Lagrum · SFS 2023:200

10 kap. 44 §

10 kap. Generell skatteplikt och undantag · Undantag för leveranser till ett annat EU-land

Utöver de leveranser som avses i 43 § undantas leverans av punktskattepliktiga varor från skatteplikt enligt 42 §, om

  • 1. förvärvaren är
  • a) en beskattningsbar person som enbart utför sådana leveranser av varor eller tillhandahållanden av tjänster som varken medför rätt till avdrag eller rätt till återbetalning motsvarande den i 14 kap. 7-9 §§ eller 36 och 37 §§,
  • b) en juridisk person som inte är en beskattningsbar person, eller
  • c) en beskattningsbar person som gör förvärvet för sin jordbruks-, skogsbruks- eller fiskeverksamhet som omfattas av schablonbeskattning enligt bestämmelserna i 2 kap. i avdelning XII i mervärdesskattedirektivet,
  • 2. det sammanlagda beloppet för förvärvarens unionsinterna förvärv av andra varor än punktskattepliktiga varor i det EU- land där förvärvet görs, varken under kalenderåret eller det närmast föregående kalenderåret överstiger det belopp som landet har fastställt enligt artikel 3.2 i mervärdesskattedirektivet, och
  • 3. förvärvaren inte heller har utnyttjat en möjlighet att låta sina förvärv bli föremål för mervärdesskatt i det EU-land som avses i 2.

Undantag från skatteplikt enligt första stycket gäller bara om försändningen eller transporten utförs i enlighet med ett sådant uppskovsförfarande som avses i 1 kap. 20 § och 4 a kap. 1-8 §§ lagen (1994:1776) om skatt på energi, 1 kap. 11 § och 4 kap. 2-10 §§ lagen (2022:155) om tobaksskatt, eller 1 kap. 12 § och 4 kap. 2-11 §§ lagen (2022:156) om alkoholskatt.

Paragrafen i sitt sammanhang

← 10 kap. 43 §Hela författningen10 kap. 45 § →