Lagrum · SFS 1994:1563
9 a §
Skattskyldiga
Författningen är upphävd genom SFS 2022:155. Texten står kvar därför att rättspraxis hänvisar till den.
Från skattskyldighet enligt 9 § första stycket 5 och 8 undantas varor som förs in till Sverige
- 1. under sådana omständigheter att förutsättningar skulle finnas att medge återbetalning av skatten enligt 31 d §,
- 2. av en enskild person som har förvärvat varorna i ett annat EU-land och som själv transporterar dem till Sverige, om varorna är avsedda för dennes eller dennes familjs personliga bruk,
- 3. som flyttgods av en enskild person eller i yrkesmässig befordran för en enskild person som flyttar till Sverige, om varorna är avsedda för dennes eller dennes familjs personliga bruk,
- 4. av en enskild person eller i yrkesmässig befordran för en enskild person som har förvärvat varorna genom arv eller testamente, om varorna är avsedda för dennes eller dennes familjs personliga bruk,
- 5. som enstaka gåvoförsändelse under yrkesmässig befordran från en enskild person i ett annat EU-land till en enskild person i Sverige, om varorna är avsedda för dennes eller dennes familjs personliga bruk.
Regler om beskattning i vissa fall av införsel enligt första stycket 2 finns i lagen (2014:1470) om beskattning av viss privatinförsel av cigaretter.
Om en enskild person själv transporterar skattepliktiga varor i större mängder än de som anges i fjärde stycket ska de vid en bedömning enligt första stycket 2 inte anses vara avsedda för personligt bruk, såvida inte personen kan visa att varorna i det enskilda fallet är avsedda för dennes eller dennes familjs personliga bruk. Vid en sådan bedömning ska samtliga omständigheter i det enskilda fallet beaktas.
De mängder som avses i tredje stycket är
- - cigaretter: 800 stycken,
- - cigariller (med en vikt av högst 3 gram per styck): 400 stycken,
- - cigarrer: 200 stycken,
- - röktobak: 1,0 kilogram.
Lydelse enligt SFS 2021:1149 (svenskforfattningssamling.se)