Lagrum · SFS 1982:713

4 kap. 14 §

4 kap. Ökning av aktiekapitalet i försäkringsaktiebolag genom nyemission eller fondemission · Allmänna bestämmelser om nyemission

Författningen är upphävd genom SFS 2010:2044. Texten står kvar därför att rättspraxis hänvisar till den.

Beslutet om nyemission skall anmälas för registrering inom sex månader från beslutet, om det inte har förfallit enligt 12 §.

För registrering krävs att

  • 1. full betalning enligt registret erlagts för alla de aktier som ingår i det förut registrerade aktiekapitalet,
  • 2. det sammanlagda nominella beloppet av tecknade och tilldelade nya aktier efter avdrag för de aktier som har förklarats förverkade och inte har övertagits av någon annan (ökningen av aktiekapitalet) uppgår till det belopp som avses i 12 §,
  • 3. hälften av det belopp som skall betalas med pengar för de i den registrerade kapitalökningen ingående aktierna har betalats in,
  • 4. all apportegendom enligt beslutet om nyemission är tillförd bolaget och
  • 5. auktoriserad revisor intygar att 3 och 4 har iakttagits; intyget från revisor om att 3 har iakttagits får i avstämningsbolag ersättas med en försäkran från den centrala värdepappersförvararen om att så har skett. I yttrandet skall revisorn beskriva apportegendomen och ange vilken metod som har använts vid värderingen av den. Särskilda svårigheter att uppskatta värdet av egendomen skall anmärkas; samt
  • 6. behövliga ändringar av bolagsordningen har stadfästs.

Genom registreringen fastställs ökningen av aktiekapitalet till det belopp som anges i första stycket 2.

Om anmälan för registrering av beslutet inte har gjorts inom den i första stycket angivna tiden eller om Finansinspektionen genom lagakraftägande beslut har avskrivit en sådan anmälan eller har vägrat registrering, gäller vad som sägs i 12 §.

Aktiekapitalet är ökat när registreringen har skett. De aktier som har förklarats förverkade och inte har övertagits av någon annan blir därmed ogiltiga. De nya aktierna medför rätt till utdelning enligt vad som har bestämts om detta i beslutet om emission. Beslutet får dock inte innebära att en sådan rätt inträder senare än för räkenskapsåret efter det år under vilket aktierna skall ha slutligt betalats.

Lydelse enligt SFS 1998:1488 (ändringsregistret)

Ny lydelse från senare enligt SFS 2000:822. Texten ovan är den som gäller i dag.

Paragrafen i sitt sammanhang

← 4 kap. 13 §Hela författningen4 kap. 15 § →