Lagrum · SFS 1997:483

5 kap. 4 §

5 kap. Skatteavdrag · Skatteavdrag från ersättning för arbete

Författningen är upphävd genom SFS 2011:1244. Texten står kvar därför att rättspraxis hänvisar till den.

Skatteavdrag ska inte göras från ersättning som betalas ut till

  • 1. staten, landsting, kommuner eller kommunalförbund,
  • 2. fysiska personer som är begränsat skattskyldiga i Sverige,
  • 3. utländska juridiska personer, eller
  • 4. mottagare som visar upp ett sådant beslut om befrielse från skatteavdrag som avses i 10 eller 11 §.

Första stycket 2 och 3 gäller inte, om

  • - ett sådant beslut om skattskyldighet enligt inkomstskattelagen (1999:1229) för mottagaren som avses i 5 a § tredje stycket lagen (1991:591) om särskild inkomstskatt för utomlands bosatta artister m.fl. har visats upp för utbetalaren eller denne fått kännedom om att ett sådant beslut finns, eller
  • - ersättningen betalas ut för näringsverksamhet som mottagaren bedriver från ett fast driftställe här i landet.

Första stycket 2 gäller inte heller, om ersättningen

  • - ska beskattas enligt 3 kap. 18 § första stycket 1 inkomstskattelagen (1999:1229), eller
  • - är skattepliktig enligt lagen (1991:586) om särskild inkomstskatt för utomlands bosatta och skatteavdrag inte ska göras enligt den lagen.

Lydelse enligt SFS 2009:1063 (ändringsregistret)

Tillämpas i

1 avgörande som anger lagrummet, äldst först.

  1. RÅ 2010 ref. 122 2010

Paragrafen i sitt sammanhang

← 5 kap. 3 §Hela författningen5 kap. 5 § →