Lagrum · SFS 1954:40

2 §

Författningen är upphävd genom SFS 1990:687. Texten står kvar därför att rättspraxis hänvisar till den.

Avdrag enligt 1 § må, där ej annat följer av medgivande enligt 4 § tredje stycket, för visst beskattningsår icke överstiga dubbla det belopp, för vilket ställts garanti som i nästföljande stycke sägs. Avdraget må ej heller överstiga det belopp, varmed ersättning för avyttrat fartyg, som utgjort tillgång för stadigvarande bruk i rörelsen, ingår i den skattepliktiga intäkten av rörelsen för beskattningsåret. Har den skattskyldige i anledning av ersättningen erhållit högre avdrag för avskrivning å inventarier än som eljest skulle ha ifrågakommit, skall dock iakttagas att avdraget för avsättning till investeringsfond skall i motsvarande mån jämkas.

Såsom förutsättning för att avdrag enligt denna lag må åtnjutas skall, där ej annat följer av medgivande enligt 4 § tredje stycket, gälla, att den skattskyldige till skattemyndigheten i det län, inom vilket han taxeras till statlig inkomstskatt, överlämnat av svensk bank eller, efter skattemyndighetens prövning, annan svensk kreditinrättning utfärdad garantiförbindelse enligt vilken kreditinrättningen förklarat sig intill angivet belopp svara för den kvarstående eller tillkommande skatt, som den skattskyldige må ha att erlägga för beskattningsår under vilket fondmedel, vilka icke använts för sitt ändamål, återförts till beskattning. Är fråga om handels- eller kommanditbolag, skall garantiförbindelsen avse den kvarstående eller tillkommande skatt, som envar delägare i bolaget må ha att erlägga för beskattningsår som nyss sagts. Förbindelsen skall i sådant fall överlämnas till skattemyndigheten i det län, inom vilket någon delägare i bolaget taxeras till statlig inkomstskatt.

Det åligger skattemyndighet som i nästföregående stycke sägs att utfärda intyg om överlämnad garantiförbindelse att av den skattskyldige bifogas allmän självdeklaration för det beskattningsår, under vilket avsättning till investeringsfond enligt denna lag verkställts.

Garantiförbindelse skall gälla till utgången av andra taxeringsåret efter det beskattningsår, då avsatta medel senast skola ha tagits i anspråk för sitt ändamål. Förbindelsen skall vara utfärdad enligt formulär, som det ankommer på riksskattenämnden att fastställa.

Lydelse enligt SFS 1990:344 (ändringsregistret)

Paragrafen i sitt sammanhang

← 1 §Hela författningen3 § →