Lagrum · SFS 1994:1563

32 §

Avdrag

Författningen är upphävd genom SFS 2022:155. Texten står kvar därför att rättspraxis hänvisar till den.

En upplagshavare som avses i 10 § får göra avdrag för skatt på varor

  • 1. för vilka skattskyldighet enligt denna lag tidigare inträtt och som förts in i upplagshavarens skatteupplag,
  • 2. som har tagits emot för förbrukning ombord på fartyg eller luftfartyg på resa till utländsk ort av någon som har tillstånd enligt lagen (1999:446) om proviantering av fartyg och luftfartyg,
  • 3. som har tagits emot för försäljning ombord på fartyg eller luftfartyg på resa till tredjeland av någon som har tillstånd enligt lagen om proviantering av fartyg och luftfartyg,
  • 4. som har beskattats i ett annat EU-land i sådana fall som avses i 27 § under förutsättning att det andra EU-landets skatteanspråk är befogat, eller
  • 5. som uteslutande har använts för provning av varornas kvalitet utanför skatteupplaget.

Upplagshavare, som bedriver verksamhet i exportbutik enligt lagen (1999:445) om exportbutiker, får utöver vad som anges i första stycket göra avdrag för skatt på varor som levererats till resande som kan uppvisa en färdhandling för resa till tredjeland. Avdrag medges dock högst med vad som enligt 4 § lagen om exportbutiker får säljas till varje resande.

Lydelse enligt SFS 2021:425 (svenskforfattningssamling.se)

Tillämpas i

2 avgöranden som anger lagrummet, äldst först.

  1. RÅ 2007 ref. 55 2007
  2. RÅ 2008 ref. 40 2008

Paragrafen i sitt sammanhang

← 31 e §Hela författningen33 § →