Lagrum · SFS 1994:200
2a kap. 7 §
2 a kap. Unionsinterna förvärv · Unionsinterna förvärv enligt 2 § 3
Författningen är upphävd genom SFS 2023:200. Texten står kvar därför att rättspraxis hänvisar till den.
En vara ska anses förvärvad enligt 2 § 3, om
- - den som för över varan är en beskattningsbar person som bedriver verksamhet i ett annat EU-land,
- - överföringen görs för dennes verksamhet, och
- - överföringen görs genom att varan transporteras från det EU-landet till Sverige av den beskattningsbara personen eller för dennes räkning.
En vara ska inte anses förvärvad enligt 2 § 3, om överföringen
- 1. görs för omsättning på fartyg, luftfartyg eller tåg under färd med avgångsort i ett EU-land och ankomstort i ett annat EU-land,
- 2. utgör ett led i omsättningen av en tjänst som utförs åt den som för över varan och tjänsten avser arbete på eller värdering av varan i Sverige, om transporten av varan avslutas i Sverige och varan, sedan arbetet eller värderingen utförts, skickas tillbaka till den beskattningsbara personen i det EU-land som varan ursprungligen överförts från,
- 3. görs för att den överförda varan ska användas för omsättningen av tjänster i Sverige och varan därför ska användas tillfälligt här i landet,
- 4. görs för att den överförda varan tillfälligt, högst två år, ska användas i Sverige, under förutsättning att motsvarande import skulle ha varit skattefri här i landet enligt vad som gäller för temporär import från ett icke medlemsland,
- 5. görs för sådan omsättning som anges i 5 kap. 3 a §, 3 kap. 21 a, 30 a eller 30 c §,
- 6. görs för sådan omsättning som anges i 5 kap. 2 § första stycket 2 eller 4, eller
- 7. görs för sådan omsättning som anges i 5 kap. 2 c eller 2 d §.
När någon av de förutsättningar som anges i andra stycket inte längre föreligger, ska varorna anses ha överförts enligt reglerna i första stycket.
Lydelse enligt SFS 2017:1196 (ändringsregistret)