Lagrum · SFS 1997:483

11 kap. 14 §

11 kap. Beskattningsbeslut · Besked om slutlig skatt

Författningen är upphävd genom SFS 2011:1244. Texten står kvar därför att rättspraxis hänvisar till den.

Sedan den slutliga skatten har bestämts ska Skatteverket göra en avstämning av skattekontot.

Innan avstämning görs ska Skatteverket

  • 1. från den slutliga skatten göra avdrag för
  • a) debiterad F-skatt och särskild A-skatt,
  • b) avdragen A-skatt,
  • c) A-skatt som ska betalas på grund av beslut enligt 12 kap. 1 § andra stycket,
  • d) skatt som överförts från stat med vilken Sverige har ingått överenskommelse om uppbörd och överföring av skatt,
  • e) skatt som betalats enligt lagen (1991:586) om särskild inkomstskatt för utomlands bosatta eller enligt lagen (1991:591) om särskild inkomstskatt för utomlands bosatta artister m.fl. för den tid under beskattningsåret då den skattskyldige varit obegränsat skattskyldig i Sverige,
  • f) skatt som betalats enligt lagen om särskild inkomstskatt för utomlands bosatta, om den skattskyldige enligt 4 § den lagen har begärt att bli beskattad enligt inkomstskattelagen (1999:1229),
  • g) skatt som betalats enligt lagen om särskild inkomstskatt för utomlands bosatta artister m.fl., om Skatteverket har meddelat beslut enligt 5 a § tredje stycket den lagen om skattskyldighet enligt inkomstskattelagen,
  • h) skatt som avser sådana återbetalningar som ska göras enligt rådets direktiv 2003/48/EG av den 3 juni 2003 om beskattning av inkomster från sparande i form av räntebetalningar, senast ändrat genom rådets beslut 2004/587/EG,
  • 2. till den slutliga skatten lägga
  • a) skatt som betalats tillbaka enligt 18 kap. 3 § första stycket,
  • b) skatt som överförts till en annan stat enligt 18 kap. 5 § första stycket,
  • c) skattetillägg och förseningsavgift enligt taxeringslagen (1990:324), och
  • d) preliminär skattereduktion enligt 17 § lagen (2009:194) om förfarandet vid skattereduktion för hushållsarbete.

Lydelse enligt SFS 2011:1083 (ändringsregistret)

Tillämpas i

1 avgörande som anger lagrummet, äldst först.

  1. RH 2011:52 2011

Paragrafen i sitt sammanhang

← 11 kap. 13 §Hela författningen11 kap. 15 § →