Lagrum · SFS 1997:483
3 kap. 1 §
3 kap. Registrering och skattekonton · Registrering
Författningen är upphävd genom SFS 2011:1244. Texten står kvar därför att rättspraxis hänvisar till den.
Skatteverket ska registrera
- 1. den som är skyldig att göra skatteavdrag enligt 5 kap. eller betala arbetsgivaravgifter,
- 2. den som är skattskyldig enligt mervärdesskattelagen (1994:200), med undantag av en sådan mervärdesskattegrupp som avses i 6 a kap. 1 § mervärdesskattelagen och av den som är skattskyldig endast på grund av förvärv av sådana varor som anges i 2 a kap. 3 § första stycket 1 och 2 nämnda lag,
- 3. den som är grupphuvudman,
- 4. den som utan att omfattas av 19 kap. 1 § mervärdesskattelagen har rätt till återbetalning av ingående mervärdesskatt enligt 10 kap. 9 och 11-13 §§ samma lag,
- 5. den som gör sådant unionsinternt förvärv som är undantaget från skatteplikt enligt 3 kap. 30 d § första stycket mervärdesskattelagen, 5 a. en utländsk företagare som är etablerad i ett annat EU- land och har rätt till återbetalning enligt 10 kap. 1-3 §§ mervärdesskattelagen utan att omfattas av 19 kap. 1 § samma lag och inte heller ska registreras enligt 2, 4 eller 5, 5 b. en näringsidkare som är etablerad i Sverige och omsätter tjänster i ett annat EU-land som förvärvaren av tjänsten är skattskyldig för i det landet i enlighet med tillämpningen av artikel 196 i rådets direktiv 2006/112/EG av den 28 november 2006 om ett gemensamt system för mervärdesskatt,
- 6. den som är skattskyldig och redovisningsskyldig enligt lagen (1972:266) om skatt på annonser och reklam, och
- 7. den som är skattskyldig enligt
- a) lagen (1972:820) om skatt på spel,
- b) 4 § första stycket 1 lagen (1984:409) om skatt på gödselmedel,
- c) lagen (1984:410) om skatt på bekämpningsmedel,
- d) lagen (1990:1427) om särskild premieskatt för grupplivförsäkring, m.m.,
- e) lagen (1991:1482) om lotteriskatt,
- f) 10, 13 eller 15 § eller 16 § första stycket eller 38 § 1 lagen (1994:1563) om tobaksskatt,
- g) 9, 12, 14 eller 15 § lagen (1994:1564) om alkoholskatt,
- h) 4 kap. 3, 6, 8 eller 9 § eller 12 § första stycket 1 eller 11 kap. 5 § första stycket 1 eller 2 lagen (1994:1776) om skatt på energi,
- i) lagen (1995:1667) om skatt på naturgrus,
- j) lagen (1999:673) om skatt på avfall,
- k) lagen (2000:466) om skatt på termisk effekt i kärnkraftsreaktorer, eller
- l) lagen (2007:460) om skatt på trafikförsäkringspremie m.m.
Om skatt ska betalas enligt 23 kap. 3 c eller 3 d § av ett ombud för en generalrepresentation eller av en skatterepresentant för en utländsk försäkringsgivare, ska ombudet respektive representanten registreras i stället för försäkringsgivaren.
Lydelse enligt SFS 2011:288 (ändringsregistret)