Lagrum · SFS 1997:483

10 kap. 18 §

10 kap. Skyldighet att lämna deklaration · När en skattedeklaration skall lämnas

Författningen är upphävd genom SFS 2011:1244. Texten står kvar därför att rättspraxis hänvisar till den.

Den som är skyldig att redovisa mervärdesskatt eller som ska registreras enligt 3 kap. 1 § 4, 5 eller 5 a ska, om inte annat följer av 19-24 §§, lämna skattedeklaration enligt följande uppställning.

Deklaration ska avse punktskatter och mervärdesskatt som ska ha skatteavdrag för för redovisnings- kommit in till och arbetsgivar- redovisnings- perioden Skatteverket avgifter för perioden senast redovisnings- perioden, 12 februari januari december oktober-december 12 mars februari januari 12 april mars februari 12 maj april mars januari-mars 12 juni maj april 12 juli juni maj 17 augusti juli juni april-juni 12 september augusti juli 12 oktober september augusti 12 november oktober september juli-september 12 december november oktober 17 januari december november Om Skatteverket har beslutat enligt 14 b § första stycket att redovisningsperioden ska omfatta en kalendermånad, ska mervärdesskatten redovisas enligt reglerna för punktskatt i första stycket.

Skatteverket ska besluta att mervärdesskatt som annars ska redovisas enligt reglerna för punktskatt i första stycket ska redovisas enligt bestämmelserna i 19 § om den skattskyldige begär det. Beslutet ska, om inte särskilda skäl talar emot det, gälla minst tolv på varandra följande redovisningsperioder.

Om tidpunkten för lämnandet av en skattedeklaration redan har passerats när beslut enligt 14 b § första stycket 2 eller 14 d § 2 fattas, ska den skattskyldige lämna deklarationen senast när deklarationen för nästa redovisningsperiod ska lämnas.

Lydelse enligt SFS 2009:1335 (ändringsregistret)

Paragrafen i sitt sammanhang

← 10 kap. 17 b §Hela författningen10 kap. 19 § →