Lagrum · SFS 1994:200
11 kap. 8 §
11 kap. Fakturering · Fakturans innehåll
Författningen är upphävd genom SFS 2023:200. Texten står kvar därför att rättspraxis hänvisar till den.
Fakturor som utfärdas i enlighet med 1 eller 7 § ska, om inte annat följer av 8 a eller 9 §, innehålla följande uppgifter:
- 1. datum för utfärdandet,
- 2. ett löpnummer baserat på en eller flera serier, som ensamt identifierar fakturan,
- 3. säljarens registreringsnummer till mervärdesskatt under vilket varorna eller tjänsterna har omsatts,
- 4. kundens registreringsnummer till mervärdesskatt under vilket han förvärvat varorna eller tjänsterna, om han är skattskyldig för förvärvet av varorna eller tjänsterna eller det är fråga om en unionsintern varuförsäljning enligt 3 kap. 30 a eller 30 b §,
- 5. säljarens och köparens namn och adress,
- 6. de omsatta varornas mängd och art eller de omsatta tjänsternas omfattning och art,
- 7. datum då omsättningen av varorna eller tjänsterna utförts eller slutförts eller det datum då sådan förskotts- eller a conto-betalning som avses i 3 § erlagts, om ett sådant datum kan fastställas och det skiljer sig från datumet för fakturans utfärdande,
- 8. beskattningsunderlaget för varje skattesats eller undantag, enhetspriset exklusive skatt enligt denna lag, samt eventuell prisnedsättning eller rabatt om dessa inte är inkluderade i enhetspriset,
- 9. tillämpad mervärdesskattesats, 10. det mervärdesskattebelopp som ska betalas, såvida inte en särskild ordning tillämpas för vilken denna lag utesluter en sådan uppgift,
- 11. när faktura utfärdas av köparen enligt 4 §, uppgiften självfakturering,
- 12. vid undantag från skatteplikt, en hänvisning till
- a) den relevanta bestämmelsen i denna lag,
- b) den relevanta bestämmelsen i rådets direktiv 2006/112/EG, eller
- c) en annan uppgift om att omsättningen är undantagen från skatteplikt,
- 13. när köparen är skyldig att betala mervärdesskatten, uppgiften omvänd betalningsskyldighet,
- 14. vid leverans av ett nytt transportmedel till ett annat EU- land, de uppgifter i 1 kap. 13 a § som avgör att varan ska hänföras till ett sådant transportmedel,
- 15. vid tillämpning av vinstmarginalsystemet i 9 b kap., uppgiften vinstmarginalbeskattning för resebyråer,
- 16. vid tillämpning av vinstmarginalsystemet i 9 a kap., den eller de av följande uppgifter som är relevanta:
- a) vinstmarginalbeskattning för begagnade varor,
- b) vinstmarginalbeskattning för konstverk, eller
- c) vinstmarginalbeskattning för samlarföremål och antikviteter.
Lydelse enligt SFS 2012:342 (ändringsregistret)
Tillämpas i
1 avgörande som anger lagrummet, äldst först.
- HFD 2020 ref. 59 2020