Lagrum · SFS 1997:483

1 kap. 4 §

1 kap. Tillämpningsområde, definitioner och valuta. · Definitioner

Författningen är upphävd genom SFS 2011:1244. Texten står kvar därför att rättspraxis hänvisar till den.

Vad som sägs i denna lag om skatt och skattskyldig gäller även

  • 1. avgift och avgiftsskyldig,
  • 2. belopp som ska dras från ersättning för arbete, ränta eller utdelning för betalning av preliminär skatt (avdragen skatt) och den som är skyldig att göra sådant avdrag, samt
  • 3. skattetillägg, förseningsavgift, kontrollavgift, transporttillägg och ränta och den som är skyldig att betala skattetillägg, avgift, transporttillägg eller ränta.

Med skatt likställs

  • 1. belopp som någon annan än den skattskyldige är betalningsskyldig för enligt denna lag eller, såvitt gäller belopp som har debiterats enligt denna lag, 2 kap. 20 § lagen (1980:1102) om handelsbolag och enkla bolag,
  • 2. belopp som betalats tillbaka till den skattskyldige men som på grund av ett senare beskattningsbeslut ska betalas in igen till Skatteverket, och
  • 3. belopp som avses i 1 kap. 1 § tredje stycket mervärdesskattelagen (1994:200).

Med skattskyldig likställs

  • 1. handelsbolag även om det inte är skyldigt att betala någon av de skatter som anges i 1 §,
  • 2. den som har rätt till återbetalning av ingående mervärdesskatt enligt 10 kap. 9-13 §§ mervärdesskattelagen,
  • 3. den som utan att vara skattskyldig här i landet har fått en F-skattsedel enligt 4 kap. 7 eller 8 §,
  • 4. den som Skatteverket enligt 23 kap. 3 § har beslutat ska svara för redovisning och betalning av skatt som hänför sig till verksamhet som bedrivs genom enkelt bolag eller partrederi,
  • 5. den som är grupphuvudman enligt 6 §,
  • 6. delägare i handelsbolag som enligt 2 kap. 20 § lagen om handelsbolag och enkla bolag har ålagts betalningsskyldighet för skatt,
  • 7. den som har rätt till återbetalning enligt
  • a) 24 eller 25 § lagen (1972:266) om skatt på annonser och reklam,
  • b) 8 § lagen (1984:409) om skatt på gödselmedel,
  • c) 29 eller 30 § lagen (1994:1563) om tobaksskatt, eller
  • d) 28-30 §§ lagen (1994:1564) om alkoholskatt,
  • 8. den som har rätt till återbetalning, kompensation eller nedsättning enligt 9 kap. 2, 3, 4, 5, 6, 8 a, 9, 10 eller 11 §, 11 kap. 12 eller 13 § lagen (1994:1776) om skatt på energi eller omfattas av ett slutligt beslut om skattenedsättning enligt 9 kap. 9 b § tredje stycket samma lag,
  • 9. den som i egenskap av företrädare för en juridisk person är betalningsskyldig enligt 12 kap. 6 eller 6 a § eller som träffat överenskommelse enligt 12 kap. 7 c §, och
  • 10. den som i egenskap av ombud för en generalrepresentation eller skatterepresentant för en utländsk försäkringsgivare är betalningsskyldig för skatt enligt 23 kap. 3 c eller 3 d §.

Lydelse enligt SFS 2008:1318 (ändringsregistret)

Paragrafen i sitt sammanhang

← 1 kap. 3 §Hela författningen1 kap. 5 § →