstånd för centraliserad klarering som avses i artikel 179 i unionstullkodexen, inträder skattskyldigheten för den som är skattskyldig enligt 9 § vid den tidpunkt då tullskulden uppkommer eller skulle ha uppkommit i det andra EU-landet.
Lydelse enligt SFS 2025:274 (svenskforfattningssamling.se)