Lagrum · SFS 1994:1776

4a kap. 2 §

4 a kap. Flyttningar under uppskovförfarandet · Flyttningar från ett skatteupplag

Under uppskovsförfarandet får bränsle flyttas från ett skatteupplag till

  • 1. ett annat skatteupplag,
  • 2. en registrerad varumottagare eller tillfälligt registrerad varumottagare i ett annat EU-land,
  • 3. en plats där det skattepliktiga bränslet lämnar EU,
  • 4. ett utförseltullkontor som samtidigt är avgångstullkontor för förfarandet för extern transitering, eller
  • 5. någon av följande mottagare:
  • a) en beskickning eller ett konsulat i ett annat EU-land, en medlem av den diplomatiska personalen vid en sådan beskickning eller ett sådant konsulat,
  • b) en internationell organisation med säte i ett annat EU- land, en medlemsstats ombud vid en sådan organisation eller en person med tjänst hos eller uppdrag av en sådan organisation,
  • c) väpnade styrkor som tillhör ett annat EU-land än det dit bränslet flyttas och som deltar i försvarsinsatser för att genomföra en unionsverksamhet inom ramen för den gemensamma säkerhets- och försvarspolitiken, om bränslet är avsett för styrkornas eget bruk, för civilpersonal som följer med dem eller för mässar och marketenterier,
  • d) väpnade styrkor som tillhör ett annat land än det dit bränslet flyttas och som är part i nordatlantiska fördraget, för styrkornas eget bruk, för civilpersonal som följer med dem eller för mässar och marketenterier,
  • e) Förenade kungarikets väpnade styrkor stationerade i Cypern i enlighet med fördraget om upprättande av Republiken Cypern av den 16 augusti 1960, för styrkornas eget bruk, för civilpersonal som följer med dem eller för mässar och marketenterier, eller
  • f) mottagare i ett annat EU-land för konsumtion enligt ett avtal som ingåtts med tredjeländer eller internationella organisationer, förutsatt att avtalet är tillåtet eller godkänt med hänsyn till undantag från mervärdesskatt.

Första stycket 5 gäller om bränslet flyttas till en plats i ett annat EU-land och endast i den omfattning frihet från bränsleskatt gäller i det andra EU-landet.

Lydelse enligt SFS 2026:33 (svenskforfattningssamling.se)

Paragrafen i sitt sammanhang

← 4a kap. 1 §Hela författningen4a kap. 3 § →