Lagrum · SFS 1994:1563

20 §

Skattskyldighetens inträde

Författningen är upphävd genom SFS 2022:155. Texten står kvar därför att rättspraxis hänvisar till den.

Skattskyldigheten inträder för

  • 1. upplagshavare som är skattskyldig enligt 9 § första stycket 1 när
  • a) skattepliktiga varor tas ut från ett skatteupplag utan att flyttas enligt 8 b och 8 c §§,
  • b) skattepliktiga varor tas emot på en direkt leveransplats,
  • c) skattepliktiga varor tas i anspråk i skatteupplaget eller lagerbrister uppkommer, eller
  • d) godkännandet av skatteupplaget återkallas,
  • 2. varumottagare som är skattskyldig enligt 9 § första stycket 2, vid mottagandet av skattepliktiga varor,
  • 3. säljare eller mottagare vid distansförsäljning som är skattskyldig enligt 9 § första stycket 3 respektive 4, när de skattepliktiga varorna förs in till Sverige,
  • 4. den som är skattskyldig enligt 9 § första stycket 5, när de skattepliktiga varorna förs in till Sverige,
  • 5. den som är skattskyldig enligt 9 § första stycket 6, när varorna tillverkas,
  • 6. den som är skattskyldig enligt 9 § första stycket 7, när varorna används för annat än avsett ändamål,
  • 7. den som är skattskyldig enligt 9 § första stycket 8, när varorna kom att innehas utanför ett uppskovsförfarande,
  • 8. den som är skattskyldig enligt 9 c § första stycket 1 respektive 2, vid den tidpunkt då tullskulden uppkommer i Sverige enligt tullagstiftningen, eller skulle ha uppkommit om varan hade varit belagd med tull, och
  • 9. den som är skattskyldig enligt 9 c § första stycket 3, vid den tidpunkt då tullskulden uppkommer eller skulle ha uppkommit i det andra EU-landet.

Om beskattade tobaksvaror för vilka skattskyldighet inträtt enligt första stycket har omhändertagits av Tullverket enligt 2 kap. 9 § lagen (1998:506) om punktskattekontroll av transporter m.m. av alkoholvaror, tobaksvaror och energiprodukter och Tullverket därefter har beslutat att inte lämna ut varorna enligt 2 kap. 16 § andra stycket eller 16 a § samma lag, ska Skatteverket efterge skatten på varorna.

Andra stycket gäller endast om beslut om skatt för varorna har fattats av Skatteverket.

Lydelse enligt SFS 2021:1149 (svenskforfattningssamling.se)

Paragrafen i sitt sammanhang

← 19 §Hela författningen20 a § →