Lagrum · SFS 1994:200
8 kap. 9 §
8 kap. Avdrag för ingående skatt · Begränsningar av avdragsrätten
Författningen är upphävd genom SFS 2023:200. Texten står kvar därför att rättspraxis hänvisar till den.
Avdrag får inte göras för sådan ingående skatt som hänför sig till
- 1. stadgivarande bostad om inte annat följer av 10 §,
- 2. utgifter för representation och liknande ändamål för vilka den skattskyldige inte har rätt att göra avdrag vid inkomstbeskattningen enligt 16 kap. 2 § inkomstskattelagen (1999:1229),
- 3. förvärv av varor för försäljning från fartyg på linjer mellan Sverige och Norge eller Sverige och Åland, eller
- 4. kostnader vid uttag av tjänst där beskattningsunderlaget beräknats enligt 7 kap. 5 § andra stycket.
För sådana utgifter som avses i första stycket 2 får avdrag dock göras för ingående skatt som avser måltider eller liknande förtäring, om
- 1. utgifterna har ett sådant omedelbart samband med verksamheten som avses i 16 kap. 2 § inkomstskattelagen,
- 2. avdraget inte överstiger vad som kan anses skäligt, och
- 3. avdraget högst uppgår till den ingående skatten på 300 kronor per person och tillfälle.
Avdragsbegränsningen i första stycket 3 gäller inte om förvärven avser spritdrycker, vin, starköl, öl, tobaksvaror, parfymer, kosmetiska preparat, toalettmedel eller choklad- och konfektyrvaror. I fråga om punktskattepliktiga varor är det dock en förutsättning för avdrag att varorna får provianteras utan punktskatt enligt 5-9 §§ lagen (1999:446) om proviantering av fartyg och luftfartyg.
I 9 a kap. 13 § och 9 b kap. 3 § finns ytterligare begränsningar av rätten till avdrag för ingående skatt.
Lydelse enligt SFS 2017:1196 (ändringsregistret)
Tillämpas i
8 avgöranden som anger lagrummet, äldst först.
- RÅ 2002 ref. 67 2002
- RÅ 2003 ref. 100 2003
- RÅ 2005 ref. 34 2005
- RÅ 2010 ref. 43 2010
- HFD 2019 ref. 50 2019
- HFD 2021 ref. 4 2021
- HFD 2021 ref. 64 2021
- HFD 2023 ref. 31 2023