Lagrum · SFS 1994:200

1 kap. 1 §

1 kap. Inledande bestämmelser · Lagens tillämpningsområde

Författningen är upphävd genom SFS 2023:200. Texten står kvar därför att rättspraxis hänvisar till den.

Mervärdesskatt ska betalas till staten enligt denna lag

  • 1. vid sådan omsättning inom landet av varor eller tjänster som är skattepliktig och görs av en beskattningsbar person i denna egenskap, i den utsträckning den beskattningsbara personen inte är befriad från skatt på omsättningen,
  • 2. vid skattepliktigt unionsinternt förvärv av varor som är lös egendom, om inte omsättningen är gjord inom landet, eller
  • 3. vid sådan import av varor till landet som är skattepliktig.

Vad som utgör omsättning eller import anges i 2 kap. Vad som utgör unionsinternt förvärv anges i 2 a kap. I vilka fall det finns skatteplikt för en omsättning, ett unionsinternt förvärv eller import anges i 3 kap. Vad som avses med beskattningsbar person anges i 4 kap. I vilka fall en omsättning anses ha gjorts inom landet anges i 5 kap. Förutsättningarna för skattebefrielse anges i 9 d kap.

Till staten ska också betalas belopp som i en faktura eller liknande handling betecknats som mervärdesskatt, även om beloppet inte utgör mervärdesskatt enligt denna lag.

Lydelse enligt SFS 2016:1069 (ändringsregistret)

Tillämpas i

30 avgöranden som anger lagrummet, äldst först.

  1. RÅ 1996 ref. 74 1996
  2. RÅ 1997 ref. 16 1997
  3. RÅ 2006 ref. 31 2006
  4. NJA 2006 s. 567 2006
  5. RÅ 2007 ref. 57 2007
  6. RÅ 2009 ref. 56 2009
  7. RÅ 2010 ref. 98 2010
  8. HFD 2012 ref. 30 2012
  9. HFD 2012 ref. 56 2012
  10. HFD 2015 ref. 22 2015

Visa alla 30 på lagsidan

Paragrafen i sitt sammanhang

Hela författningen1 kap. 2 § →