Lagrum · SFS 1990:654
5 §
Författningen är upphävd genom SFS 1993:1540. Texten står kvar därför att rättspraxis hänvisar till den.
Vid värderingen av tillgångarna hos juridiska personer som avses i 1 § första stycket 1--6 skall
- 1. fastighet som utgör omsättningstillgång tas upp till värdet enligt räkenskaperna minskat med sådana värdeminskningsavdrag och liknande avdrag som inte har gjorts i räkenskaperna,
- 2. andra lagertillgångar än som avses i punkt 1 och kundfordringar tas upp till de värden som gäller vid inkomsttaxeringen,
- 3. sådana tillgångar för vilka avdrag medges enligt punkterna 12--14 av anvisnin garna till 23 § kommunalskattelagen (1928:370) tas upp till skattemässiga restvärden,
- 4. annan fastighet än som avses i punkt 1 tas upp till anskaffningsvärdet för mark, byggnad och markanläggning minskat med medgivna värdeminskningsavdrag och liknande avdrag,
- 5. aktier i svenska aktiebolag och andelar i svenska ekonomiska föreningar tas upp till anskaffningsvärden beräknade enligt genomsnittsmetoden och andelar i utländska juridiska personer till 65 procent därav,
- 6. andra tillgångar som avses i 27 § 1 mom. lagen (1947:576) om statlig inkomstskatt än aktier och andelar tas upp till anskaffningsvärden beräknade enligt genomsnittsmetoden eller, om den underliggande egendomen är andel i utländsk juridisk person, till 65 procent därav,
- 7. fordringar i utländsk valuta tas upp till de värden som gäller vid inkomsttaxeringen,
- 8. andra tillgångar än som avses i punkterna 1--7 tas upp till anskaffningsvärdet minskat med medgivna värdeminskningsavdrag och liknande avdrag.
Vid tillämpning av första stycket 4 får fastighet som förvärvats före utgången av år 1990 i stället anses förvärvad den 1 januari 1991. Anskaffningsvärdet vid denna tidpunkt anses motsvara viss del av det för år 1991 gällande taxeringsvärdet minskat med vid 1982--1991 års taxering ar medgivna värdeminskningsavdrag och liknande avdrag om avdragen för år räknat uppgått till sammanlagt minst 10 procent av nämnda värde. Med del av taxeringsvärdet avses i fråga om
- 1. småhusenheter 70 procent av taxeringsvärdet,
- 2. hyreshusenheter 60 procent av taxeringsvärdet,
- 3. industrienheter 75 procent av taxeringsvärdet,
- 4. lantbruksenheter 100 procent av taxeringsvärdet.
Värdet enligt andra stycket skall i skälig mån jämkas om marknadsvärdet på byggnader, mark och markanläggningar vid beskattningsårets ingång inte överstiger 75 procent av detta värde. Jämförelsen skall avse marknadsvärdet på den egendom som omfattas av värderingen enligt andra stycket.
Vid tillämpning av första och andra styckena avses med värdeminskningsavdrag också belopp varmed ersättningsfond e. d. tagits i anspråk.
Lydelse enligt SFS 1992:1345 (ändringsregistret)
Tillämpas i
1 avgörande som anger lagrummet, äldst först.
- RÅ 1992 ref. 60 1992