Lagrum · SFS 1997:483

5 kap. 3 §

5 kap. Skatteavdrag · Skatteavdrag från ersättning för arbete

Författningen är upphävd genom SFS 2011:1244. Texten står kvar därför att rättspraxis hänvisar till den.

Skatteavdrag ska inte göras, om

  • 1. ersättningen är mindre än 100 kronor,
  • 2. det kan antas att det som utbetalaren kommer att betala ut till mottagaren under inkomståret inte uppgår till 1 000 kronor,
  • 3. utbetalarens sammanlagda ersättning för arbete till mottagaren understiger 10 000 kronor under inkomståret och
  • a) utbetalaren är en fysisk person eller ett dödsbo,
  • b) ersättningen inte utgör utgift i en av utbetalaren bedriven näringsverksamhet,
  • c) utbetalaren och mottagaren inte har träffat en sådan överenskommelse som avses i 25 kap. 13 § 4 socialförsäkringsbalken, samt
  • d) det inte är fråga om sådan ersättning för arbete som avses i 12 kap. 16 § föräldrabalken,
  • 4. ersättningen betalas ut till en idrottsutövare av en sådan ideell förening som avses i 7 kap. 7 § första stycket inkomstskattelagen (1999:1229) och som har till huvudsakligt syfte att främja idrottslig verksamhet och ersättningen under inkomståret understiger ett halvt prisbasbelopp enligt 2 kap. 6 och 7 §§ socialförsäkringsbalken,
  • 5. ersättningen betalas ut av ett handelsbolag till en delägare i bolaget,
  • 6. ersättningen är familjebidrag till någon som tjänstgör inom totalförsvaret, eller
  • 7. ersättningen är sjukpenning eller annan ersättning som avses i 15 kap. 8 § inkomstskattelagen till mottagare som debiterats preliminär skatt för inkomståret.

Lydelse enligt SFS 2010:1268 (ändringsregistret)

Paragrafen i sitt sammanhang

← 5 kap. 2 §Hela författningen5 kap. 4 § →