Lagrum · SFS 1996:1030

25 §

Återbetalningsskyldighet för den bidragsskyldige

Författningen är upphävd genom SFS 2010:111. Texten står kvar därför att rättspraxis hänvisar till den.

Den bidragsskyldiges inkomst enligt 24 § beräknas i enlighet med det taxeringsbeslut enligt 4 kap. 2 § taxeringslagen (1990:324) som fattats närmast före februari månad det år återbetalningsskyldighet avser och med utgångspunkt i

  • 1. överskott i inkomstslaget tjänst enligt 10 kap. 16 § inkomstskattelagen (1999:1229),
  • 2. överskott i inkomstslaget kapital beräknat enligt andra och tredje styckena, och
  • 3. överskott av en näringsverksamhet beräknad enligt fjärde stycket.

Överskottet eller underskottet i inkomstslaget kapital enligt 41 kap. 12 § inkomstskattelagen ska ökas respektive minskas med andra gjorda avdrag i inkomstslaget än

  • 1. avdrag för kapitalförluster till den del de motsvarar kapitalvinster som tagits upp som intäkt enligt 42 kap. 1 § inkomstskattelagen,
  • 2. avdrag för uppskovsbelopp enligt 47 kap. inkomstskattelagen vid byte av bostad.

Föreligger ett överskott enligt andra stycket ska detta minskas med schablonintäkt enligt 47 kap. 11 b § inkomstskattelagen.

Överskottet eller underskottet av en näringsverksamhet enligt 14 kap. 21 § inkomstskattelagen ska

ökas med

  • a) avdrag för underskott för tidigare beskattningsår enligt 40 kap. inkomstskattelagen,
  • b) avdrag enligt 16 kap. 32 § inkomstskattelagen för utgift för egen pension intill ett halvt prisbasbelopp enligt 1 kap. 6 § lagen (1962:381) om allmän försäkring,
  • c) avdrag för avsättning till periodiseringsfond enligt 30 kap. inkomstskattelagen, och
  • d) avdrag för avsättning till expansionsfond enligt 34 kap. inkomstskattelagen, minskas med
  • a) återfört avdrag för avsättning till periodiseringsfond, och
  • b) återfört avdrag för avsättning till expansionsfond.

Lydelse enligt SFS 2009:1488 (ändringsregistret)

Tillämpas i

1 avgörande som anger lagrummet, äldst först.

  1. RÅ 2008 ref. 71 2008

Paragrafen i sitt sammanhang

← 24 §Hela författningen26 § →