Lagrum · SFS 1994:200
9 kap. 8 §
9 kap. Frivillig skattskyldighet för vissa fastighetsupplåtelser · Avdrag för ingående skatt
Författningen är upphävd genom SFS 2023:200. Texten står kvar därför att rättspraxis hänvisar till den.
En fastighetsägare har rätt att göra avdrag för ingående skatt enligt bestämmelserna i 8 kap.
I stället för att korrigera den ingående skatten genom jämkning får fastighetsägaren göra avdrag om skattskyldighet som gäller enligt 1 § har inträtt eller, vid skattskyldighet till följd av beslut enligt 2 § om en skattepliktig uthyrning eller annan upplåtelse har påbörjats, inom tre år från utgången av det kalenderår under vilket
- 1. fastighetsägaren har utfört eller låtit utföra ny-, till- eller ombyggnad av fastigheten, under förutsättning att den del av fastigheten som omfattas av ny-, till- eller ombyggnaden inte tagits i bruk efter åtgärderna, eller
- 2. en tidigare ägare har utfört eller låtit utföra ny-, till- eller ombyggnad av fastighet.
Avdragsrätt enligt andra stycket 2 gäller endast under förutsättning
- - att den nya ägaren inte har avdragsrätt enligt 8 kap. 4 § första stycket 4,
- - att den tidigare ägaren inte varit frivilligt skattskyldig, och
- - att varken den tidigare eller den nya ägaren tagit den del av fastigheten som omfattas av ny-, till- eller ombyggnaden i bruk efter åtgärderna.
Avdrag enligt andra stycket 1 eller 2 får göras för den ingående skatt som hänför sig till byggarbetena och som motsvarar den skattepliktiga upplåtelse som omfattas av frivillig skattskyldighet. Avdrag får inte göras för ingående skatt som det gjorts avdrag för efter beslut enligt 2 §.
Lydelse enligt SFS 2013:954 (ändringsregistret)