Lagrum · SFS 1994:1776

11 kap. 7 §

11 kap. Energiskatt på elektrisk kraft · Skattskyldighetens inträde m.m.

Skyldigheten att betala energiskatt inträder

  • 1. för den som är skattskyldig enligt 5 § första stycket 1, 2 eller 3, när skattepliktig elektrisk kraft
  • a) överförs till någon som inte är skattskyldig enligt 5 § första stycket 1, 2 eller 3, eller
  • b) förbrukas av den skattskyldige, och
  • 2. för den som är skattskyldig enligt 5 § första stycket 4, när elektrisk kraft förs in till Sverige.

Skattskyldighet enligt första stycket 1 a inträder inte vid överföring av elektrisk kraft till det elnät som ägs av den myndighet som är systemansvarig enligt 8 kap. 1 § ellagen (1997:857).

Skattskyldighet enligt första stycket 1 a inträder inte vid överföring av elektrisk kraft till ett järnvägsfordon om den elektriska kraften omfattas av 18 § första stycket 1.

Skattskyldighet enligt första stycket 1 inträder inte om skattskyldighet för den elektriska kraften redan har inträtt, utom i fråga om elektrisk kraft som omfattas av rätt till återbetalning enligt 13 §.

Lydelse enligt SFS 2020:1045 (svenskforfattningssamling.se)

Upphör att gälla 2027-01-01.

Ny lydelse från 2027-01-01 enligt SFS 2026:1287. Texten ovan är den som gäller i dag.

Tillämpas i

4 avgöranden som anger lagrummet, äldst först.

  1. RÅ 2005 ref. 24 2005
  2. RÅ 2005 ref. 24 2005
  3. HFD 2012 ref. 26 2012
  4. HFD 2012 ref. 26 2012

Paragrafen i sitt sammanhang

← 11 kap. 6 a §Hela författningen11 kap. 7 a § →