Lagrum · SFS 1994:1563

9 §

Skattskyldiga

Författningen är upphävd genom SFS 2022:155. Texten står kvar därför att rättspraxis hänvisar till den.

Skattskyldig är den som

  • 1. i egenskap av godkänd upplagshavare enligt 10 § hanterar tobaksvaror enligt uppskovsförfarandet,
  • 2. i egenskap av godkänd varumottagare enligt 13 eller 14 § tar emot tobaksvaror som flyttats enligt uppskovsförfarandet,
  • 3. säljer skattepliktiga varor till Sverige genom distansförsäljning enligt 16 eller 16 b §,
  • 4. tar emot beskattade tobaksvaror enligt 16 c §,
  • 5. för in eller tar emot beskattade tobaksvaror från ett annat EU-land till Sverige enligt 17 §,
  • 6. i Sverige yrkesmässigt tillverkar skattepliktiga varor utanför ett skatteupplag,
  • 7. använder varor som förvärvats skattefritt för annat ändamål än det som var förutsättningen för skattefriheten, eller
  • 8. i annat fall än som avses i 1-7, innehar skattepliktiga tobaksvaror utanför ett uppskovsförfarande utan att skatten för varorna har redovisats här.

Att varor används för annat än avsett ändamål ska i denna lag likställas med att de går förlorade.

Första stycket 5 och 8 gäller inte den som för yrkesmässig försäljning ombord på ett fartyg eller luftfartyg som går mellan Sverige och ett annat EU-land förvarar tobaksvaror, för de varor som inte är till försäljning på svenskt territorium.

Lydelse enligt SFS 2013:1070 (ändringsregistret)

Tillämpas i

1 avgörande som anger lagrummet, äldst först.

  1. RH 2017:37 2017

Paragrafen i sitt sammanhang

← 8 e §Hela författningen9 a § →