Lagrum · SFS 1994:1564

8 §

Skattskyldiga

Författningen är upphävd genom SFS 2022:156. Texten står kvar därför att rättspraxis hänvisar till den.

Skattskyldig är den som

  • 1. i egenskap av godkänd upplagshavare enligt 9 § hanterar alkoholvaror enligt uppskovsförfarandet,
  • 2. i egenskap av godkänd varumottagare enligt 12 eller 13 § tar emot alkoholvaror som flyttats enligt uppskovsförfarandet,
  • 3. säljer skattepliktiga varor till Sverige genom distansförsäljning enligt 15 eller 15 b §,
  • 4. tar emot beskattade alkoholvaror enligt 15 c §,
  • 5. för in eller tar emot beskattade alkoholvaror från ett annat EU-land till Sverige enligt 16 §,
  • 6. i Sverige yrkesmässigt tillverkar skattepliktiga varor utanför ett skatteupplag eller som annars i Sverige tillverkar mellanklassprodukter eller etylalkohol,
  • 7. använder varor som förvärvats skattefritt för annat ändamål än det som var förutsättningen för skattefriheten, eller
  • 8. i annat fall än som avses i 1-7, innehar skattepliktiga alkoholvaror utanför ett uppskovsförfarande utan att skatten för varorna har redovisats här.

Att varor används för annat än avsett ändamål ska i denna lag likställas med att de går förlorade.

Första stycket 5 och 8 gäller inte den som för yrkesmässig försäljning ombord på ett fartyg eller luftfartyg som går mellan Sverige och ett annat EU-land förvarar alkoholvaror, för de varor som inte är till försäljning på svenskt territorium.

Lydelse enligt SFS 2012:677 (ändringsregistret)

Tillämpas i

3 avgöranden som anger lagrummet, äldst först.

  1. RÅ 2005 ref. 13 2005
  2. RÅ 2009 ref. 83 2009
  3. HFD 2011 ref. 31 2011

Paragrafen i sitt sammanhang

← 7 f §Hela författningen8 a § →