Lagrum · SFS 1994:200

3 kap. 21 a §

3 kap. Skatteplikt för omsättning, unionsinternt förvärv och import · Undantag för fartyg och luftfartyg

Författningen är upphävd genom SFS 2023:200. Texten står kvar därför att rättspraxis hänvisar till den.

Från skatteplikt undantas omsättning av

  • 1. fartyg som används på öppna havet och fraktar passagerare mot betalning eller används för handels-, industri- eller fiskeriverksamhet,
  • 2. fartyg som används för sjöräddning eller assistans eller för kustfiske,
  • 3. utrustning, inklusive fiskeriutrustning, som utgör en del av eller används i ett fartyg som anges i 1 eller 2,
  • 4. varor för förbrukning ombord på fartyg som anges i 1,
  • 5. varor för försäljning ombord på fartyg som anges i 1
  • a) i andra fall än som avses i 5 kap. 2 b §,
  • b) i de fall som avses i 5 kap. 2 b §, om varorna är sådana livsmedel som anges i artikel 2 i Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 178/2002 av den 28 januari 2002 om allmänna principer och krav för livsmedelslagstiftning, om inrättande av Europeiska myndigheten för livsmedelssäkerhet och om förfaranden i frågor som gäller livsmedelssäkerhet, och
  • 6. varor för förbrukning eller försäljning ombord på fartyg som anges i 2, dock inte fartygsproviant för fartyg som används för kustfiske.

I fråga om punktskattepliktiga varor gäller första stycket 4 och 5 a endast om omsättningen uppfyller villkoren för proviantering i 7-9 §§ lagen (1999:446) om proviantering av fartyg och luftfartyg. Första stycket 5 b gäller inte i fråga om punktskattepliktiga varor.

Omsättning av varor för försäljning ombord på fartyg på linjer mellan Sverige och Norge eller mellan Sverige och Åland undantas från skatteplikt enligt första stycket 5 endast om omsättningen inte strider mot 5 och 6 §§ lagen om proviantering av fartyg och luftfartyg.

Lydelse enligt SFS 2017:1196 (ändringsregistret)

Paragrafen i sitt sammanhang

← 3 kap. 21 §Hela författningen3 kap. 21 b § →