Lagrum · SFS 1994:200

11 kap. 9 §

11 kap. Fakturering · Fakturans innehåll

Författningen är upphävd genom SFS 2023:200. Texten står kvar därför att rättspraxis hänvisar till den.

Bestämmelserna i 8 § om fakturors innehåll får frångås och en förenklad faktura utfärdas, om

  • 1. fakturans totalbelopp inte överstiger 4 000 kronor inklusive mervärdesskatt,
  • 2. handelsbruket inom den berörda verksamhetssektorn, administrativ praxis eller de tekniska förutsättningarna för utfärdandet av fakturan gör det svårt att följa alla de krav som anges i 8 §, eller
  • 3. fakturan är en kreditnota som likställs med en faktura enligt 10 § tredje stycket.

Första stycket gäller inte omsättningar som avses i 3 kap. 30 a § eller 5 kap. 2 § första stycket 4. Det gäller inte heller

  • 1. om
  • a) den som omsätter varan eller tjänsten är en utländsk beskattningsbar person, eller en sådan beskattningsbar person som enligt 1 kap. 2 § fjärde stycket likställs med en utländsk beskattningsbar person, och
  • b) köparen är skyldig att betala mervärdesskatten, eller
  • 2. om 13 § första stycket är tillämpligt.

En förenklad faktura ska alltid innehålla följande uppgifter:

  • 1. datum för utfärdandet,
  • 2. identifiering av säljaren,
  • 3. identifiering av vilken typ av varor som levererats eller tjänster som har tillhandahållits,
  • 4. den skatt som ska betalas eller uppgifter som gör det möjligt att beräkna denna, och
  • 5. om fakturan är en sådan kreditnota som avses i första stycket 3, en särskild och otvetydig hänvisning till den ursprungliga fakturan samt de uppgifter i denna som ändras.

Lydelse enligt SFS 2014:1492 (ändringsregistret)

Tillämpas i

1 avgörande som anger lagrummet, äldst först.

  1. HFD 2020 ref. 59 2020

Paragrafen i sitt sammanhang

← 11 kap. 8 a §Hela författningen11 kap. 9 a § →