Lagrum · SFS 1994:1563

40 §

Förfaranderegler

Författningen är upphävd genom SFS 2022:155. Texten står kvar därför att rättspraxis hänvisar till den.

Tullverket beslutar om tobaksskatt för den som enligt 37 § är skattskyldig vid import. Skatten ska betalas till Tullverket.

Bestämmelserna i 30, 31, 31 d och 31 e §§, 32 § första stycket 2 och 3 och andra stycket och 34 § ska tillämpas även i fråga om snus, tuggtobak och övrig tobak. Det som sägs om upplagshavare ska då i stället gälla den som är godkänd lagerhållare.

En godkänd lagerhållare får göra avdrag för skatt på

  • 1. tuggtobak och övrig tobak som har levererats till en köpare i ett annat EU-land, och
  • 2. tuggtobak, snus och övrig tobak
  • a) för vilka skattskyldighet enligt denna lag tidigare har inträtt och som förvärvats från någon som inte är godkänd lagerhållare,
  • b) för vilka skattskyldighet enligt denna lag tidigare har inträtt och som innehas av lagerhållaren vid tidpunkten för godkännandet,
  • c) som har förstörts genom oförutsedda händelser eller force majeure,
  • d) som exporterats till tredjeland eller förts till frizon för annat ändamål än att förbrukas där, eller
  • e) som har levererats till en sådan köpare som avses i 3 kap. 30 c § första stycket mervärdesskattelagen (1994:200), i den omfattning som frihet från tobaksskatt gäller i det EU-landet.

Om en godkänd lagerhållare vid tillverkningen av snus, tuggtobak eller övrig tobak har återanvänt cigaretter, cigarrer, cigariller eller röktobak för vilka skattskyldigheten har inträtt, får lagerhållaren göra avdrag för skatt med ett belopp som motsvarar skatten på cigaretterna, cigarrerna, cigarillerna eller röktobaken.

Lydelse enligt SFS 2021:425 (svenskforfattningssamling.se)

Tillämpas i

1 avgörande som anger lagrummet, äldst först.

  1. RÅ 2007 ref. 55 2007

Paragrafen i sitt sammanhang

← 39 a §Hela författningen40 a § →