Lagrum · SFS 1997:483

4 kap. 13 §

4 kap. Preliminär skatt och skattsedel på sådan skatt · Återkallelse av F-skattsedel

Författningen är upphävd genom SFS 2011:1244. Texten står kvar därför att rättspraxis hänvisar till den.

Skatteverket skall återkalla en F-skattsedel, om innehavaren

  • 1. begär att skattsedeln skall återkallas,
  • 2. upphör att bedriva näringsverksamhet här i landet,
  • 3. inte följer villkor som har meddelats enligt 9 § eller på annat sätt missbrukar sin F-skattsedel och missbruket inte är obetydligt,
  • 4. inte följer ett föreläggande att lämna självdeklaration eller, i fråga om handelsbolag, uppgifter som avses i 3 kap. 18 eller 19 § lagen (2001:1227) om självdeklarationer och kontrolluppgifter, eller endast lämnar en handling med så bristfälligt innehåll att den uppenbarligen inte kan ligga till grund för taxering,
  • 5. brister i redovisning eller betalning av skatt enligt denna lag eller motsvarande utländsk skatt i en utsträckning som inte är obetydlig,
  • 6. har meddelats näringsförbud,
  • 7. är i konkurs,
  • 8. är eller har varit företagsledare i ett fåmansföretag eller i ett fåmanshandelsbolag och det finns eller fanns förutsättningar att återkalla företagets eller bolagets F- skattsedel på grund av ett förhållande som kan hänföras till företagsledaren, eller
  • 9. är ett fåmansföretag eller ett fåmanshandelsbolag och en företagsledare i företaget eller bolaget har handlat på ett sådant sätt att en F-skattsedel inte får utfärdas för företagsledaren på grund av ett förhållande som avses i 3-8.

Lydelse enligt SFS 2003:664 (ändringsregistret)

Tillämpas i

2 avgöranden som anger lagrummet, äldst först.

  1. RÅ 1998 ref. 2 1998
  2. RÅ 2004 ref. 40 2004

Paragrafen i sitt sammanhang

← 4 kap. 12 §Hela författningen4 kap. 14 § →